شرکت آمریکایی سرمایه چند میلیون دلاری سعودی‌ها را پس داد

ایرنا نوشت: شرکت اندیور تلنت آمریکا (Endeavor Talent Agency) پس از لغو قرارداد همکاری خود با عربستان در اعتراض به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد این کشور، سرمایه 400 میلیونی سعودی ها را به آنها بازگرداند.

به گزارش نیویورک تایمز در روز شنبه ، این شرکت آمریکایی که در زمینه های سرگرمی، مُد و لباس، برگزاری جشن و رویدادهای ورزشی فعال است در بهار گذشته و همزمان با سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به آمریکا قراردادی به ارزش 400 میلیون دلار را با طرف عربستانی به امضا رسانده بود.

این شرکت آمریکایی در اعتراض به قتل خاشقچی، روابط خود را با ریاض قطع و تمام پول قرارداد را به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان بازگردانده است.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بهار گذشته در سفر خود به آمریکا جهت توسعه بخش اقتصادی و تفریحی در عربستان چندین قرارداد را با طرف های آمریکایی به امضا رسانده بود.
عربستان قصد دارد با چشم انداز 2030، خود را از یک اقتصاد وابسته به نفت به مرکز تجارت بین المللی در تقاطع آسیا، اروپا و آفریقا تبدیل کند، اما قتل خاشقچی این کشور را با بحران و چالش های متعدد مواجه کرد.
لغو قراردادهای تجاری و فشار دیپلماتیک بر ریاض را می توان بخشی از پیامدهای قتل جمال خاشقچی برشمرد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار 59 ساله سعودی دوم اکتبر (10 مهرماه) وارد کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه شد و در آنجا به قتل رسید. ریاض پس از 18 روز به این قتل اعتراف کرد.
وی یک و سال نیم پیش و پس از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت.

وی در سلسله مقالات خود در روزنامه 'واشنگتن پست' از سیاست های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیات حاکم با رسانه های و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد می کرد.
سرانجام دادستانی کل عربستان، نخستین جلسه موسوم به متهمان قتل خاشقچی را اوایل دی ماه گذشته برگزار کرد؛ موضوعی که سازمان ملل متحد آن را ناکافی دانست و خواستار تحقیقات شفاف و جامع و مجازات عاملان اصلی شد.
 

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =