اوایل همین ماه سازه‌های آبی شوشتر به عنوان دهمین اثر جهانی ایران به ثبت رسید.

اوایل همین ماه بود که سازه‌های آبی شوشتر به عنوان دهمین اثر جهانی ایران در سی‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی که در شهر سویل اسپانیا برگزار شد به ثبت رسید؛ اما با وجود این که هنوز زمان زیادی از این اتفاق نگذشته، بخشی از کناره یکی از پل‌های این اثر مهم تاریخی بر روی رودخانه گرگر فروریخت.

مجموعه آسیاب‌های شوشتر در استان خوزستان شامل ده‌ها آسیاب است که بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی تا پیش از انقلاب صنعتی به شمار می‌رود. استفاده از آب در ساخت محیطی برای زندگی بر اساس شرایط اقلیمی با ایجاد شبکه‌های زیرزمینی در زیر شهر کهن شوشتر، یکی از هوشمندانه‌ترین شکل‌های معماری شهری آبی را بروز داده است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در گفت‌وگو با مهر ضمن اعلام خبر این فروریختگی اظهار کرده است که این حادثه به دلیل فرسایش و استهلاک و عدم مراقبت صحیح از این سازه‌های ارزشمند تاریخی رخ داده است.

مجتبی گهستونی با اعلام این که عبور و مرور از روی این پل متوقف شده و هم‌اکنون مرمت‌کاران سازمان میراث فرهنگی مشغول تعمیر محل تخریب شده هستند، تأکید کرده است: فرسایش سازه‌های آبی شوشتر دلایل عمده‌ای دارد که از اصلی‌ترین آنها می‌توان به ورود حجم زیاد فاضلاب شهری شوشتر که از مجراهای مختلف وارد رودخانه گرگر می‌شود، عدم بازسازی و مرمت این سازه‌ها و در نظر گرفتن تمهیدات مراقبتی در طول سالیان گذشته و ساخت و سازهای بی‌رویه‌ای که روی آنها انجام شده است اشاره کرد.

این فعال حوزه میراث فرهنگی و آثار باستانی همچنین به دلایل دیگری که از سوی دوستداران میراث فرهنگی شهر شوشتر در رابطه با تخریب این بخش از سازه‌های آبی شوشتر بیان می‌شود اشاره کرد و افزود: برخی از کارشناسان معتقد هستند دلیل این حادثه بسته شدن جریان آب رودخانه در پشت یک سد پیش از رسیدن به سازه‌ها بوده که با اتمام کار مرمت و باز شدن سد، شدت هجوم آب جمع شده موجب این تخریب شده است.

بر اساس زمان‌بندی یونسکو در رابطه با آثار مورد تأیید باید هر چه سریع‌تر مشکلات این سازه‌های آبی در شوشتر مرتفع شود تا در باقی ماندن آنها در فهرست آثار ثبت شده در لیست جهانی مشکلی به وجود نیاید.

قرار است در نیمه دوم سال جاری جشن ثبت سازه‌های آبی با حضور نمایندگان یونسکو در شهر شوشتر برگزار شده و گواهینامه رسمی ثبت این آثار به مقامات شهری تحویل شود.

گفتنی است 9 اثر از آثار تاریخی ایران مانند تخت جمشید، طاق بستان، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد و تعدادی کلیسا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده بود که سازه‌های آبی شوشتر نیز به عنوان دهمین اثر در این فهرست قرار گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۴/۲۱
    0 0
    اي كاش روزي برسه كه خوزستان به اندازه فداكاري اش براي كشور از توجه بهره ببره