طبیعت بکر و دیدنی‌های زیبای آذربایجان‌غربی را در نوروز ببینیم / آدرس GPS

آذربایجان غربی استانی ۳۷هزار کیلومتر مربعی در شمال‌غربی ایران و به مرکزیت ارومیه به‌عنوان یک استان توریستی کشور مطرح است و از آن به استان اقوام و ادیان یاد می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، استان آذربایجان‌غربی که یکی از استان های با تاریخ و تمدن کهن ایران است که بیش از ۳میلیون نفر از اقوام مختلف ترک آذربایجانی ، کرد ، فارس و ... در کنار هم به زندگی می پردازند و بهمین دلیل به استان اقوام و ادیان شهرت دارد.
ارومیه (شهر آب) به‌عنوان مرکز این استان بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و از این حیث قدیمی‌ترین شهر شمال‌غرب کشور به‌شمار می‌آید.

آذربایجان‌غربی از لحاظ جغرافیایی از شمال با کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه ، از غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از شرق با استان های آذربایجان شرقی و زنجان و از جنوب با استان کردستان هم مرز است و با هم‌مرزی با ۳ کشور و نزدیک‌ترین نقطه به قاره اروپا موقعیتی خاص و ممتاز در ایران دارد، از طرفی آب و هوای خاص این منطقه و وجود ده‌ها جاذبه گردشگری و تاریخی، مسافرین را برای سفر به این استان راغب می‌کند.

استان آذربایجان غربی مناطق و جاذبه های خاص و دیدنی فراوانی را در خود جای دارد؛ یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان ، یکی از بزرگترین مناطق آزاد تجاری کشور ، وجود چشمه های متنوع آب معدنی ، منطقه ای با بیشترین درصد اکسیژن، وجود کلیساهای تاریخی، وجود جنگل های زیبا، غارها، آبشارها و چندین منطقه تاریخی و دیدنی دیگر در این استان قرار دارند.

جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان:

دریاچه ارومیه: بی شک نگین شمال‌غرب ایران و کشور دریاچه ارومیه است که با افزایش سطح آب می‌تواند گردشگران زیادی را بسمت خود بکشاند. دومین دریاچه آب شور جهان هم اکنون میزبان بیش از ۲۵۰ گونه مختلف جانوری و پرندگان است و توسط یونسکو در بین مناطق و تالاب های تحت حفاظت به ثبت رسیده است. (آدرس GPS)

گرچه دریاچه ارومیه امروزه نسبت به دوران شکوهش فاصله دارد ولی با داشتن سواحل زیبا و همچنین غروب دلنشینش همواره گردشگران را برای عکاسی و شنا میزبانی می‌کند.

با احیای دریاچه ارومیه، نگین آبی آذربایجان می‌تواند دوباره میهمان گردشگران این استان باشد طوریکه علاوه بر سواحل زیبایش، لذت یک آب‌تنی را نیز فراهم آورد.

دریاچه ارومیه


غار سهولان: این غار که دومین غار آبی ایران است در کیلومتر ۴۲ جنوب‌شرقی مهاباد، غاری وجود دارد که توسط ژاک دوموگان فرانسوی کشف شده است. سهولان یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین غارهای طبیعی کشور بشمار میرود. (آدرس GPS)

این غار یکصد سال قبل توسط ژاک دمرگان فرانسوی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت،پس از آن در سالهای جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه ۱۳۷۳ توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد ضمن اینکه بنا بع این مطالعات، قدمت غار به ۷۰ میلیون سال قبل برمی‌گردد، به همین دلیل یکی از جاذبه‌های گردشگری خاص این منطقه و کشور محسوب می‌شود.

غار سهولان


تپه حسنلو : این تپه باستانی در اطراف نقده قرار دارد که قدمت آن به ۶هزار سال قبل از میلاد برمی گردد. معروفترین اثر یافت شده در این محل، جام طلای حسنلو است که به عصر آهن تعلق دارد و در حال حاضر در موزه ایران باستان نگهداری میشود. (آدرس GPS)
این تپه در ۷ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و "جام طلای حسنلو" نیز از این منطقه یافت شده است.
همچنین تپه‌های باستانی زیادی پیرامون تپه حسنلو را فرا گرفته‌اند و گویا هنگام آبادی حسنلو و تمدن عظیمش تمدنهای دیگری نیز با این تپه در تماس بوده‌اند و هم دوره تمدن حسنلو بوجود آمده‌اند. می‌توان گفت در اطراف تپه حسنلو، به‌طور تقریبی ۱۴ تپه باستانی شناسایی شده‌است که نشان از آبادانی، آب و هوای مناسب و رشد فرهنگی انسانهای روزگار کهن در این ناحیه می‌دهد.

تپه حسنلو

دره شهداء (قاسملو) : یکی از مناطق دیدنی و خوش آب و هوا بخصوص در روز طبیعت میتوان دره شهداء (خان دره سی) را نام برد. وجود چشمه های متعدد و همچنین پوشش خاص گیاهی و جنگلی این دره را به منطقه ای خاص در شمالغرب ایران بدل کرده است. (آدرس GPS)
وجود رودخانه‌های باراندوز و شهدا (قاسملو)، جویبارها، انهار مختلف و چشمه‌های متعدد بزرگ و کوچک و همچنین پوشش جنگلی و گیاهی دره شهیدان را علاوه از زیستگاه وحوش به یک منطقه تفریحی و گردشگری مبدل ساخته‌است ضمن اینکه وجود رشته‌کوه همچون کوه کانی‌سیو با ارتفاع ۲۵۹۸ و وجود صدها راس قوچ و میش ارمنی، طبیعت زیبایی برای میزبانی گردشگران به شمار می رود.

سیلوانا : یکی از شهرهای مرزی و زیبای استان و که یکی از ۱۹ مطنقه جهان که دارای اکسیژن خالص هستند بشمار می رود. سیلوانا با داشتن یک چشمه آب معدنی گوارا بهمین نام و داشتن کوهستان هایی مختص ورزش پاراگلایدر یک منطقه گردشگری نمونه در آذربایجان غربی بشمار میرود. (آدرس GPS)
سیلوانا یکی از ۱۹ منطقه دنیاست که دارای اکسیژن خالص هستند.

آبشار شلماش : این آبشار که در نزدیکی شهر سردشت با بلندای ۵۰ متری و در ۳ طبقه و در مسیری زیبا و جنگلی قرار دارد. (آدرس GPS)
این آبشار از ۳ آبشار تشکیل و همه ساله در فصل بهار و تابستان بدلیل دمای مناسب پذیرای گردشگران زیادی است.

آبشار شلماش


روستای بند: یکی از توابع بخش مرکزی که رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی آن بسیار مشهور و شهره خاص و عام است به‌طوریکه هر مسافری در طول دوران سفرش حداقل یکبار برای گردش و تفریح به بند عظیمت می‌کند. (آدرس GPS)
تفرجگاه‌های روستای بند در کنار رود شهرچای قرار گرفته و زیبایی خاصی به آنها بخشیده ضمن اینکه هوای دلپذیر آن نیز گردش در آن را دلپذیر می‌کند.

تالاب کانی برازان: یکی از تالاب های احیای شده و دیدنی آذربایجان غربی که در نزدیکی شهر مهاباد قرار دارد و هرساله گردشگران ایرانی و خارجی از آن بازدید می کنند. (آدرس GPS)
کانی برازان که نخستین سایت پرنده‌نگری ایران نیز است بعد از احیا شدن میزبان پرندگان مختلفی است بطوریکه محققان بالغ بر ۷۵ گونه از پرندگان آبزی و کنار آبزی را در این تالاب شناسایی کرده‌اند.

برکه و آبشار سوله‌دوکل: آبشار سوله دوکل یکی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در منطقه مرگور ارومیه و در فاصله ۶۱ کیلومتری جنوب غربی ارومیه در دامنه سرسبز با چمنزارهای زیبا کوه ۳۴۸۷ متری دالامپر قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی استان آذربایجان غربی است. (آدرس GPS)

برکه و آبشار سوله دوکل

سیر داغی: یکی از مناطق زیبا بخصوص در فصل بهار برای کوهنوردی و پیاده رویست که با آغاز فصل بهار شاهد حضور مردم از ارومیه و اقصی نقاط ایران میشود ضمن اینکه بزودی با اتصال تله کابین بیش از پیش در زمره مناطق گردشگری قرار خواهد گرفت. (آدرس GPS)
سیرداغی که کلیسای مارسرگیز و ننه مریم نیز در آن بنا نهاده شده است همواره میزبان گردشگران در فصول مختلف سال است که به قصد پیاده‌روی در جاده سلامتی آن و کوهنوردی به آن عزیمت می‌کنند.

جاذبه‌های گردشگری تاریخی استان:

قره کلیسا: یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان که سال ساختش به اوایل دوره مسیحیت باز میگردد. قره کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمالشرقی چالدران یکی از مناطق جاذب گردشگر در نوروز بشمار میرود. (آدرس GPS)

قره کلیسا

سه گنبد : یکی از بناهای تاریخی و زیبای ارومیه که سال ساخت آن به ۵۸۰ قمری برمی گردد. (آدرس GPS)

موزه ارومیه : دومین موزه غنی کشور بشمار میرود و در ایام نوروز پذیرای گردشگران و مسافرین خواهد بود. این موزه ویترینی از تاریخ منطقه از قرون اول اسلام تاکنون بشمار میرود. (آدرس GPS)

کلیسای ننه مریم : یکی از قدیمی ترین و و بزرگترین کلیساهای جهان بشمار میرود. روایت است اولین کلیسای مشرق زمین و به روایت دیگر دومین کلیسای بزرگ جهان که سال ساخت آن به سال ۳۲ میلادی باز میگردد کلیسای ننه مریم ارومیه است. (آدرس GPS)

کاخ موزه باغچه جوق : یکی مناطق دیدنی شهرستان ماکو در شمال استان که مدت زمان ساخت تزئینات داخلی سالنهای هفت گانه آن ۳۰ سال بطول انجامیده است.(آدرس GPS)

باغچه جوق

تخت سلیمان : این محوطه تاریخی با نام دیگر آتشکده آذرگُشنَسب در نزدیکی تکاب قرار دارد. این مکان در زمان ساسانیان یکی از ۳ آتشگاه بزرگ و برجسته ایران بشمار می رفت. (آدرس GPS)

تخت سلیمان

آرامگاه شمس تبریزی : یکی از مهم ترین مناطق زیارتی و گردشگری استان که در شهرستان خوی واقع است. این مکان هرساله همگام با برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر پارسی گوی میزبان گردشگران و شمس شناسان داخلی و خارجی است. (آدرس GPS)

موصاصیر : یکی از شهرهای مهم آشوری که قدمتش به هزاره یکم پیش از میلاد باز می گردد.(آدرس GPS)

مقبره پوریای ولی: این مقبره، آرامگاه پهلوان، و شاعر ایرانی است که در ورزش‌های زورخانه‌ای پیشینه زیادی داشته‌است. (آدرس GPS)

مقبره پوریای ولی

دژ بسطام : یکی از دژهای مستحکم که در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شد. این اثر از آثار اورارتویی بشمار میرود. (آدرس GPS)

سنگ نگاره ساسانی خان تختی: یکی از آثار مربوط به دوره ساسانیان که در کیلومتر ۱۵ جاده سلماس به ارومیه واقع و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. این سنگ‌نگاره یادگار یکی از پیروزی‌های ایرانیان بر رومیان است و در آن اردشیر پاپکان و ولیعهدش شاپور یکم تصویر شده‌است که در بازگشت از فتح ارمنستان و پیروزی بر سپاهیان روم، دو تن از حکمرانان ارمنی محلی، هدایایی به ایشان تقدیم می‌کنند. (آدرس GPS)

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =