آروزی محال ترامپ برای صفر کردن فروش نفت ایران

اقتصادآنلاین نوشت: باتوجه به بی کشش بودن تقاضای نفت به قیمت آن از یک سو و همچنین نبود جایگزین مناسب برای خوراک پالایشگاه های خریدار نفت ایران، صفر شدن صادرات نفت جمهوری اسلامی در حد آرزو برای ترامپ باقی خواهد ماند.

تنها دو ماه به پایان زمان معافیت های هشت کشور خریدار نفت ایران باقی مانده است و به همین جهت شاهد تحرکات این کشورها برای مذاکره با آمریکا در خصوص تمدید معافیت ها هستیم. از سویی دیگر اما ترامپ در آرزوی صفر کردن فروش نفت ایران، اخیرا اعلام کرده تحریم های سخت تری را علیه فروش نفت ایران وضع خواهد کرد. 

همچنین از آنجاکه از منظر علم اقتصاد، نفت کالایی بی کشش است،میزان تقاضا برای این کالا، به قیمت آن چندان حساس نیست. از سویی دیگر با افزایش قیمت، تقاضا برای نفت تغییر خاصی نمی کند وکوچکترین تغییر در عرضه وتقاضا می تواند اثرات قابل توجهی در قیمت نفت داشته باشد درنتیجه صفر شدن صادارت نفت ایران برای آمریکا در حد آرزو باقی خواهد ماند. از این رو ترامپ برای رسیدن به آرزویش باید هزینه هنگفتی را پرداخت کند. 

در این باره سیدمهدی حسینی کارشناس مسائل نفتی گفت: در واقعیت آمریکا باید بپذیرد که صادرات نفت ایران را نمی تواند صفر کند. این موضوع را باید در نظر بگیریم که مجموع کشورهای دنیا با تمام افت و خیزهایی که در اقتصاد خود تجربه می کنند، سالانه بین ۳ تا ۴ درصد رشد اقتصادی را به ثبت می رسانند.

تحرین نفت ایران

به گفته این کارشناس نفتی، رشد اقتصادی به معنای تقاضای بیشتر برای انرژی است. از سویی دیگر با ید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که سهم نفت و گاز از سبد انرژی دنیا، بالغ بر ۶۰ درصد است که سهم نفت به تنهایی برابر با ۳۸ درصد از کل مصرف انرژی دنیاست. حتی با راه افتادن انقلاب در بخش انرژی های تجدیدپذیر نیز می بینیم که هنوز سهم اصلی انرژی بر دوش منابع نفت و گاز است.

از این رو متناسب با رشد اقتصادی دنیا، تقاضا برای نفت نیز با افزایش روبرو خواهد شد. در نتیجه باید عرضه ای وجود داشته باشد تا این تقاضا را پاسخگو باشد. اگر آمریکا بخواهد به بهانه تحریم، عرضه نفت ایران و ونزوئلا را مختل کند، باید تاوان آن را در افزایش افسارگریخته قیمت نفت بدهد. چراکه منابع نفت شیل نیز بسیار متزلزل بوده و قابل اتکا نیستند از این رو اقدامات آمریکا امنیت عرضه انرژی در دنیا را با مخاطره مواجه کرده است.

حسینی معتقد است که امنیت دنیا به امنیت عرضه انرژی بسیار وابسته بوده و از این رو کشورهای دنیا در بلند مدت اجازه نخواهند داد که آمریکا سکان رهبری قیمت و عرضه انرژی را در دنیا به دست بگیرد. در نتیجه این آروزی  ترامپ برای صفر کردن فروش نفت ایران در حد شعار باقی خواهد ماند.

از سویی دیگر پالایشگاه کشورهای خریدار نفت ایران به سختی می توانند جایگزین برای خوراک خود پیدا کنند چراکه مشخصات فنی این پالایشگاه ها منطبق با نفت ایران بوده و به سادگی نمی توانند تغییر در خوراک دریافتی داشته باشند. از این رو مشتریان اصلی نفت ایران از جمله چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، یونان و ایتالیا در پی اخذ معافیت برای ادامه خرید نفت از ایران هستند.

حسینی در پایان با اشاره به وجود ناهمواری های بر سر صادرات نفت در ماه های اخیر گفت: با وجود دست اندازهایی که امریکا بطور ظالمانه و یکطرفه برای فروش نفت ایران ایجاد کرده است اما باتوجه به موارد مطرح شده به نظر می رسد فروش نفت ایران در سطح فعلی باقی بماند.

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =