کلاوس تاپ مولر ناگهان از فهرست مربیان موردنظر پرسپولیس حذف شد. او درست در اوج آشوب​های تهران در هتل لاله اقامت داشت

هلندی گمنام پس از به صف شدن نام تمام مربیان کهکشانی فوتبال اروپا تا ساعاتی دیگر مسئول هدایت پرسپولیس در فصل آینده می‌شود. رایزبرگن درحالی هدایت پرسپولیس را در دست می‌گیرد که پرونده حضور کلاوس تاپ‌مولر در تهران به شکلی مشکوک بسته شد. مربی سرشناس آلمانی که گفته می‌شد حتی بر سر رقم قرارداد با مدیران پرسپولیس به توافق رسیده است ناگهان از فهرست تیم برای استخدام خارج شد تا کمبود وقت چاره‌ای غیر از تن دادن به این مربی ارزان‌قیمت هلندی را برای سازمان ورزش، که حالا رأساً پرسپولیس را اداره می‌کند، باقی نگذاشته باشد.

چرا تاپ مولر رفت؟
اما چرا تاپ مولر مربی پرسپولیس نشد؟ در پاسخ به این پرسش یکی از مشاوران عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل پرسپولیس در این باره می‌گوید: «این حرف را تا به حال شاید شخص حاجی هم به کسی نگفته باشد اما واقعاً رقم مورد نظر مربی آلمانی بالا بود. او مبلغ قراردادش را به یورو می‌خواست؛ رقمی معادل 800 هزار یورو که تبدیلش به دلار نزدیک به 2/1 میلیون دلار می‌شد. این رقم هم برای او زیاد بود و هم پرداختش خارج از توان سازمان ورزش» و این سنگ بزرگ باعث می‌شود تا پرونده تاپ مولر بسته شود؛ «به هر حال او تخفیف نمی‌داد و به رغم اصرار هیأت مدیره، این مبلغ هم قابل پرداخت نبود. تازه او دستیاری داشت که پرسپولیس باید برایش150هزار یورو می‌داد.

البته غیر از این‌ها مشکلی هم در روزهای کوتاه او در تهران، باعث شد تا. . .» مربی آلمانی درست در اوج درگیری‌ها و آشوب‌های خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری به تهران آمد. او در هتل لاله و درست چسبیده به پارک لاله اقامت می‌کرد، در یکی از اتاق‌های مشرف به پارک که به سادگی به او این امکان را می‌داد تا شاهد حوادثی باشد که در خیابان‌های اطراف پارک به وقوع می‌پیوست. همین مشاهدات و القای خبری رسانه‌های کشورش درباره آنچه او گوشه‌هایی از آنها را دیده بود باعث شد تا در بازگشت به آلمان دیگر علاقه‌ای به برگشت نداشته باشد.

مربی انگلیسی و آلمانی ممنوع؟
«سازمان دستور داده مربی آلمانی و انگلیسی برای پرسپولیس نیاورند.» این شایعه اما بیش از دلایلی که از سوی منابع نزدیک به پرسپولیس مطرح می‌شود در میان اهالی فوتبال پخش شده است. شایعه‌ای که استدلالی را با خود به همراه دارد؛ «اول که فقط دنبال مربی آلمانی تراز اول بودند و بعد هم اسم چند مربی سرشناس از انگلیس و فرانسه مطرح شد اما خیلی زود این اسامی از فهرست حذف شدند. این‌ها به دلیل اتفاقات اخیر است و...» شایعه توصیه سیاسی به مدیرعامل از سوی سازمان ورزش برای انتخاب سرمربی جدید تیم محبوب پرسپولیس البته نمی‌تواند اتفاقی دور از ذهن باشد چون دولت‌های یاد شده در روزهای پس از انتخابات،؛ بارها مواضعی تند را علیه ایران گرفته‌اند.

روابط دیپلماتیک این کشورها با ایران به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته و حتی نقش آمرانه برخی از این کشورها چون انگلیس در اغتشاشات خیابانی تهران محرز شده است. این نکته که بارها از سوی مقامات ارشد ایران در این مدت تأکید شده است اما هنوز رسماً دستورالعملی برای ممنوعیت ارتباط‌های تجاری یا دیپلماتیک با این کشورها صادر نشده است. تنها قرارداد با شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در فاز‌های نفتی پارس جنوبی دچار چالش است. اینکه دامنه این داستان‌های سیاسی خیلی زود به ورزش برسد، اتفاقی است که بعید به نظر می‌آید اما؛ «مگر فراموش کردید که یک بار در ابتدای 4 ساله اول، سازمان ورزش به خاطر اختلاف دولت و کره جنوبی، بازی‌های جام ال جی را لغو کرد.» این ادعای کسانی است که اصرار دارند سازمان محدودیت استخدام مربی اروپایی برای عباس انصاری‌فرد ایجاد کرده است.

فرخزادی: به من که نگفتند مربی آلمانی ممنوع
مجید فرخزادی، عضو هیأت مدیره پرسپولیس اما یکی از کسانی است که این شایعه را رد می‌کند. او در این باره به «خبر» می‌گوید: «بعید می‌دانم. چنین بحثی در هیأت مدیره مطرح نبوده است. تا جایی که می‌دانم به خاطر پاره‌ای از مشکلات و گرانی مبلغ درخواستی تاپ‌مولر، این مربی به پرسپولیس نیامد اما در مورد منوعیت استخدام مربی چیزی در هیأت مدیره مطرح نشده و من هم چیزی در این باره نشنیده‌ام.» البته مدت هاست که فرخزادی از اوضاع هیأت مدیره پرسپولیس اطلاعی ندارد چون هیأت مدیره رسماً نقشی در تحولات تیم ندارد و انصاری‌فرد برنامه‌هایش را شخصاً با سازمان ورزش هماهنگ می‌کند. محمد آخوندی دیگر عضو هیأت مدیره پرسپولیس و سخنگوی سازمان ورزش حاضر به گفت و گو با «خبر» نشد و تلفن همراه کیومرث هاشمی، معاون سازمان تربیت بدنی همچون بسیاری از اوقات خاموش بود تا همچنان این ابهام درباره ممنوعیت استخدام مربیان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی بی‌پاسخ باقی بماند.

سازمان؛ حسابداری پرسپولیس
«این قدر بدبین نباشید.» فرخزادی خود هم در گفته‌هایش اذعان دارد هیأت مدیره را از معادلات جاری پرسپولیس حذف کرده‌اند و انصاری‌فرد حالا مستقیم با علی‌آبادی در ارتباط است تا تیم سال آینده‌اش را ببندد. او که تنها منبع مالی برای تیمداری‌اش در سال جدید خزانه سازمان تربیت بدنی است، حالا چک‌های خرید‌های جدید تیمش را هم از حساب سازمان می‌کشد و بازیکنان برای گرفتن پیش پرداخت‌هایشان باید به ساختمان سئول بروند. این کاری بود که روز گذشته میثم بائو انجام داد.

فرخزادی در این باره می‌گوید «ما مدت‌هاست که جلسه‌ای در هیأت مدیره نداشتیم. هنوز نظری از ما درباره مربیان خواسته نشده اما فکر می‌کنم با نهایی شدن نظر انصاری‌فرد این موضوع در هیأت مدیره هم مطرح می‌شود. موضوع چک‌ها هم خیلی اتفاق مهمی نیست. این قدر بدبینانه به تحولات نگاه نکنیم بهتر است. ما بعد از انتخابات فقط یک بار جلسه داشتیم و من خیلی در جریان اتفاقات نیستم.»

رایزبرگن؛ توصیه محمد حسن به انصاری‌فرد بزرگ؟
ویلهلم خرادوس رایزبرگن، این گزینه هلندی نام سرشناسی برای فوتبال‌دوستان ایرانی نیست و پیشنهاد تنها 400 هزار دلاری‌اش که حتی پایین‌تر از رقم پیشنهادی مجید جلالی می‌شود، اثباتی برای این ادعاست. این هلندی را یک اجنت از همین کشور به پرسپولیس پیشنهاد داده است. کسی که چندی قبل برندتس را برای راه‌آهن که مدیرش برادر کوچکتر مدیر پرسپولیس است، آورد.

برندتس را در ابتدا راه‌آهن می‌خواست با کمک کارگزاری ایرانی بیاورد که رقمش می‌شد 400 هزار دلار اما وقتی انصاری‌فرد کوچک توانست با شخصی به نام گریس که مدیر برنامه‌های این مربی بود ارتباط بگیرد، برندتس را فقط با 230 هزار دلار، رقمی کمتر از یک مربی ایرانی لیگ برتر به تهران بیاورد. همین واسطه هم حالا برگن را به پرسپولیس معرفی کرده است.

برگن که افتخار بزرگی در کارنامه‌اش ندارد و البته درباره رقم قراردادش می‌گویند: «حجم چشمگیری از این پول هم به واسطه‌ها می‌رسد پس شک نکنید مربی آینده پرسپولیس می‌شود.» انصاری‌فرد هم درباره دور دوم مذاکراتش با برگن می‌گوید: «به توافق رسیدیم اما باید ببینیم دو گزینه دیگرمان بهترند یا این مربی. از بین این سه نفر یکی سرمربی ما می‌شود» و چه زمان این اتفاق می‌افتد؟ «خیلی زود؛ قبل از سفر تیم به ترکیه».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =