تهران در لاک تدافعی سیل احتمالی/ آخرین اخبار از سیل در شهرهای کشور

در تهران اقدامات پیشگیرانه از عصر دیروز شروع شده است و موج اول بارش‌های شدید از عصر امروز آغاز شد و به نوعی اثرات احتمالی آن مدیریت شد. 

به گزارش خبرآنلاین، چهار روز از موج شدید بارش‌ها در ایران می‌گذرد و همزمان شهرها و استان‌هایتهران، شیراز، اصفهان، لرستان، خوزستان و.. کماکان در حالت آماده باش قرار گرفته اند. در تهران اقدامات پیشگیرانه از عصر دیروز شروع شده است و موج اول بارش‌های شدید از عصر امروز آغاز شد و به نوعی اثرات احتمالی آن مدیریت شد. تا جایی که در جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران که ظهر امروز با حضور استاندار در مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به احتمال بارش‌های سیل آسا از عصر امروز در تهران از شهروندان خواست که از تردد غیرضروری در سطح شهر این ساعات خودداری کنند. او تاکید کرد که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از حوالی ساعات ۱۶ امروز تا ۲۰ شاهد بارش‌های شدید در تهران خواهیم بود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: بر این اساس بوستان‌های نهج‌البلاغه، جوانمردان، جمشیدیه و دیگر پارک های این محدوده تا اطلاع ثانوی تعطیل است، همچنین رستوران ها و سفره خانه های حاشیه رود کن، دربند و درکه و ... نیز تعطیل است.

ادامه ممنوعیت تردد در برخی بزرگراه‌های تهران

همچنین به دلیل بارش باران شدید در تهران، سرهنگ موسوی پور پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، از ممنوعیت تردد در بزرگراه امام علی (ع) و چند نقطه دیگر از پایتخت در ساعات آینده درپی بارش‌های اخیر خبر داد.

او با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده در معابر پایتخت درپی بارش‌های اخیر گفت: محدودیت اول از ساعت ۱۴:۳۰ امروز ششم فروردین تا پایان بارش ها و اطلاع بعدی در بزرگراه امام علی (ع) در هر دو مسیر شمال به جنوب و جنوب به شمال انجام شده و این محور توسط پلیس مسدود و دارای محدودیت تردد است.

افزون بر این، امیرناصر هراتی معاون خدمات شهری شهرداری منطقه ۲ تهران در گفت و گو با ایسنا، از تعطیلیبوستان نهج البلاغه تا رفع خطر سیلاب خبر داد و اعلام کرد: با توجه به احتمال جاری شدن سیلابهای بهاری و آبگرفتگی شدید و ایجاد خطر برای مسافران نوروزی و شهروندان تهرانی در حاشیه رود دره بوستان نهج البلاغه و به منظور حفظ امنیت شهروندان، بوستان نهج البلاغه تا پایان بارش های شدید تهران و رفع خطر سیلاب تعطیل است.

ضرورت آمادگی کامل شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌ها برای مقابله با سیل

البته امروز معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با ابلاغ بخشنامه‌ای به شهرداران کلانشهرها و مراکز استان‌ها ضمن اشاره به جلسه روز دوشنبه ۵ فروردین شورای عالی هماهنگی مدیریت بحران کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور بر آمادگی کامل شهرداری‌ها برای مقابله با سیل و آبگرفتگی و انجام اقدامات لازم در این خصوص تاکید کرد.

آماده‌باش کامل به شهرداران مناطق و نواحی، حضور مؤثر و مداوم کلیه معاونین، مدیران و رؤسای سازمان‌های ذیربط آن شهرداری در محل کار، بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات به ویژه در مناطق دارای خطر بیشتر، مسیل‌ها و روددره‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه و آمادگی و پایش و نظارت مستمر ستاد مدیریت بحران شهر و سایر سازمان‌های خدمات‌رسان به ویژه سازمان آتش‌نشانی و دیگر حوزه‌های معاونت خدمات شهری بندهای این بخشنامه است.

استاندار تهران: آمادگی کاملی در برابر سیل احتمالی تهران داریم

همزمان، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران اظهار کرد: تمام دستگاه‌های خدمات رسان شهرستان‌ها اعلام آمادگی کردند تا در صورت وقوع بحران بتوان از شرایط عبور کنیم.وی تصریح کرد: مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های دولتی را در این شرایط لغو شده و آنها تا زمان وجود چنین بحرانی در محل خدمت حضور خواهند داشت.محسنی بندپی اضافه کرد: استاندار تهران گفت: تا زمان برگشت به شرایط عادی این وضعیت و آماده‌باش استمرار دارد و بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور ابلاغ‌شده که 24 ساعته در محل خدمت باشیم تا دسترسی به مدیران دشوار نباشد. وی  یادآور شد: به همشهریان هشدار داده‌ایم که در کنار رودخانه‌ها هیچ خودرویی نباید توقف داشته باشد و اگر ساکن مناطقی هستند که در محور رودخانه‌ها قرار دارند، حتماً خودروهایشان را به داخل منازل منتقل کنند. استاندار تهران ادامه داد: در مورد سدهای استان تهران هیچ نگرانی وجود ندارد و حتی در بخشی فقط ۵۰ درصد از سدها پرشده است.

محسنی بندپی با تأکید بر رصد دائمی 6 روددره کن، فشم، دربند، گلاب دره، فرحزاد و خرگوش‌دره بیان کرد: برای رفع موانع پیش روی آب و جلوگیری از توقف و پارک خودروها در اطراف روددره‌ها، به‌صورت مستمر این ۶ روددره رصد می‌شود.وی اضافه کرد: در کنار این روددره ها موانعی وجود دارد که باید خودروهای خدمات رسان حضورداشته باشند و به‌سرعت این موانع را برداشته و مسیر را باز کنند. استاندار تهران تصریح کرد: باید آمادگی کاملی در این بحران داشته باشیم چراکه یک بارش سه‌ساعته داریم و احتمال اینکه پهنه بارش سه‌ساعته به 10 دقیقه هم برسد وجود دارد.

محسنی بندپی در پایان‌بر لزوم اطلاع‌رسانی مستمر به مردم تأکید و خاطرنشان کرد: اگر همکاری مردم را داشته باشیم موفقیت ما 100 درصدی خواهد بود و اما اگر نتوانیم آنان را همراه کنیم باید شاهد ترس و دلهره باشیم و اقدامات ما تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

آماده‌باش کامل ۱۳۰ ایستگاه آتش‌نشانی تهران

از طرف دیگر، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته ۱۳۰ ایستگاه آتش‌نشانی تهران با ۴ هزار آتش‌نشان برای امدادرسانی و ارائه خدمت به شهروندان در صورت بروز حادثه احتمالی در آماده‌باش هستند. مهدی داوری اظهار داشت:‌با توجه به پیش‌بینی بارندگی‌های شدید در ساعت آینده 130 ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران با حضور 2 هزار نفر از آتش‌نشانان در آماده‌باش کامل هستند و 2 هزار نفر دیگر از آتش‌نشانان نیز در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت بروز حادثه‌ای خود را به مقرهای مشخص شده برسانند. وی بیان داشت:‌تمامی تجهیزات سنگین و سبک در تمام ایستگاه‌ها وجود دارد تا در صورت بروز حادثه با کمک سایر نهادهای امدادرسان در محل حادثه حضور پیدا کنیم و اقدامات لازم صورت بگیرد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بازگشت ماشین‌های آتش‌نشانی از گلستان گفت: متأسفانه در انتشار این فیلم کم لطفی صورت گرفته است. آتش‌نشانان به محلی که رسیده بودند مسدود بود و پل پر از گل و لای بوده است. اگر از آن مسیر تردد می‌کردند امدادرسانی مختل می‌شد بنابر این آتش‌نشانانتصمیم گرفتند از مسیر جایگزین استفاده کنند و 150 کیلومتر شهر را دور زدند و از نقطه دیگری وارد شهر شدند و اگر از همان نقطه وارد می‌شدند کف خودروها پر از لوله‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی بود که از بین می‌رفت.

وی افزود:‌در حال حاضر سه روز است که آتش‌نشانان بدون وقفه مشغول عملیات در گلستان هستند و بنده مطمئنم افرادی که این فیلم را منتشر کردند در حال حاضر شرمنده شدند. جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز به آماده‌باش تمامی آتش‌نشانان در شهر تهران اشاره کرد و گفت:‌ آتش‌نشانان با استفاده از تجهیزات و امکانات لازم برای مقابله با سیل احتمالی در تهران آماده‌باش هستند.

آماده باش کامل پایگاه های اورژانس تهران در پی بارش شدید باران

آماده باش کامل پایگاه های اورژانس تهران در پی بارش شدید باران

علاوه بر این، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه بر اساس گزارش های هواشناسی امروز در برخی نقاط استان تهران شاهد بارش های شدید باران و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی در معابر هستیم، از آماده باش کامل پایگاه های اورژانس خبر داد.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر مصدومیت افراد به دلیل وقوع سیل یا آبگرفتی به دست ما نرسیده است و لازم است هموطنان توصیه های ایمنی را رعایت کنند.  خالدی اظهار کرد: بارش باران منجر به وقوع سیلاب در منطقه خاورشهر شده ک این سانحه نیز مصدومی نداشته است.

آبگرفتگی جدی در ایستگاه‌های مترو نداریم

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه آبگرفتگی جدی در ایستگاه‌های مترو نداریم، گفت: حرکت قطارها طبق روال عادی در حال انجام است.

آبگرفتگی جدی در ایستگاه‌های مترو نداریم/ حرکت عادی قطارها

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در خصوص آبگرفتگی در برخی از ایستگاه‌های مترو گفت: آب‌گرفتگی جدی‌ای نداشتیم. وی با بیان اینکه مأموران مترو در حالت آماده‌باش کامل هستند، گفت: در برخی از ایستگاه‌ها به خاطر بارش شدید قدری آب وارد شده است اما مقدار آن اندک بوده و مشکلی برای تردد قطارها ایجاد نکرده است. نوبخت افزود: بنده خودم در حال حاضر در داخل ایستگاه‌های مترو هستم و مشکلی ایجاد نشده است. در هر بارش شدیدی ممکن است آب وارد ایستگاه شود اما فعلاً مشکل خاصی وجود ندارد.

استقرار ۱۰ ایستگاه خدمات شهری در پایتخت

معاون خدمات شهری شهرداری تهران از استقرار ۱۰ ایستگاه خدمات شهری همزمان با احتمال وقوع سیل در پایتخت خبر داد. مجتبی یزدانی معاون شهردار تهران گفت: در تهران بیش از ۵۰۰ کیلومتر کانال و مسیل ‌و بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرعی شامل انهار داریم که تمامی این ها در گذشته به طور کامل لایروبی و آماده سازی شده اند.
وی با اشاره به آماده باش تمامی نیروهای خدمات شهری از روز یکشنبه عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰ ایستگاه خدمات شهری در تهران برپا شده است که در تمامی آن ها ماشین الات و تجهیزات لازم برای ساماندهی شهر در زمان بارش شدید باران وجود دارد.
وی از آماده باش ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر ٥٠٠٠ نفر نیروی انسانی در سازمان پسماند و مناطق ٢٢ گانه و ٣٠٠٠ نفر در سازمان آتش نشانی در سطح شهر تهران مستقر شده اند.
یزدانی با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر از عوامل کارگری خدمات شهری نیز در صورت بروز بحران در شهر حضور فعال خواهند داشت، گفت: به شهروندان این اطمینان را می دهیم که تمام مسیل ها، انهار، رودخانه ها و شبکه ها اصلی و فرعی آب به طور مداوم رصد می شوند و تاکنون هیچ مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.
وی با تاکید بر اینکه در صورت بارش بسیار شدید نیز هیچ یک از کانال ها و شبکه های اصلی تهران و حریم دچار انسداد نخواهند شد، عنوان کرد: شهرداری تلاش کرد تا به وظیفه ذاتی خود در این زمینه عمل کند، اما یک سوی دیگر این مسئله همکاری شهروندان است؛ به این معنی که شهروندان از ریختن زباله و ضایعات در مسیر انهار، رودخانه ها و مسیل ها جدا خودداری کنند تا احتمال هرگونه خطر رفع شود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر RO ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    0 0
    این همه گفتن تهران ۸ تا ۱۰ شب از آسمون سیل میاد نمیدونم فقط آسمون بالا سر خونه ما صاف بود یا بقیه تهرانم صاف بود؟ ماشاالله با این پیشبینیهاتون