پس از اینکه روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش گفت که از ازدواج دختران دانش آموز خوشحال می شود، امروز نیز سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده است که با ازدواج دانش‌آموزان دختر موافق است.

الناز محمدی: بعداز استقبال وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان این وزارتخانه از ازدواج دختران دانش آموز، دیگر مسئولان دولت دهم نیز زبانشان را به طرفداری از این طرح که حالا دیگر دارد به مهمترین دغدغه اجتماعی دولت دهم و وزیرانش تبدیل می شود، باز کرده اند. پس از اینکه روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش گفت که از ازدواج دختران دانش آموز خوشحال می شود، امروز نیز سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرده است که با ازدواج دانش‌آموزان دختر موافق است و آن را راه‌حلی برای جلوگیری از شیوع فساد در جامعه می‌داند. او ادامه داده است: ازدواج دختران دانش‌آموز هیچ‌گونه مغایرتی با اسلام ندارد بنابراین ازدواج آنها اشکالی ندارد.   

در حالی که روز گذشته وزیر آموزش و پرورش گفته بود که دانش‌آموزان بعد از ازدواج باید در مدارس شبانه ادامه تحصیل بدهندو  دلیل این امر را تغییراتی دانسته بود که در دختران بعد از ازدواج به وجود می‌آید، اما سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از مسئولان آموزش و پرورش خواسته است که قدر سخت‌گیری برای حضور دختران دانش‌آموز ازدواج کرده در کلاس‌ها نداشته باشند و در صورتی که دختری بپذیرد که ضوابط مدرسه را رعایت کند و مانند یک دختر نه یک زن ازدواج کرده در کلاس‌های درس حاضر شود و از ازدواج خود با کسی صحبت نکند، اجازه حضور او در کلاس‌های درس بدهند.

ازدواج موقت برای دختران؛ درست یا غلط؟
اما در کنار دغدغه هایی که این روزها در مورد ازدواج دختران دانش آموز در ذهن مسئولان آموزش و پرورش به وجود آمده است، بحث ازدواج موقت هم به یکی از دغدغه های اصلی مدیران دولت دهم تبدیل شده است. همین چند وقت پیش بود که رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران اعلام کرد که آمار طلاق در شش ماه اول امسال، 21 درصد افزایش یافته است؛ شاید هم به همین خاطر است که مسئولان به تکاپو افتاده اند تا هرطور شده، نرخ ازدواج را در کشور بالا ببرند. همین هفته پیش بود که یک مقام آگاه در سازمان ثبت احوال به خبر گفت که در ۱۲ ماه گذشته، ازدواج موقت در استان تهران حدود ۲۸ درصد بیشتر از دوره مشابه قبل به ثبت رسیده است اما با توجه به آن که بخش مهمی از این نوع ازدواج، در دفاتر رسمی ثبت نمی‌شود، دسترسی به تغییرات واقعی ازدواج موقت، کار دشواری است.

اصولگرایان حامی، جامعه شناسان مخالف
این مسئله از زمانی بیشتر سر زبان ها افتاد که علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از ازدواج موقت دختران دبیرستانی استقبال کرد. او در این باره معتقد است: « همه ما می‌دانیم که امروزه دختران و پسران با هم دوست می‌شوند و روابطی را برقرار می‌کنند که همه ما می‌دانیم نامشروع است و حتی در بسیاری از مواقع خانواده‌ها هم در جریان هستند. ما هم می‌گوییم باشد همین رابطه در جریان باشد اما به صورت مشروع. آنها بیایند و ازدواج موقت کنند.»او ادامه می دهد: « در حال حاضر می‌بینیم که متأسفانه در بسیاری از خانواده‌ها دوستی بین دختران و پسران مرسوم شده است. حتی در حد صحبت کردن و معاشرت عادی. من می‌گویم این رابطه را بیاییم و سروسامان دهیم همین. می‌دانید که در تحریکات جنسی در جامعه ابزار متعددی پیدا کرده است. خوب است بیاییم و روش اسلامی آن را به کار بریم و دست از عرف نادرستی که برای خودمان مرسوم کرده‌ایم بر داریم.»

اما سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اینکه با ازدواج دانش‌آموزان دختر موافق است و آن را راه‌حلی برای جلوگیری از شیوع فساد در جامعه می‌داند، با ازدواج موقت دانش‌آموزان موافق نیست.
زهرا سجادی در رابطه با ازدواج دختران دانش‌آموزان گفت: ازدواج دختران دانش‌آموز هیچ‌گونه مغایرتی با اسلام ندارد بنابراین ازدواج آنها اشکالی ندارد.
او ادامه داد: دختران در سنین دبیرستان از نظر جسمی آمادگی ازدواج را دارند، بنابراین اگر خانواده‌های این دانش‌آموزان با ازدواج آنها موافق باشند، ازدواج آنها نه تنها بلامانع است بلکه ازدواج آنها بهتر از این است که در جامعه شاهد فساد باشیم.
یک استاد و آسیب‌شناس اجتماعی در این موردابراز مخالفت می گوید: ازدواج‌های موقت می‌توانند زمینه‌های بروز جرم و خشونت رادر جامعه پدید آورند به طوری‌که اکثر خلاف‌کاران حاصل ازدواج‌های موقت و صیغه‌ای در کشور هستند.
امان‌الله قرایی‌مقدم، با طرد ازدواج‌های موقت در کشور تاکیدمی کند: ازدواج‌های موقت آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد می‌کند که اولین آسیب‌ اصلی، مبهم بودن سرنوشت فرزندان حاصل از چنین ازدواج‌هایی است چرا که در جامعه و خانواده از مقبولیتی برخوردار نیستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    0 0
    امکان داره این کار فوایدی داشته باشه ، ولی برای یک جامعه متعادل و استاندارد ، البته اون هم با کلی بررسی ، تحقیق و تحلیل ، نه برای کشور ما به نظر من این کار اگر در جامعه ما با شرایط موجود این اتفاق بیفتد بعد از 5 تا 10 سال کشور با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد ضمنا من هر بار نظر می نویسم روی سایت قرار نمی گیره اگه باز هم نزارید دیگه به این سایت نمیام!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    1 0
    دیگه دارین گندشو در میارین. یه جوری میگین که انگار دخترها عامل فساد هستند.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    0 1
    اینترنتی باشه خوبه
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    0 0
    اتفاقا الآن سوژه خوبیه . مردم از کارهای سیاسی دست بر می دارن به فکر ازدواج موقت می یفتند. زنانم زندگی شون را محکمتر می چسبند که موقته نبره.....
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    1 0
    یعنی چه این کار فوایدی دارد؟!! کدام پدر و مادری چنین جنایتی در حق فرزندش می‌کند؟ اگر مسئولان قبل از حرف کمی فکر می‌کردند کارمان به این‌جا نمی‌کشید. هرچند چندان جای نگرانی نیست. مادر و پدرها تا حالا چشمشان به دهان مسئولان نبوده تا هر چه را آن‌ها می‌گویند انجام بدهند!
  • مهدیه IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    1 0
    فقط میشه خندید
  • محمد IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
    0 0
    به نظر بنده ازدواج موقت ارکان خانواده و قداست آن را زیر سئوال می برد علی الخصوص در مورد ایران که غیر ت مردان ایرانی اجازه این کار را نمی دهد.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
    0 0
    دخترای ایرانی با سن 23 سال حتی بالاتر آمادگی روحی و روانی ازدواج را ندارد تنها آمادگی جسمانی مهم نیست .خواهشمند است به فکر راه حل درست باشید.
  • نداي بابكان IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
    0 0
    چرا هميشه اصل ماجرا رو ول مي كنيم به فرع مي رسيم.برادران در رأس كارها : شما مشكل بيكاري ، مسكن و... رو حل كنيد خود به خود اين معضل هم حل ميشهوقتي يه جوان 30،35 ساله نميتونه خودشو تأمين كنه چطور ميتونه از پس خرج كمر شكن زندگي امروزه بربياد. خدا يه عقلي به شمابده يه پولي هم به ما بده كه بتونيم از زير بار قرض و وام نجات پيدا كنيم
  • زیبا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
    1 0
    واقعا متاسفم زنان و دختران نباید سکوت کنند خانواد ه ها نباید سکوت کنند و نسبت به این نظران دولت باید اعتراض کنند
  • بدون نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
    1 0
    مسئولین از زمانی دوباره به فکر ازدواج موقت افتادند که مسأله تجاوزهای جنسی اخیر پیش آمد. اما اگر دختران دانش آموز را شوهر دهیم تجاوز جنسی کم می شود؟ مگر دخترها تجاوز می کنند؟
  • بدون نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۶
    0 0
    ازدواج دختران ، يا موقت راهي براي جلوگيري از فساد نيست . اشكال جاي ديگري است بهتر است تدبير مناسبي براي اين مشكلات بينديشيد .