حمایت خلیلی‌اردکانی از رویکرد هوشمندسازی در شهرداری کرج

رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج از رویکرد هوشمندسازی در ارائه خدمات اداری و مالی در مناطق ۱۰ گانه شهرداری این کلانشهر اعلام حمایت کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر کرج، محمدحسین خلیلی اردکانی در نطق پیش از دستور در ابتدای صد و سی و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: با توجه به اینکه اغلب مراجعات به شهرداری برای مواردی نظیر پرداخت عوارض نوسازی، صنفی، خودرو، درخواست های شهرسازی از جمله پاسخ استعلام محضر، بانک، پایان کار و پروانه ساختمانی و خدمات مرتبط با حوزه ۱۳۷ است، از سال ۸۲  شهرداری مکلف شد تا اتوماسیون شهرسازی در شهرداری را پیاده سازی کند. با این حال، فرآیند کار به دلایل مختلف با کندی پیش رفته است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: از یک سال و نیم گذشته با پیگیری های شورای اسلامی شهر در دوره پنجم و همکاری شهرداری، تغییر نرم افزار مورد استفاده و پیگیری مورد توجه سازمان فاوا، مواردی نظیر اسکن و ورود اطلاعات پرونده ها، یکپارچه سازی فرآیندها، یکپارچه کردن فرم های گواهی ها، پیاده سازی امضای دیجیتال در شهرداری به انجام رسید. این در حال بود که همه موارد پیاده سازی شده به فرایند های داخلی شهرداری مرتبط بود و همچنان ارباب رجوع امکان ثبت و پیگیری درخواست ها را نداشت.
 
وی با اشاره با اینکه از دی ماه سال جاری با پیگیری های انجام شده درگاه خدمات الکترونیک شهروندان برای یکپارچه سازی و دسترسی اینترنتی آنان برای انجام و پیگیری موارد فوق و با قابلیت های ذیل توسط سازمان فاوا در جهت تحول اداری ایجاد شده است، اظهار کرد: در این خصوص مواردی از جمله ثبت نام شهروندان با هویت های حقیقی و حقوقی با استعلام هویت آنلاین از سازمان ثبت احوال و دریافت اطلاعات هویتی، ایجاد پروفایل کاربری برای شهروندان، امکان ثبت و پیگیری درخواست های مرتبط با سامانه ۱۳۷، ثبت و پیگیری پیام شهروندی، ثبت عوارض خودرو، محاسبه و پرداخت الکترونیک عوارض، ثبت پیش درخواست الکترونیکی با قابلیت بارگذاری مستندات مربوطه جهت اضافه شدن خودکار به پرونده دیجیتال شهرداری، پیگیری درخواست های ثبت شده، دریافت الکترونیکی گواهی های صادره و استعلام اصالت گواهی های صادره به منظور جلوگیری از جعل اوراق محقق شد.
 
عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرج اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به اعلام ضوابط و مقررات شهرسازی و هزینه های درآمدی مربوطه جهت آگاهی شهروندان، جستجو و مشاهده اطلاعات فیش های صادره نوسازی و ثبت اعتراض شهروندان نسبت به فیش های نوسازی اشاره کرد. این سامانه با پیگیری های دوره ای که داشتم و با همکاری بسیار خوب مسولین فاوا از منطقه پنج و هفت آغاز و به تدریج در همه مناطق پیاده سازی شده‌ است.
 
خلیلی اردکانی در تشریح اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: رسیدگی به درخواست شهروندان از طریق میز خدمت در دو منطقه در هفته اول دی ماه و پنج منطقه در بهمن ماه و سه منطقه نیز در حال انجام است و تعداد پرونده های ثبت شده در درگاه اینترنتی بیش از چهار هزار و ۲۰۰ مورد است. وی در توضیح مزایای این سامانه در جهت تحول، نوسازی و سلامت اداری عنوان کرد: تسریع و تسهیل پاسخگویی به شهروندان، شفاف سازی روند پاسخگویی، کاهش سفرهای شهری و تسهیل در امر پرداخت عوارض شهری از جمله مزایای این سامانه به شمار می‌رود.
 
رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای اسلامی شهر کرج اضافه کرد: در کنار این سامانه نیز خدمت مناطق شهرداری با تجمیع فعالیت هایی که با بیشترین مراجعات شهروندان مواجه هستند، در طبقه همکف مناطق راه اندازی شده تا ارباب رجوع بدون مراجعه به واحدها؛ بخش قابل توجهی از امور، نظیر ثبت پیگیری و دریافت گواهی درخواست ها، پرداخت عوارض نوسازی ، اصناف و شهرسازی و... را انجام دهند.
 
اردکانی ادامه داد: پیاده سازی این خدمت در کنار الزامات قانونی مزایای قابل توجهی را در جهت سلامت و تحول اداری در بر خواهد داشت که از مهمترین آنها جلوگیری از سرگردانی مردم در ساختمان های اداری دستگاه های اجرایی و پیشگیری از امکان برقراری ارتباط غیر اصولی و مفسده آمیز با کارکنان دولت و اجساد نظام اداری پاسخگو و کارآمد است. در این راستا پیگیری های متعددی توسط سازمان فاوا در مراجعه به مناطق انجام شده و درخواست های اصلی شهروندان در مراجعه به شهرداری در این میز پیاده سازی شده است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر کرج افزود: در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد درخواست ها قابلیت ثبت و پاسخگویی به مراجعین شهرداری در میز خدمت و بدون مراجعه به واحدها را دارند. با توجه به الزامات قانونی و نقش موثری میز خدمت در بهبود خدمات مناطق و شفاف سازی امور ضرورت دارد تا جدیت بیشتری در همکاری همه مناطق در پیاده سازی کامل میز خدمت و رفع برخی ضعف های موجود در مناطق حداکثر تا هفته آخر اسفند رفع شود.
 
وی همچنین بر تکمیل فرآیندهای مربوط به املاک شهرداری و الزام مناطق به پرداخت الکترونیکی عوارض درآمدی به ویژه عوارض و جرایم کمیسیون ماده صد تاکید کرد. پیگیری استعلام الکترونیک دفاتر اسناد رسمی و توجه به مکانیزاسیون سایر فرآیندهای شهرداری به ویژه فرآیندهای مرتبط با بخش های هزینه ای نظیر خدمات شهر از دیگر تاکیدات خلیلی اردکانی در این زمینه بود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1240361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =