قابلیت رقابت مبلمان ایران با محصولات بازارهای دنیا

مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی درودگران و مبل سازان سراسر کشور گفت: در طول ۲دهه گذشته تعداد تعاونی های زیر پوشش این اتحادیه از ۱۰۶ تعاونی به ۳۵واحد کاهش یافته است. 

به گزارش خبرآنلاین، داود رجبی افزود: در سال های گذشته بیش از دو سوم تعاونی های فعال در این حوزه تعطیل شده اند. 
وی درباره علت این مساله بیان کرد: رویکرد دولت ها به بخش تعاونی، رویکرد خوبی نبوده و بر اساس اصل ۴۴ که باید به سهم ۲۵درصدی بخش تعاون در اقتصاد و جامعه می رسیدیم، متاسفانه دست نیافته ایم. رویکرد دولت ها شامل حال تعاونی ها نشده و این مساله سبب شده تا تعاونی ها روز به روز ضعیف تر شده و ماجرا تا آنجا پیش رفته که بخشی از تعاونی ها تطعیل شده اند. 
وی تصریح کرد: نوسانات قیمت دربازار سبب بالارفتن نرخ مواد اولیه و … شده به طوری که اگر قیمت ها را در ماه های گذشته بررسی کنید متوجه می شوید تنها ارگان هایی که مواد اولیه را با قیمت های مناسب به دست مشتریان رساندند و به قول معروف بازوی توانمند دولت شدند، تعاونی ها بودند. 
وی تاکید کرد: در ماه های گذشته شاهد بروز بازار سیاه، احتکار و … بودیم اما تعاونی های ما مردانه جلوی این شرایط ایستادند و جنگیدند و فکر می کنم سربلند هم بیرون آمده اند. 
مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی درودگران و مبل سازان سراسر کشور  درباره مشکلات این بخش شامل توضیح داد: بالارفتن نرخ ارز و افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰درصدی قیمت کالاها سبب شده تا در تامین منابع مالی با مشکلات جدی مواجه شویم. این شرایط تقریبا توان مالی تعاونی ها را به یک سوم کاهش داده است. مشکل دوم تعاونی های ما، تهیه کالاست به طوری که اکثر تعاونی ها با فاکتور رسمی کار خرید و فروش خود را انجام می دهند اما بسیاری از شرکت ها تمایلی به ارایه فاکتور رسمی ندارند که این مساله تبدیل به معضل در روند کاری و تامین مواد اولیه ما شده است. 
وی ادامه داد:‌مشکل دیگر ، حمایت نکردن ارگان های دولتی نظیر وزارت صمت از تعاونی ها باشد که متاسفانه رویکرد خوبی نسبت به تعاونی ها ندارند و به اصطلاح کمک حال تعاونی ها نبوده اند. 


رجبی در پاسخ به این سوال که اشاره کردید که شرکت ها به دادن فاکتور رسمی تمایل ندارند؛ علت این مساله چیست، گفت: فرار مالیاتی و یا  ... علت اصلی این مساله است. به اعتقاد بنده شرکت هایی که فاکتور رسمی ارایه نمی دهند، قطعا پولشویی انجام می دهند. بسیاری از شرکت ها بوده اند که با دلار ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات کالا کرده اند اما حاضر نشدند با همان نرخ کالاها را عرضه کنند و در مقابل با دلار به نرخ آزاد کالا را ارایه کرده اند که این مساله سبب افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰درصدی قیمت مواد اولیه شده است. 
عضو هیات مدیره اتحادیه شرکت های تعاونی درودگران و مبل سازان سراسر کشور درباره میزان وابستگی این صنعت به واردات بیان کرد: در بحث کاغذ حدود ۸۰ تا ۹۰درصد وارداتی است. در کنار آن واردات چوب جنگلی راش را از ترکیه داریم و تا حدودی نیز ام دی اف خارجی با ضخامت های مختلف را وارد می کنیم که ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است. به تناسب هم کارخانه های داخلی قیمت ام دی اف های ایرانی را افزایش داده اند در حالی که برداشت این کارخانه ها از جنگل های داخلی است و در بخش هایی با دلار مرتبط نیست. اما ما نیز علت این گرانی ها را تاکنون نفهمیده ایم. 
وی ادامه داد : ام دی اف داخلی را قبل از نوسانات ۱۶۰هزار تومان تهیه می کردیم اکنون بیش از ۴۰۰ هزار تومان خریداری می کنیم و هر ورق ام دی اف خارجی قبل از این بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان قیمت داشت اما اکنون حدود ۵۰۰هزار تومان فروخته می شود.
وی درباره مقاصد وارداتی مواد اولیه عنوان کرد:‌ از کشور روسیه چوب روسی با حجم بسیار بالا وارد می کنیم. همچنین از ترکیه واردات ام دی اف خام و چوب راش را داریم. از گرجستان و اسپانیا نیز  ام دی اف وارد می کنیم. 


وی درباره این مساله که بسیاری از فعالان حوزه مبلمان مدعی هستند که اجناسشان خارجی است،توضیح داد:‌ بسیاری از شرکت های داخلی توانایی را یافته اند که تولیداتشان قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد. در نمایشگاه هایی که برگزار می شود، تقریبا ۹۸ تا ۹۹ درصد از شرکت کنندگان در نمایشگاه مبلمان شرکت های داخلی هستند.
وی ادامه داد:‌اینکه برخی از فروشگاه ها ادعا می کنند پارچه و چوب و … خارجی است، ادعای درستی است زیرا مواد خام مانند چوب راش را از خارج از کشور(ترکیه و گرجستان) وارد می کنیم اما کار ساخت در ایران انجام می شود و فقط چوب خارجی است و کار ساخت در کارگاه های داخلی انجام نمی شود. 
رجبی اظهار کرد:۱۰درصد مبلمان موجود در بازار ممکن است خارجی و وارداتی باشد و در مقابل ۹۰درصد از مبلمان تولید داخل است البته ممکن است مواد اولیه خارجی استفاده کرده باشند. 

وی خاطر نشان کرد:‌ کیفیت محصولات ایرانی بسیار بالاست و قابلیت رقابت با نمونه های خارجی را دارند. 
رجبی گفت: تعاونی های ما در اصل تعاونی های تامین نیاز هستند و مواد اولیه کارگاه ها و تعدادی از تعاونی های تولید کننده را تامین می کنند. در مجموع و به طور غیر مستقیم تقریبا یک جامعه ۱۴هزار نفری هستیم که اعضای تعاونی و تولیدکنندگان را شامل می شوند که به کار تولید مبلمان ، کابینت و دکوراسیون داخلی مشغول هستند. 
وی درباره خواسته های این صنف از دولت و مسوولان بیان کرد:‌از وزارتخانه های تعاون و صنعت، درخواست داریم تا نگاه ویژه ای به تعاونی ها داشته باشند. در خصوص مشکلات مالی  تعاونی ها برنامه ریزی کنند و باید باور داشته باشند که تعاونی ها می توانند بازوی توانمند دولت باشند.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =