سازمان لیگ از شفر و برانکو برای برنامه کشنده لیگ امضا گرفته؟

لیگ برتر قرار است 26 اردیبهشت به پایان برسد. در حالی که بعد از آن هم خبری نیست. چرا باید اینقدر سریع لیگ را تمام کنیم؟

امیرمحمد سلیمانی: سازمان لیگ در تلاش است لیگ را قبل از آغاز سومین ماه بهار تمام کند. احتمالا آن ها فکر می کنند فشردگی مسابقات لیگ باعث می شود مسابقات دسته‌کم حرفه‌ای‌تر نشان داده شود. اما اتفاقات درون و بیرون مستطیل های سبز از شرایط متفاوتی سخن می گویند. مسئولان سازمان لیگ حتی دلیل خاصی هم برای این جمع بندی سریع ندارند.

لیگ برتر قرار است 26 اردیبهشت تمام شود. این یک خبر باورنکردنی برای هواداران فوتبال ایران است. هیچکس این همه عجله برای به پایان رساندن لیگ جذاب فعلی را نمی داند. در روز هایی که استقلال، سپاهان و پرسپولیس رقابتی تماشایی برای قهرمانی در لیگ هجدهم دارند، تصمیم های عجیب فدراسیون فوتبال ممکن است به قیمت نابودی هیجان لیگ تمام شود. سعید فتاحی که نظارتش در بازی های منتخب لیگ بدون جنجال هم نبوده، احتمالا نمی داند بازی های فشرده برای همه تیم های لیگ برتر حکم سمی را دارد که اندک اندک تزریق می شود؛ باشگاه ها دائما در سفر هستند، باید با ترکیب های مختلفی به میدان بروند و خوش شانس باشند تا مصدوم ندهند.

سازمان لیگ تاکید دارد مسابقات را زودتر تمام کند. شاید آن ها در جریان تغییرات لیگ قهرمانان آسیا نیستند. به دلیل حضور قطر و ژاپن در کوپاآمریکا، تاریخ برگزاری مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به نیمه دوم تابستان منتقل شده که یعنی در تقویم لیگ هجدهم هم نیست. اما این تنها دلیل بهار خلوتی که می توانیم برای لیگ برتر بسازیم، نیست. تیم ملی هم که یکی از اردو های فیفادی را از دست داده است، به نظر نمی رسد بعد از عید نوروز هم برنامه مشخصی داشته باشد، حتی با انتخاب سرمربی جدید یا جانشین موقت. این یعنی هیچ عجله‌ای برای پایان لیگ نداریم. مگر یک دغدغه که به نظر نمی رسد راهکار سختی هم داشته باشد.

نتیجه این عجله داشتن ها هم مشکلات عجیبی است. پرسپولیسی ها که باید در یک هفته سه بازی برگزار کنند، در برف و کولاک گیر می کنند. محسن خلیلی، مدیر ورزشی پرسپولیس درباره برنامه بازی های پرسپولیس می گوید: «بعد از جلسه‌ای که باشگاه با آقای به آذر و آقای  فتاحی داشت، ایشان نامه ای را به باشگاه دادند که امکان تغییر برنامه بازی ها وجود ندارد و باید طبق همین رویه جلو برویم. بعد از آن پیشنهاد کنسل شدن بازی نساجی را دادند که بازی در 5 فروردین انجام شود. ما برنامه ریزی هایی کرده بودیم و با توجه به صحبت هایی که با کادر فنی کرده بودیم، کادر فنی مخالفت کرد. مجددا اعتراض خودمان را نسبت به عدم تاخیر بازی ها و اینکه زمان پایان لیگ را مقداری عقب تر نمی اندازند دوباره به سازمان لیگ ارجاع دادیم و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم و بارها در مصاحبه ها گفتیم.» در استقلال هم علی خطیر به خبرنگار خبرآنلاین گفت: «این شرایط واقعا فشرده است و به تیم ها ضربه می زند. شرایط پرسپولیس را ببینید. آن ها شرایط سختی از قائمشهر بازگشتند، باید راهی قطر شوند و بعد به تهران بازمی‌گردند تا دوباره بازی کنند. هفته گذشته هم ما چنین شرایطی داشتیم. دلیلی برای زود تمام کردن لیگ وجود ندارد. میتوانیم با فشار کمتری بازی کنیم، مشکلی هم نیست اگر مسابقات به ماه رمضان کشیده شود.» اما وینفرد شفر نسبت به این تقویم ناراضی نیست: « دفعه اولی نیست که با این شرایط رو به رو می شویم و همه باید برای موفقیت از تیم حمایت کنند و باید برای استراحت و بدنسازی خوب به بازینان کمک کنیم.» شاید نظر متفاوت سرمربی آلمانی نتیجه جلسه ای است که فتاحی با او و برانکو داشت. سرمربی پرسپولیس هم که قبلا اعتراضات زیادی به برنامه بازی ها داشت، حالا شرایط را پذیرفته و مخالفت کمتری می کند.

اما یکی دیگر از حدس و گمان های سازمان لیگ که باعث به‌هم‌ریختگی برنامه لیگ برتر هم شده، انتخابی جام جهانی است. اگر جام جهانی قطر با 48 تیم برگزار شود، مسابقات انتخابی آن از خرداد آغاز خواهد شد. اگر قرار باشد این افزایش رخ دهد، باید تا یک ماه آینده تایید شود. چرا که قرعه کشی مسابقات مقدماتی جام جهانی در 28 فروردین برگزار خواهد شد و تیم ها رقبای خود را خواهند شناخت. اگر این افزایش رخ ندهد، مسابقات مقدماتی جام جهانی طبق معمول برگزار خواهد شد. و برگزاری همیشگی این مسابقات، هیچ تاثیری در تقویم لیگ هجدهم نخواهد داشت.

مهم‌ ترین دغدغه سازمان لیگ اما ماه مبارک رمضان هم هست. آن ها می خواهند لیگ را زودتر تمام کنند تا در ماه رمضان هم مسابقاتی نداشته باشیم. غافل از آن که برگزاری مسابقات در ماه رمضان و پس از اذان مغرب نه تنها باعث جذب مخاطب خواهد شد بلکه به این ماه پربرکت جذابیت مضاعفی می بخشد. مسئله ای که سازمان لیگ می تواند به آن هم توجه کند.

251255

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =