گام ایران برای برقراری کانال مالی با اتحادیه اروپا

شبکه خبر نوشت: رئیس کل بانک مرکزی از ثبت ساز و کار تجارت و تامین مالی ایران و اروپا ( STFI ) به عنوان نهاد ایرانی متناظر با اینستکس اروپایی خبر داد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر افزود: با ثبت این شرکت که در آخرین روز کاری سال جاری انجام شد، انتظار می‌رود این نهاد با همکاری همتای اروپایی خود بتواند در تسهیل تجارت میان ایران و اروپا ایفای نقش نموده و در رفع محدودیت‌های ناشی تحریم های آمریکا موثر باشد.

وی افزود: انتظار مردم و فعالان اقتصادی ایران، عملیاتی شدن هرچه سریع تر این مکانیزم است و ثبت نهاد متناظر ایرانی گام مهمی است که طرف ایرانی به منظور تسریع در این فرایند برداشته است.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد: همانطور که قبلا تاکید کردم، بانک مرکزی و شبکه بانکی ایران از همه راهکارها برای پاسخگویی به نیازهای شرکت ها و فعالان اقتصادی استفاده می کند و ساز و کار مالی ایران و اروپا صرفا یکی از آنهاست.

همتی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده شاهد ایفای نقش مثبت و موثر این مکانیزم باشیم.

نهاد متناظر ایرانی، با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال ثبت شده است و به تناسب حجم فعالیت‌های آن منابع مالی لازم در اختیار آن خواهد گرفت.

به دنبال تاسیس اس.پی.وی اروپایی «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری» که توسط سه کشور فرانسه، انگلستان و آلمان با نام «اینستکس» به ثبت رسید و پس از آن مذاکرات فنی و تخصصی بین هیات های ایران و کشورهای مزبور درخصوص جزییات فنی عملیاتی کردن اس.پی.وی فوق انجام شد.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1242591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =