۵۵ هکتار از اراضی جنگلی آستارا درخت‌کاری شد

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آستارا از درخت کاری ۵۵ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان در ۱۱ ماه سالجاری خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین گیلان؛ سیده نسرین غزنوی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته درختکاری در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان اظهار کرد : وظیفه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفظ و صیانت از منابع طبیعی و جنگلی در عرصه ملی است و انجام این وظیفه مهم بدون همکاری مردم و دستگاههای اجرایی امکان پذیر نیست.

وی هدف اصلی برگزاری هفته درختکاری در شهرستان آستارا را حفظ زیستگاه طبیعی و احیای جنگلهای هیرکانی منطقه دانست و اضافه کرد : در این هفته باید گونه های بومی تکثیر شده با ارزشی همچون «نمدار» و «ون» و «افرا» در بین مردم توزیع شود.

وی افزود : در جنگلهای هیرکانی ۸۰ نوع گونه درختی وجود دارد ، که تک تک آنها از اهمیت و ارزش خاصی برای حفظ محیط زیست طبیعی این منطقه برخوردارند.

سرپرست اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا سپس به تکثیر ، کاشت ، نگهداری آسان و دوام گونه های جنگلی سوزنی برگ اشاره کرد و بیان داشت ؛ طی نامه نگاری با مسئولین ذی ربط درخواست کردیم تا برای حفظ بیشتر منابع جنگلهای هیرکانی بجای توزیع گونه های سوزنی ، درختان بومی در حال انقراض تکثیر و بین مردم توزیع شود ، تا در باغات و مستثنیات خودشان بکارند و از آنها بهره برداری کنند.

وی بیان داشت : بر اساس طرحهای آبخیزداری امسال ۵۵ هکتار از اراضی جنگلهای مخروبه در دو نقطه و در پنج موقعیت از ارتفاعات «شیری حیاطی» و «چلوند» از توابع بخش لوندویل توسط اداره منابع طبیعی شهرستان آستارا جنگل کاری و توسط قرقبان محصور شده است.

غزنوی طرحهای آبخیزداری در شهرستان آستارا را در حدود ۲۸۰۰ متر مکعب عنوان کرد و گفت : برای گابیون بندی و دیواره سنگی در بخش لوندویل و روستای چلوند ۸ میلیارد ریال هزینه صرف شده است.

وی هدف از طرحهای آبخیزداری را حفظ خاک دانست و اضافه کرد : برای تولید یک سانتی متر مکعب خاک ۵۰۰ الی ۷۰۰ سال زمان نیاز است.

وی با تاکید براینکه از بین رفتن جنگلها باعث ایجاد سیلابها و متحمل خسارتهای میلیاردی در کشورمان شده است ، خاطرنشان کرد : همه باید در حفظ ، نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و جنگلها تلاش کنند.

غزنوی در پایان به امکانات محدود و کمبود نیرو و تجهیزات لازم اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آستارا اشاره کرد و افزود : یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با دو واحد سرجنگلبانی در بهارستان و لوندویل ، چهار پاسگاه حفاظت و حدود ۳۰ نیروی انسانی فعالیت می کند.

وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و ۳۲ هزار هکتار آن را گونه های جنگلی بلوط ، راش ، توسکا ، ممرز ، نمدار ، ملج ، لیلکی ، انجیلی ، آزاد ، افرا ، گردو ، شیردار ، گیلاس وحشی ، فندق ، شمشاد جنگلی و ون تشکیل می دهد.

این شهرستان مرزی با ۹۲ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

خبرنگار: سید محمدرضا رشیدی

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1239874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =