جدیدترین موضع‌گیری چین نسبت به جنگ تجاری آمریکا

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه چین از آمریکا خواست با کنار گذاشتن تفکر بازی مجموع صفر، همراه با چین در یک مسیر و در جهت تعمیق روابط، تامین منافع متقابل و همکاری برد - برد گام بردارد.

 'وانگ یی' روز جمعه در نشست خبری سیزدهمین مجلس ملی نمایندگان خلق چین در پکن از چهلمین سالگرد برقراری روابط سیاسی چین و آمریکا که سال گذشته میلادی بود به عنوان سالی مهم برای جمعبندی گذشته و برنامه‎ریزی برای آینده روابط دو کشور یاد کرد و افزود: مسیر آینده مشخص است و آن چیزی جز گسترش روابط چین و آمریکا بر اساس هماهنگی، همکاری و ثبات نیست.

به گفته وی دو کشور ضمن توسعه همکاری‎های خود، با یکدیگر رقابت نیز می‎کنند که امری بسیار طبیعی است اما بزرگنمایی رقابت، فضای همکاری دو کشور را کوچک خواهد کرد.

او گفت: توجه به همکاری، به نفع هر دو کشور و در عین حال مسئولیت مشترک چین و آمریکا در قبال جهان است.



 پرونده هواوی سیاسی است
وانگ یی در رابطه با پرونده دادخواهی شرکت هواوی علیه دولت آمریکا نیز گفت: اقداماتی که اخیراً علیه برخی افراد و شرکت‎های ویژه چین انجام شده، پرونده قضایی نیست، بلکه فشار سیاسی تعمدی است.

او گفت: دولت چین از شرکت‎ها و شهروندان خود برای دفاع از منافع خود از طریق قانون پشتیبانی خواهد کرد.

 اندیشه های 'شی' مبنای دیپلماسی چین در عصر جدید
'وانگ یی' با اشاره به اینکه در نشست امور خارجه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در سال گذشته اندیشه‎های سیاسی شی جین‎پینگ به عنوان راهنما و مبنای نظری دیپلماسی چین در عصر جدید تعیین شده است افزود: این دستاورد مهم و دوران‎ساز بنیان‎ ورود دیپلماسی چین به یک عصر جدید است.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه تغییرات کنونی جهان در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است اظهار کرد دیپلماسی چین بر یک نقطه آغاز تاریخی جدید ایستاده و ما باید تلاش کنیم تحت رهبری کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با محوریت رییس جمهوری، ضمن حفظ آرمان‎های اولیه و وظایف اصلی خود، بر راه پیشرفت صلح‌آمیز پایبند باشیم.

 تهدید کردن سنت چینی‎ها نیست
وی ادامه داد: تهدید کردن سنت‎ ما چینی‎ها نیست و سلطه‎جویی پس از رسیدن به قدرت نیز گزینه ما نخواهد بود ما از حقوق خود دفاع می‎کنیم اما به دنبال سلطه‎جویی نیستیم.

وانگ یی ، احترام به تمدن‎ها، همزیستی صلح‎آمیز کشورها و همکاری برد - برد را آرمان و هدف چین عنوان کرد و افزود: چین مانند همه کشورهای دیگر، از حقوق مسلم و قانونی خود دفاع می‎کند و تجاوز به حق حاکمیت خود را تحمل نخواهد کرد در صورت بروز چنین وضعیتی، دیپلمات‎های چینی در هر نقطه از جهان، باید موضع چین را بیان کنند.

 چین آماده مشارکت در صلح و بازسازی افغانستان است
وزیر خارجه چین از طرف‎های مختلف افغانستان درخواست کرد با اهمیت دادن به منافع کشور و ملت خود و غنیمت شمردن فرصت مهم آشتی ملی، از طریق گفت‎و‎گو مناقشات و درگیری‎ها را حل کنند و با تلاشهای مشترک دروازه‎های صلح را بگشایند.

وی جامعه جهانی را به پشتیبانی قاطع از روند آشتی ملی 'تحت هدایت و کنترل افغانستان' و با ایفای نقش سازنده و تلاش مشترک به منظور کمک به برگزاری و تداوم گفت‎و‎گوها دعوت کرد و افزود:

چین به عنوان همسایه و دوست افغانستان، با پیش شرط احترام به خواسته‎ها و نیاز مردم افغانستان، همچنان برای کمک به آشتی و بازسازی افغانستان تا حد توان نقش خود را ایفا خواهد کرد.

 اروپا جایگاه مهمی در روابط خارجی چین دارد
وانگ یی وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: پکن همواره اروپا را در جایگاه مهم روابط خارجه چین قرار می‎دهد و از روند یکپارچگی و همبستگی اتحادیه اروپا حمایت می‎کند.

به گفته وی شی جین‎پینگ رئیس جمهوری خلق چین اواخر ماه مارس به عنوان نخستین سفرش در سال جاری از اروپا دیدار خواهد کرد که نشانگر حمایت چین از اروپا است.

وانگ یی افزود: روابط چین و اروپا در مجموع خوب است و موضوعات مورد تفاهم میان دو طرف بیشتر از موارد اختلاف است اما در عین حال روابط چین و اروپا تحت تاثیر برخی موانع و موارد منفی نیز قرار گرفته است که چین امیدوار است با تقویت گفت‎و‎گو و تماس با اروپا، این اختلافات به خوبی کنترل شود.

 هند و پاکستان خویشتنداری کنند
وزیر خارجه چین درباره اوضاع هند و پاکستان نیز گفت: وقایع اخیر، هند و پاکستان را بار دیگر مورد توجه جهان قرار داد چین از همان ابتدا همواره تاکید کرده است که دو طرف باید با حفظ خویشتنداری از تشدید اوضاع پیشگیری کنند و پس از بررسی و روشن کردن حقایق، از طریق گفت‎و‎گو مسائل را حل کنند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت حق حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور تاکید کرد: پاکستان و هند همسایه هستند و مردم دو کشور به طور مشترک از تمدن شبه قاره جنوب آسیا بهره‎ برده‎اند و با فرصت‎های مهم برای رسیدن به ثبات، توسعه و شکوفایی روبرو هستند.

وانگ اظهار امیدواری کرد دو طرف با حسن همجواری و کمک به یکدیگر، در کنار هم پیشرفت کنند و با تبدیل بحران به فرصت، با تلاش مشترک به دنبال یک راه پایدار برای بهبود مناسبات دو کشور باشند.
وی تاکید کرد که چین همواره فعالانه به برقراری صلح و آغاز گفت‎وگو میان دو کشور کمک کرده و برای کاهش وخامت اوضاع نقشی سازنده ایفا کرده است.

مجمع یک جاده یک کمربند، مهم‎ترین دیپلماسی داخلی
وزیر خارجه چین با اشاره به برگزاری دومین مجمع همکاری بین‎المللی کمربند و جاده در ماه آوریل در پکن گفت: شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین علاوه بر حضور و سخنرانی در مراسم گشایش این مجمع، ریاست میزگرد رهبران را برعهده خواهد داشت چرا که برگزاری این مجمع مهم‎ترین بخش دیپلماسی داخلی چین در سال جاری است.

وانگ یی گفت: تعداد شرکت‎کنندگان در این نشست نسبت به نخستین مجمع بیشتر است و هزاران نفر از بیش از 100 کشور جهان در مجمع سال جاری حضور خواهند داشت.

روابط چین و روسیه در مسیر درست قرار گرفته است
وانگ یی درباره روابط چین و روسیه هم گفت: روابط دو کشور روندی بی‎سابقه را پشت سر می‎گذارد و با عبور از فراز و نشیب‎های گوناگون، روز به روز پخته‎تر شده و در مسیر درست قرار گرفته است.

به گفته وی دو کشور در زمینه سیاسی به یک دیگر اعتماد دارند، در زمینه اقتصادی، همکاری‎‎های خود را بر اساس تامین منافع متقابل توسعه می‎دهند و در امور بین‎المللی نیز از یکدیگر حمایت می‎کنند به همین خاطر، روابط چین و روسیه تبدیل به الگویی برای روابط کشورهای بزرگ تبدیل شده است.
 

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1238895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    بخش عمده اقتصاد و دلار در دست دولت می باشد و بانک مرکزی.نوسانش هم با اراده این دو هستش
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    0 0
    این رییس جمهور نمی تونه چون نژاد پرست است. مگه در انتخابات نگفت من امریکا را دوباره بزرگ می کنم؟ منظورش همین بازی حاصل جمع صفر بود. یعنی همه باید زیردست امریکا شوند. این عقیده اش است. با تار و پود فکرش در هم تنیده و اگر فکر می کنید با مذاکره سر عقل میاد اشتباه می کنید