تحریم اقتصادی ایران، عامل اختلاف در دولت ترامپ 

تسنیم به نقل از ان‌بی‌سی نیوز نوشت: پس از قول آمریکا برای فلج کردن اقتصاد ایران، در دولت ترامپ برای فشار بیشتر بر ایران اختلاف افتاده است. 

دولت ترامپ بر سر میزان فشار بر ایران با تحریم ها  دو دسته شده است چون گزینه‌هایی برای حمایت واردات دارو به ایران ایجاد کرده و به برخی دولت‌ها  برای ادامه خرید نفت ایران معافیت داده است . 
تندرویان جمهوریخواه در کنگره مانند تام کاتن و تد کروز، کاخ سفید را ترغیب می‌کنند تا به قول خود برای اعمال حداکثر فشار بر اقتصاد ایران عمل کنند ولی تا حالا دولت ترامپ از انجام برخی اقدامات شدید خودداری کرده است چون مقامات از بالا بردن قیمت نفت و بنزین و برهم زدن مذاکرات با چین و سایر متحدانشان می‌ترسند .
ترامپ سال گذشته پس از بیرون بردن آمریکا از معاهده برجام تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را دوباره وضع کرد که شامل واردات نفت ایران هم می شود، ولی دولت ترامپ به هشت کشور برای خرید مقادیر محدودی نفت این کشور معافیت داد . 

تحریم نفتی


دولت آمریکا همچنین معافیت‌هایی صادر کرد که به ایران اجازه می‌داد برای تبدیل سایت‌های هسته‌ای اش به کاربری‌های غیرنظامی کمک بین‌المللی دریافت کند . هر دوی این معافیت ها در ماه مه پایان می یابند و ترامپ باید در مورد توقف یا تمدید آنها تصمیم‌گیری کند. مقامات آمریکا در حال بحث در این مورد هستند . 
مقامات آمریکا همچنین در حال بررسی درخواست سوئیس برای ایجاد یک کانال پرداخت انساندوستانه هستند که اجازه می‌دهد بانک‌های سوئیس بدون ترس از لغو تحریم‌های آمریکا فروش دارو و خدمات پزشکی را به ایران تسهیل کنند . 
تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده اجازه تبادل کالاهای بشردوستانه را می دهد ولی هشدار صریح دولت ترامپ به شرکت‌های اروپایی در ارتباط با بازار تهران باعث شده شرکت های خارجی از انجام معامله با ایران نگران باشند . 
در نتیجه مقامات سوئیس به وزارت خزانه داری آمریکا پیشنهاد داده‌اند مدلی را که در دولت اوباما قبل از قرارداد برجام اجرایی می‌شد، احیا کنند. این مکانیسم شامل فروش دارو، مواد غذایی و سایر کالاهای بشردوستانه به شرکت‌های ایرانی توسط معامله با بانکهای سوئیس و شرکت‌های اروپایی می شد ولی دولت هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است . 

رهبران ایران تحریم های آمریکا را مسئول افزایش شدید قیمت دارو و کمبود برخی داروها می دانند و واشنگتن را متهم می‌کنند که بخش سلامت ایران را هدف گرفته است . 
منتقدان دولت ترامپ می گویند دولت باید مطمئن شود که تجارت بشردوستانه به طور غیرمستقیم تحت تاثیر تحریم ها قرار نمی گیرد، نه اینکه منتظر شود این مشکل به وجود بیاید . 
یک مقام نظامی دموکرات در کنگره گفت آنچه در این شرایط آزاردهنده است این است که دولت تحریم‌ها را مجدداً وضع کرده و به شدت آنها را ادامه می‌دهد ولی به نظر می‌رسد در مورد پیدا کردن راه هایی برای اطمینان از عدم قطع ورود کالاهای بشردوستانه به ایران فکری نکرده است . 
در حالی که مقامات آمریکا هنوز در مورد پیشنهاد سوییس تصمیم نگرفته‌اند، دولت یک معافیت ۹۰ روزه به عراق برای خرید برق از ایران داد. این اقدام باعث شگفتی کنگره شد و تندرویان جمهوریخواه را ناامید کرد. آنها موافق اقدامات سختگیرانه علیه ایران هستند . 
این اختلافات در دولت آمریکا خزانه داری و مقامات وزارت امور خارجه را در مقابل کارکنان شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار داده که حامی اقدامات سختگیرانه تر هستند . 
استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا سال گذشته درخواست تندرویان داخل و خارج دولت را برای قطع کامل ارتباط ایران با سوئیفت رد کرد. این اقدام باعث عصبانیت برخی مقامات و اعضای کنگره شد . 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا مخالف توقف فشار اقتصادی بر ایران و اجرای معافیت از تحریم‌ها و تمدید آنهاست . 
یک مقام دولت آمریکا در مورد اختلاف در داخل دولت بر سر تحریم‌های ایران گفت:« هر تصمیمی مربوط به معافیت از تحریم ها در دست وزارت امور خارجه است ». 
تحریم‌های نفتی کاخ سفید را با مشکل مواجه کرده است چون ترامپ می خواهد قیمت نفت و قیمت داخلی بنزین بالا نرود ولی از طرف دیگر کمپین تحریم‌ها بر ایران را در اولویت اول خود قرار داده است . 
هوک در کنفرانس صنعت در هوستون گفت رئیس جمهور تصریح کرده که لازم است یک کمپین حداکثر فشار اقتصادی بر ایران داشته باشیم ولی نمی‌خواهد بازارهای نفت را شوکه کند و می خواهد از یک بازار نفت ثابت با عرضه کافی نفت مطمئن شود . 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1243917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =