برای ثبات بازار ارز و طلا منتظر فروردین باشید

از یازدهم تا شانزدهم اسفند ماه، بازار ارز و سکه و طلا؛ روزهای عجیبی را پشت سرگذاشتند. روزهایی که سرشار از نوسانات قیمت بود. 

به گزارش خبرآنلاین، در در روزهای منتهی به نیمه اسفند بازار سکه و طلا تحت تاثیر نرخ ارز روزهای پرالتهابی را تجربه کرد به طوری که در شنبه و یکشنبه (یازدهم و دوازدهم اسفند) قیمت ها نسبت به هفته قبل از آن سیر نزولی یافت و ریزش کرد. 

هفته جاری با آرامش بازار سکه و طلا آغاز شد به طوری که سکه و طلا پس از یک هفته پرتلاطم سرانجام آرام گرفتند. 

کاهش ۳۲دلاری قیمت اونس جهانی طلا به ۱۲۹۳دلار رسید و همچنین کاهش چشمگیر تقاضا و همچنین پایین آمدن نرخ ارز، سبب شد تا قیمت سکه برخلاف هفته گذشته، ۲۸۰ هزار تومان کاهش یابد. 

در روز شنبه تعادل خوبی میان عرضه و تقاضا برقرار شد به طوری که حباب سکه به ۴۵۰ هزار تومان کاهش یافت. 

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴میلیون و ۷۱۰هزار تومان، نیم سکه ۲میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۵۰هزار تومان و سکه های گرمی ۸۴۵هزار تومان داد و ستد شد.  

 هر مثقال طلای ۱۷عیار به عنوان مبنای تعیین قیمت یک میلیون و ۸۶۵هزار تومان، هر مثقال طلای ۱۸عیار هم یک میلیون و ۹۷۵هزار تومان قیمت گذاری شد.

 هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۳۱هزار تومان معامله شد که گرمی ۲۶هزار تومان ارزان تر از نرخ های هفته قبل از آن بود.

روز یکشنبه نیز روال قیمت ها کاهشی بود و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی امروز تحت تاثیر ریزش دلار در بازارهای داخلی و کاهش قیمت اونس میل به پایین آمدن یافته بود. 

‌ به گزارش خبرآنلاین، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی امروز در بازار تهران  تا۴میلیون و ۵۲۹ هزار تومان کاهش یافته بود.

در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز  قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۴۶ هزار تومان معامله شد.

همچنین در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۷۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۷۸ هزار تومان فروخته  شد.

هر گرم طلای ۱۸عیار هم  ۴۱۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود.

در روز دوشنبه قیمت ها بازهم کاهش یافت و حباب سکه به ۴۰۰هزار تومان رسید. 

در روز دوشنبه ۱۳ اسفند، یمت انواع سکه در بازار به نسبت روزهای گذشته کاهش چشمگیری داشته به طوری که  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۲میلیون و ۴۵۰هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۵۰هزار تومان و سکه های گرمی ۸۳۰هزار تومان داد و ستد شد.

 هر مثقال طلای ۱۷عیار به عنوان مبنای محاسبات اکنون یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۱۰۰هزار تومان کاهش داشت.

 قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به ۴۰۰هزار تومان کاهش یافت در حالی که هفته گذشته طلای با نرخ ۴۵۶هزار تومان داد و ستد می شد که مقایسه قیمت های روز  دوشنبه نسبت به هفته گذشته نشان دهنده کاهش ۱۱درصدی نرخ طلای ۱۸عیار در بازار بود. 

افزایش قیمت طلا

در روز سه شنبه ناگهان ورق برگشت و قیمت ها تحت تاثیر افزایش میزان تقاضا، بالا رفت. 

در روزهای ابتدایی هفته و با کاهش قیمت ها بسیاری از کسانی که تمایل به خرید سکه و طلا داشتند، دست نگه داشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت ها بودند که این مساله سبب شد تا حباب سکه کاهش یابد. 

کاهش تقاضا سبب شده تا روز دوشنبه قیمت سکه تا ۴میلیون ۴۰۰هزار تومان کاهش یابد اما صبح روز سه شنبه و با شروع معاملات این افراد وارد بازار شده و نسبت به خرید اقدام کردند که این کار سبب شد تا میزان تقاضا افزایش یابد و در نتیجه قیمت ها بالا رفت. 

در این روز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با نرخ ۴میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲میلیون و ۴۴۰هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۵۰هزار تومان و سکه های گرمی نیز ۸۳۵هزار تومان داد و ستد شد. 

با توجه به افزایش تقاضا حباب سکه در آن روز تا ۴۳۰هزار تومان افزایش یافت که نسبت به روز قبل از آن ۴۰هزار بالا رفت.  

 هر گرم طلای ۱۸عیار در روز سه شنبه  به نرخ ۴۰۷ هزار و ۷۰۰تومان داد و ستد شد.

روز چهارشنبه قیمت ها بازهم بالاتر رفت و نوسانات نرخ ارز تاثیر فراوانی در بازار سکه و طلا گذاشت. 

در روز چهارشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان، هر قطعه نیم سکه ۲میلیون و ۵۳۰هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۵۰هزار تومان و سکه های گرمی هم ۸۵۰هزار تومان داد و ستد شد.

هفته گذشته سکه تا ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان کاهش نرخ داشت و در روزهای نخست هفته جاری نیز سیر قیمت ها نزولی بود اما از میانه هفته قیمت ها سیر صعودی یافت به طوری که در روز چهارشنبه قیمت سکه  به ۴میلیون و ۶۰۰هزار رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار از روز سه شنبه افزایش چشمگیر داشت و  به ۴۲۷هزار تومان رسید که این یعنی افزایش ۲۰هزار تومانی در یک روز.

در روز پنجشنبه به عنوان آخرین روز معاملات هفته جاری، نرخ سکه و طلا کاهش یافت. به طوری که سکه طرح جدید به نرخ ۴میلیون و ۴۷۹هزار تومان، سکه طرح قدیم به ۴میلیون و ۳۸۰هزار تومن، نیم سکه ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان و سکه های گرمی نیز ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. طلای ۱۸عیار نیز ۴۱۱ هزار و ۸۳۶ تومان خرید و فروش شد. 

علت نوسانات نرخ طلا و ارز 

علت افزایش قیمت طلا

رییس کمسیون تخصصی طلا و جواهر درباره علت نوسانات شدید قیمت ها گفت:‌معمولا نوسانات نرخ ارز در روزهای اسفند طبیعی است و به طور سنتی هر سال شاهد این مساله هستیم. 

محمد کشتی آرای گفت: در مواقعی از سال،‌میزان تقاضا افزایش می یابد و اکنون که دو هفته به پایان سال باقی مانده،‌میزان تقاضا برای خرید ارز برای مسافرت و … افزایش یافته و این مساله سبب می شود تا شاهد نوسانات جدی در این بازار باشیم. 

وی افزود: بازار سکه و طلا نیز تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارند و هرگونه تغییر در این بازار می تواند قیمت سکه و طلا را کاهش یا افزایش دهد. 

وی بیان کرد: افزایش تقضا در این روزها بر بالارفتن نرخ ارز تاثیر می گذارد و در نتیجه نوسانات قیمت ها در بازار سکه و طلا اتفاق می افتد. 

وی توضیح داد: مشابه این شرایط در فصل سفر حج، پایان تابستان نیز اتفاق می افتد بنابراین روند نوسان قیمت ها در این بازارها تا پایان سال قابل انتظار است. 

وی در پاسخ به این سئوال که تا چه زمانی بازار به آرامش و ثبات خواهد رسید، گفت: معمولا در هفته نخست فروردین بازار نسبت به ثبات قیمت ها واکنس نشان می دهد و تقریبا تا ۱۵ فروردین قیمت ها تثبیت می شود و کمترین نوسانات اتفاق خواهد اقتاد زیرا میزان تقاضا برای ارز پایین می آید در نتیجه با فروکش کردن تقاضا و نوسانات شاهد تثبیت قیمت ها در بازار سکه و طلا خواهیم بود. 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1238879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    آره پارسال هم همینو میگفتن ولی روز پنجم فروردین قیمت دلار همه را شگفت زده کرد
  • امیر IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    من اصلا متن را نخواندم حتی نمی دونم مصاحبه است یا گزارش. فقط یه چیز بابت تیتر بگم به این آقایونی که در مورد نرخ ارز و کلا ارزش پول ملی هر از چند گاهی اظهار فضل می کنند. جوووون مادرتون هیچی نگید. همین.
  • تقی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    ما چندین ساله شاهد افزایش قیمت کالا واجناس و چنین گرانیها و همچنین عدم کاهش نرخ ارز وسکه و مابقی کالاها هستیم !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حامد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    چندین سال هست ازاین حرفها زیاد زده میشه . ادامه بدین موفق باشید . به امید اخذ پاسپورت کانادا و امریکا برای بعضی ها
  • محمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد