مهری سویزی

زهرا تالانی- قرار است طرحی برای انتخاب ستارگان علمی و اخلاقی دانش آموزان دختر اجرا شود . این طرح از سوی امور بانوان وزارت آموزش و پرورش پایه ریزی شده است.از این رو گفت وگویی را با مهری سویزی مدیرکل امور بانوان وزارت آموزش و پرورش  انجام داده ایم. وی با تشریح جزییات این طرح می گوید که حدود 300 میلیون تومان اعتبار به طرح "ستاره دخت ایرانی " اختصاص یافته است. و اردیبشهت سال آینده نیز در سطح ملی سه نفر انتخاب می شوند:

 

طرح " ستاره دخت ایران " چیست؟

طرح "ایراندخت نمونه" که به "ستاره دخت ایران" تغییر نام داده برای شناسایی ستارگان علمی واخلاقی دختران دانش‌‌آموز پیش‌بینی شده است. طبق آن، چهره‌های برتر در سطح منطقه انتخاب می‌شوند بعد در سطح استان و بعد هم در سطح ملی مورد تجلیل قرار می‌گیرند. هدف ما از این طرح الگوسازی بود. توجه داشته باشید! ما بسیار نیازمند الگوسازی هستیم اگر ما الگوهای مناسب را شناسایی و معرفی نکنیم این اتفاق به گونه‌ای دیگر رخ می‌دهد.

طبق این طرح ستارگان علمی و اخلاقی در هر مدرسه معرفی می‌شوند، بعد رقابت در سطح منطقه و استان صورت می‌گیرد تا اینکه به رقابت ملی می‌رسد.

چه مراحلی از این طرح سپری شده است؟

شیوه نامه این طرح را آماده کردیم آن را فرستادیم و اعتبار خوبی هم برایش گرفتیم. ان‌شاء‌الله در سطح ملی برگزار خواهد شد.

اعتباری که برای این طرح در نظر دارید چقدر است؟

حدود 300 میلیون تومان اعتبار به طرح "ستاره دخت ایرانی " اختصاص یافته است.

 طرح ستاره دخت ایران اسلامی با چه هدفی در مدارس اجرا می شود؟

گاه افرادی که فقط دریک عرصه درخشندگی دارند به عنوان الگو به جامعه معرفی می شوند درحالی که در دیگر عرصه ها رشد مناسبی نداشته اند درحالی که ارائه الگوهایی با رشد نامتوازن به جامعه ای که قصد همانندسازی دارد به رشد مطلوب آنان منجر نخواهد شد

 طرح ستاره دخت ایران اسلامی با هدف معرفی الگوهای برتر از میان دختران دوره متوسطه به جامعه دانش آموزی نخستین بار در کشور اجرا می شود.

چه مقطع تحصیلی می توانند در این طرح شرکت کنند؟

این طرح در دوره متوسطه و سال آخر راهنمایی برگزار خواهد شد که هم‌اکنون شیوه‌نامه‌ و بودجه‌ آن آماده و تقسیمات استانی صورت گرفته است.

معیارها و شرایط انتخاب چه هستند؟

 شاخص های انتخاب در این طرح مربوط به پنج عرصه علمی ، دینی ، اخلاقی ، اجتماعی و خانواده است . در بخش علمی، حداقل معدل 17 برای ستاره‌ها ملاک است و دانش‌آموزان با معدل‌های زیر 17 نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند که دارندگان معدل 17 بر اساس امتیاز بندی 70 و دارندگان معدل 20 از بالاترین رتبه یعنی امتیاز 200 برخوردار می‌شوند.

همچنین در این بخش به دانش‌آموزانی که اختراع و اکتشاف داشتند 100 امتیاز، دانش‌آموزانی که تالیفی انجام داده باشند، 50 امتیاز تعلق می‌گیرد. همچنین شرکت و حضور در المپیادها نیز از دیگر ملاک‌هاست که در این حوزه نیز 100 امتیاز به دانش‌آموزان واجد شرایط تعلق می‌گیرد و کل رتبه بخش علمی دانش‌آموزان 450 امتیاز است.

همچنین ملاک‌های «دینی» را شامل موضوع قرآن، نماز و حجاب و عفاف عنوان کرد و افزود: حافظان قرآن کریم که به تایید کمیته اجرایی برسند، قرائت صحیح نماز و حجاب و عفافی که دانش‌آموز برای پوشش خود با اعتقاد انتخاب کرده باشد، جز ملاک‌های دینی برای انتخاب آن‌ها خواهد بود.

در معیار «اخلاقی» نیز دانش‌آموزانی که بالاترین انضباط یعنی نمره 20 داشته باشند، ملاک‌هایی همچون متانت و اشتها در حسن خلق در رفتار با همکلاسی، معلمان و اولیای مدارس در انتخاب آنها خواهد بود.

 داشتن ارتباطات سازنده، روحیه مسوولیت پذیری و نوع دوستی و وجدان جمعی و عضویت در تشکل‌های دانش‌آموز را از معیارهای اجتماعی هم برای انتخاب ستاره دخت ایرانی مهم است.

در بخش معیارهای خانوادگی  هم میزان رضایتمندی والدین، مهارت‌های خانه‌داری، ایثار در خانواده‌ را از جمله ملاک‌های انتخاب دختران برتر در حوزه خانوادگی، عنوان کرد.

یعنی کسانی که معدل پایین دارند اما سایر شرایط را دارند حق شرکت در این مسابقه را ندارند؟

به هر حال هریک از ملاک ها امتیاز خاص خودش را دارد ممکن است دانش آموزی در یک بخش امتیاز بالایی نسبت به سایر بخش داشته باشد و یا بر عکس. نمره نهایی مهم است.

در اخر چند نفر به عنوان نمونه منتخب خواهند شد؟

از استان‌های سراسر کشور 186 دانش‌آموز دختر به عنوان ستاره دخت ایرانی در مرحله فینال با رقابت تنگاتنگ به لحاظ علمی و اخلاقی می‌پردازند و در نهایت رتبه‌های اول تا سوم معرفی خواهند شد.

داوران چه کسانی هستند؟

اولیا مدرسه و مربیان امور تربیتی و پرورشی در بخش مدارس داوری می کنند اما هنوز برای داوران بخش نهایی تصمیمی نداریم.البته ستاره دخت ایرانی، الگوهای با رشد متوازن یک دختر را معرفی می‌کند، به همین جهت در این طرح بخشی از امتیاز توسط والدین به دختران دانش‌‌آموز داده می‌شود.

این طرح مخصوص تمام کشور است؟

شیوه نامه اجرایی این طرح به سراسر کشور ابلاغ شده و اکنون در سطح مدرسه ای در حال اجراست و پس از انتخاب برگزیدگان این سطح و نیز مراحل منطقه و استان در گروه داوری ، برترین ها به مرحله ملی راه می یابند.  مرحله پایانی طرح ستاره دخت ایران اسلامی اردیبهشت90 در مراسمی برگزار و با معرفی برگزیدگان نخست تا ششم این طرح ، جوایزی به آنان اهدا خواهد شد.

بنابراین در چند مرحله اجرا می شود؟

مراحل مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی این طرح تا اسفند سال جاری اجرا و مرحله نهایی و کشوری آن، اردیبهشت ماه سال 90، با مد نظر قرار دادن آخرین معدل دانش‌آموزان و بر اساس مولفه‌هایی که در شیوه‌نامه آمده است، برگزار خواهد شد.

خانم سویزی ،در واقع این طرح به اجرای طرح حجاب و عفاف در مدارس کمک می کند؟

بله چون دانش آموزان تشویق می شوند که حجاب و عفاف را در کنار سایر معیارها لحاظ کنند و این بخش مهمترین ملاک برای ما خواهد بود.برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش همه با رویکردی متقاعدسازی و بارور پذیری انجام می‌شود.

 باید توجه داشت که آموزش و پرورش در سال 85 که موجی به گستردگی امروز نسبت به عفاف و حجاب وجود نداشت، با جدیت به این موضوع به عنوان یک اصل اعتقادی نگاه کرد و با برگزاری نشست‌های مختلف، شیوه‌نامه اجرایی را تدوین و به سراسر کشور ابلاغ ارسال کرد.

خانم سویزی جدای این طرح، شما اعلام کردید که قرار است 25 هزار مدرس حجاب در آموزش و پرورش استخدام شوند، آنها چه خواهند کرد؟

یکی از برنامه‌های دفتر امور زنان آموزش و پرورش طرح توسعه و تحکیم حجاب و عفاف بود. ما متوجه شدیم که باید به سئوالات دانش‌آموزان در این زمینه پاسخ داده بشود. نمی‌توانستیم از کسی که به سئوالاتش پاسخ داده نشده، توقع رفتاری را داشته باشیم که در این زمینه به سئوالاتش پاسخ داده شده است. لذا25 هزار نفر از میان همکاران علاقه‌مند فرهنگی، دوره‌های آموزشی را تحت پوشش مدرسین حجاب پژوه گذراندند و توانایی علمی پیدا کردند برای اینکه سئوالات و شبهات را پاسخ بدهند. باور ما این بود که ورود به حوزه حجاب و  عفاف باید فرهنگی، متقاعد سازی و توسعه باور پذیری باشد صرف بخشنامه و دستور نمی‌تواند موفقیت‌های واقعی ایجاد کند. ما از بین همکاران فرهنگی که نحوه ارتباط با دانش‌آموز را می‌دانند علاقه‌مندان را آموزش دادیم بعد در مدارس "پرسمان‌های دانش‌آموز" برقرارشد. مدرسین حجاب و عفاف در مدارس صحبت می‌کردند و سئوالات دانش‌آموزان را پاسخ می‌دادند.

پس مدرسین حجاب و عفاف از میان معلمین آموزش و پرورش انتخاب شدند واستخدام جدید در کار نبود؟

بله. آنها چون معلم هستند لذا فضای کلاس و روحیه دانش‌آموزان را می‌شناسند لذا اثری که می‌گذاشتند اثری مثبت بود. این طرح دو سال است که به طور مرتب در سراسر کشور برگزار می‌شود. شما تصور کنید مثلا دبیر فیزیک یاشیمی علاقه‌مند به این مبحث با دریافت آموزش به عنوان مدرس حجاب و عفاف به سئوال دانش‌آموزان در این زمینه پاسخ می‌دهد و در پرسمان‌های دانش‌آموزی شرکت می‌کند. این می‌تواند خیلی جذاب باشد.

13442

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۸
    0 0
    اين همان Miss World است؟ آره؟