۱ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
ارس بهشت گم‌شده مناطق آزاد ایران

منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در کنار مزیت های بالقوه تجاری و سرمایه گذاری صنعتی ویژگی‌های منحصربفردی نیز در زمینه توریسم دارد که آن را به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری و سرمایه‌گذاری نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور مطرح کرده است.

محمد یوسفی: به گزارش خبرآنلاین از تبریز، منطقه آزاد تجاری صنعتی‌ ارس با قرارگیری در کنار رودخانه بین‌المللی ارس به عنوان یک رود مرزی و همچنین موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد و قرارگیری در دو منطقه بکر و حفاظت شده کیامکی‌ و ارسباران از مزیت بالایی در زمینه گردشگری بهره مند است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ارس
منطقه آزاد ارس در ۱۳۷ کیلومتری تبریز واقع شده‌است. محدوده این منطقه با ۵۱ هزار هکتار بخش‌هایی از ۲ شهرستان جلفا و کلیبر را شامل می‌شود.

این منطقه، در ناحیه نیمه خشک و نیمه سرد شمال غرب ایران قرار دارد. بارش سالیانه در آنجا در حدود ۲۲۵ تا ۴۰۰ میلی لیتر در سال بوده و دمای میانگین آن تقریبا ۱۵ درجه سلسیوس است. در جلفا، حدود ۵۰ روز از سال به عنوان روز سرد در نظر گرفته شده ‌است. این ناحیه صنعتی-تجاری در محدوده کوه ‌های بلندی که اقلیم نسبتا سردی دارند، واقع شده‌ است.

چرا در گردشگری ارس سرمایه گذاری کنیم
منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس جزو هفت منطقه آزاد موجود در کشور محسوب می شود اما مزیت های بسیاری نسبت به ۶ منطقه آزاد دیگر دارد که یکی از آنها قرارگیری در مرز سه کشور آذربایجان، ترکیه و ارمنستان است که توان جذب گردشگر از این سه کشور و استان های شمالغربی را دارد.

یوسف داداش زاده، معاون اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس در گفتگو با خبرآنلاین، گفت: در سال های اخیر علاوه بر مشوق های اصلی سرمایه گذاری در سرزمین اصلی با کمک اساتید حوزه برنامه ریزی و گردشگری سندی برای توسعه گردشگری منطقه تهیه شد.

وی با اشاره به مشوق های در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران در زمینه گردشگری گفت:  طبق یکی از این مشوق ها اگر سرمایه گذاران در بخش هتل سازی بخواهند هتلی پنج ستاره را در کم تر از دوسال بهره برداری کنند ۵ درصد ارزش زمین به این عزیزان کمک خواهد شد.

وی افزود: مورد دیگر واردات ابزار و وسایل مورد نیاز در ساخت هتل در منطقه آزاد است که عوارض گمرکی برای آنها اعمال نخواهد شد تا بار بزرگی از دوش این عزیزان برداشته شود

داداش زاده سیاست منطقه آزاد ارس در زمینه گردشگری را خصوصی محور دانست و تاکید کرد: هدف ما ایجاد زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است و بخش دولتی فقط به عنوان کمک رسان عمل خواهد کرد.

وی گفت: در چند سال گذشته هتلی نیمه کاره توسط منطقه آزاد در حال ساخت بود که ما برای اینکه رقابت میان دولت و بخش خصوصی ایجاد نشود این هتل را به بخش خصوص واگذار کردیم.

یوسف داداش زاده افزود: امسال در زمینه گردشگری بیش از ۷۰ درصد از مشارکت بخش خصوصی بهره مند شدیم که این مشارکت را روز به روز افزایش خواهیم داد.

ارس پیشرو در مشارکت بخش خصوصی
معاون اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس گفت: درجشنواره زمستانی که امسال از دی ماه تا ۱۶ اسفند در ارس برگزار شد با افتخار از مشارکت ۸۰ درصدی بخش خصوصی بهره بردیم که این برای ما عملکرد بسیار مطلوبی بود و هدف ما مشارکت بخش خصوصی در زمینه گردشگری است.

یوسف داداش زاده ادامه داد: یکی از اهداف ما فعال کردن انجمن ها در صنوف مختلف بود که امروز انجمن هتلداران، انجمن میراث فرهنگی، انجمن گروه های اطلاع رسانی گردشگری،انجمن فیلم و عکس ارس فعال شده اند و انجمن صنایع دستی در حال تشکیل است.

وی ادامه داد: انجمن ها در زمینه ایجاد مشوق‌های گردشگری بسیار فعال عملکرده اند و با ارائه بسته های تخفیفی برای گردشگران در جذب گردشگر کمک حال ما بوده اند

تبریز پشتیبانی قوی در کنار ارس
معاون اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس گفت: امروز نزدیکی ارس به مرکز استان موجب پیشرفت هرچه بیشتر منطقه آزاد شده و تبریز به عنوان بزرگترین حامی منطقه آزاد مطرح است.

وی نزدیکی ارس به مرکز استان را باعث رونق بیشتر جشنواره‌ های منطقه عنوان کرد و افزود: فاصله یک ونیم ساعته ارس با تبریز موجب برخورداری بیشتر منطقه از زیرساخت های موجود در این شهر شده است که در پیشرفت اقتصادی و گردشگری ارس تاثیری بسزایی دارد.

آمار گردشگری ارس
یوسف داداش زاده گفت: مانیتورینگ یک پارچه در ارس موجب به دست آمدن آمار و ارقام کاملی می‌شود که یکی از آنها تفکیک پلاک خودرو ها و شمارش آنها است به گونه ای که مانیتورینگ اطلاعات کاملی از تعداد گردشگر و سطح توان اقتصادی آنها در اختیار ما قرار می دهد.

وی گفت: در ایام نوروز ۹۷ بیش از ۷۸۴ هزار خودرو از گیت های یازده گانه به ارس وارد شده و پلاک خوان ها اصل پلاک آنها را ثبت کرده اند این آمار به هیچ وجه تکراری نیست و ما به کمک مانیتورینگ تعداد خودروهای ورودی از سایر استان ها را نیز به دست می آوریم.

معاون اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس افزود: براساس برآوردهای ما در نوروز ۹۷ روزانه تعداد ۴ میلیون و۵۲ هزار نفر بازدید کننده از منطقه آزاد ارس بازدید کرده و ۱۳۰ هزار نفر در جلفا اقامت شبانه داشته اند.

راه آهن مزیت اصلی جلفا
داداش زاده تصریح کرد: وجود راه آهن در جلفا به عنوان یکی از مزیت های اصلی این شهرستان مطرح است و ما در زمینه هدف گزاری این وسیله نقلیه را در برنامه های خود مطرح میکنیم چراکه به عنوان یک وسیله نقلیه ایمن و کم هزینه باید استفاده از آن را فرهنگ سازی و مطرح کرد.

وی گفت: هدف از راه اندازی قطار گردشگری تبریز جلفا فرهنگ سازی سفر با قطار و همچنین تسهیل رفت و آمد گردشگران از مرکز استان به این شهر بوده به گونه ای که ما امروز شاهد سفر امن و ایمن بانوان و جوانان از تبریز به این شهر هستیم که در زمینه به رونق اقتصادی نیز کمک کرده است.

ارس ریل در حال راه اندازی
معاون اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس گفت: شرکت ارس ریل راه اندازی شده است و در حال طی مرحله تکمیلی است که با همکاری اداره کل راه آهن آذربایجان در حال فعالیت بر روی آن هستیم.

بوم گردی از اولویت های گردشگری ارس
یوسف داداش زاده گفت: ۵ ناحیه بوم گردی در منطقه آزاد ارس ایجاد شده است و در اثر تفاهم نامه های امضا شده با بنیاد، کمیته امداد امام خمینی و معاونت توسعه مناطق روستایی و محروم ریاست جمهوری تسهیلات لازم برای داوطلبین احداث بوم گردی ارائه می‌شود.

وی گفت: طبق نقشه گردشگری که برای ارس تهیه شده، روستاهای منطقه ای را با آموزش در زمینه بوم گردی فعال کرده ایم که در نتیجه آن در حال تکمیل و تعریف ۱۵ منطقه بوم گردی هستیم.

معاون اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس در پایان گفت: گردشگری ایرانی ترین صنعت موجود در کشور است و تحریم ها اثری در آن نخواهد داشت ما از فعالان این عرصه دعوت می کنیم پیشنهادات خود را در اختیار منطقه آزاد قرار دهند تا ما در چاچوب اختیارات خود به این عزیزان کمک کرده و آنها را حمایت کنیم.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1242797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 2
    تعطیلات انجا بودیم و عجیب خوش گذشت. انقدر که ارام بود. خوش اب و هوا بودِ . زیبا بود. رود ارس و ان سویش که نخجوان و ارمنستان بود. سکوت کنار رودخانه ارس... اکوپارک واقعی. و بازارچه های مرزی