ابلاغ مجدد تنخواه بودجه استان‌های سیل زده شمالی

چند روزی است که فاجعه جاری شدن سیل در استان های مازندران و گلستان می‌گذرد، فاجعه‌ای که سبب به زیر آب رفتن شهرهای استان گلستان و بی خانمان شدن تعداد زیادی از هموطنان شده است. 

به گزارش خبرآنلاین، با وجود گذشت چند روز از وقوع این حادثه، تبعات سیلاب هنوز در بسیاری از شهرهای شمالی وجود دارد و میزان خسارات و … تا آن حد بود که در روز دوم نوروز، رئیس سازمان برنامه و بودجه از ارسال تنخواه و اعزام مسئولان بنیاد مسکن به استان های سیل زده خبر داد.

محمد باقر نوبخت در حساب توئیتر خود با اشاره به بسته شدن بودجه ۹۷ بدون کسری نوشت، مصارف اجتناب ناپذیر در سقف منابع وصولی با صرفه‌جویی‌های لازم تنظیم شد. دستگاه‌های اجرایی با درک مضایق و آگاهی از محدودیت‌های بودجه‌ای برای تلاشی مضاعف در سال ۹۸ آماده شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به موضوع سیل دراستان‌های شمالی کشور اشاره کرد و از ارسال تنخواه و اعزام مسئولان بنیاد مسکن به ۴ استان سیل زده خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد، بعد از ارزیابی خسارت سیل، در اولین جلسه دولت اقدام مالی لازم صورت می‌گیرد.

سیل

بر اساس اخبار اعلام شده و با ابلاع رییس جمهور، برای هر یک از استان های مازندران و گلستان ۱۰۰ میلیارد ریال تنخواه برای جبران خسارات­ ناشی از بارندگی‌های اخیر به هریک از استانهای مازندران و گلستان در نظر گرفته شد.

همچنین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان های برنامه ریزی این دو استان ابلاغ شد تا با همکاری ستادهای مدیریت بحران همزمان با ارایه کمک های اضطراری به آسیب دیدگان، خسارات وارد شده به شهروندان ارزیابی شود و در اسرع وقت گزارشی از میزان خسارات به هر خانوار را برای ارسال کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند. 

۳۵۰میلیارد تومان، برآورد خسارت اولیه سیل  

در چند روز گذشته بسیاری از دستگاه ها،‌ارگان ها، وزارتخانه ها، نهادهای مردمی و … سعی کردند با جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی و سازمان دهی این موارد روند امدادرسانی به شهرهای سیل زده را تسیهل کرده و میزان دقیق خسارات را برآورد کنند. 

صبح امروز نیز محمد اسلامی،‌وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: میزان خسارات وارده سیل در استانهای مازندران و گلستان به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد اولیه شده است. 

چند ساعاتی از اعلام میزان ارزیابی های اولیه از خسارات سیل به این استان ها نگذشته بود که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ابلاغیه‌های جداگانه‌ای به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌های گلستان و مازندران و مسؤولان ذی‌ربط این دو استان با تخصیص مجدد تنخواه، در مورد برآورد سریع خسارت و اعلام آنها جهت تخصیص بودجه جبرانی دستوراتی صادر کرد.

تنخواه بودجه برای سیل شمال

 محمدباقر نوبخت در این ابلاغیه با اشاره به اینکه نزولات جوی و بارندگی های روزهای گذشته با وجود ارزشمند بودن در خشکسالی های اخیر متاسفانه خسارات فراوان به اموال و اثاثیه شهروندان دو استان مازندران و گلستان وارد کرده، آورده است: حسب ابلاغ ریاست محترم جمهور صدور تخصیص مجدد ۱۰۰ میلیارد ریال تنخواه برای هر یک از استانداری‌های یادشده ابلاغ می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری افزوده است: به بنیاد مسکن و سازمان‌های مدیریت دو استان ابلاغ می‌شود تا با همکاری سازمان مدیریت بحران هم زمان با ارائه کمک‌های اضطراری به آسیب دیدگان، نسبت به ارزیابی خسارات وارده به شهروندان اقدام و گزارشی از میزان خسارت به هر خانوار را برای کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند.

با وجود ادامه امدادرسانی و همچنین تخلیه آب و گل و لای از شهرهای مختلف استان های سیل زده به نظر می رسد در روزهای آتی میزان خسارات به شهروندان ، خانه ها، اماکن، دام ها و … به بیش از عدد ۳۵۰میلیارد تومان برسد که با این وضعیت احتمال تخصیص مجدد تنخواه برای این استان ها دور از ذهن نیست. 

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =