نماینده خوی: ۳ سال پیش سیل آق‌قلا پیش‌بینی شده بود/ وزیر نیرو را به مجلس می‌کشانم

فارس نوشت: نماینده مردم خوی با اشاره به هشدار یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مورد بروز سیل در آق‌قلا در سال ۹۵ و بی توجهی مدیران منابع طبیعی و آبی استان گلستان به آن گفت: اردکانیان وزیر نیرو را به دلیل اهمال این وزارت خانه و دیگران با کمک نمایندگان شمالی به مجلس کشانده و او و مدیران وقت باید پاسخگو باشند.

سید تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع سیل در استان گلستان گفت: در سال ۹۵ یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد در خصوص وقوع سیل در استان گلستان پیش بینی کرده بوده که در سال‌های بعد احتمال وقوع سیل وجود دارد.

وی با انتقاد از منابع طبیعی استان گلستان افزود: این اداره و همچنین معاونت منابع آبی وزارت نیرو باید به دلیل بی توجهی به این پیش بینی به مراکز قانونی پاسخگو باشند البته بنده هم در مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این دانشجو که هم اکنون در مقطع دکترای آب در حال تحصیل است در سال ۹۵ تحقیق و پژوهشی علمی ویژه شهر آق‌قلا انجام داده بودند که بر همین اساس پیش بینی بروز سیل در رودخانه گرگان‌رود را داده بود.

کبیری گفت: این دانشجو بررسی‌هایی در خصوص احتمال بروز سیلاب از روخانه گرگان‌رود انجام داده و بررسی کرده بود که با توجه به وضعیت این رودخانه باید شهر آق‌قلا تخلیه شود ضمن اینکه پیش‌بینی صریحی در خصوص برآورد خسارات مالی فراوان در این شهرستان را داشته بود. 

کبیری اظهار داشت: این دانشجو در سال ۹۵ به اداره منابع طبیعی شهر گرگان مراجعه و اعلام کرده بود که آماده اجرای برخی کارهای بازدارنده در این خصوص با هماهنگی مدیران استانی است اما عملاً اتفاق خاصی رخ نداده و مجبور شد تا مقاله خود را در سال ۹۶ به چاپ برساند.

وی گفت: با آنکه هر ۲ پیش بینی این دانشجو در ابتدای سال ۹۸ محقق شد اما متاسفانه هم اکنون هم هیچ فردی با این دانشجو تماس نگرفته و بگویند شمایی که ۲ سال پیش چنین پیش بینی داشته‌اید آیا راهکاری را در شرایط فعلی و کنترل سیلاب دارید؟ 

نماینده مردم خوی اظهار داشت: باید منابع آب کشور و مدیران مربوطه پاسخگوی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی باشد چراکه چنین تحقیق علمی با نمونه عینی و واقعی شهر آق‌قلا وجود داشته و حتی هشدار بروز سیلاب داده بود. 

وی افزود: مدیران وقت استان گلستان و منابع آب باید درباره این اهمال توضیح دهند که تاکنون این کار را نکرده‌اند ضمن اینکه مقاله این دانشجو تحصیلات تکمیلی هم اکنون در سایت‌های وزارت نیرو وجود دارد و به عینه قابل بررسی است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: چه زمانی باید از نظرات علمی و پژوهش‌های تحقیقی دانشمندان کشورمان استفاده کنیم ولی در مجموع من به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی این اهمال مدیر منابع آب و مدیران استانی گلستان را از وزیر نیرو جویا خواهم شد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد منابع طبیعی و اداره آب گرگان با این دانشجو در سال ۹۵ برای اجرای طرح‌های بازدارنده به منظور جلوگیری از سیل در آق‌قلا گفت: اجرای این قرارداد به هیچ وجه عملیاتی نشده و مشخص نیست چرا این امر تحقق پیدا نکرده است؛ این در حالی است که مقاله علمی این دانشجو در مجله «دریا فنون» در سال ۹۶ به چاپ رسیده است.

کویری گفت: در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ که در هجدهم فروردین برگزار خواهد شد این موضوع را به عنوان سوال از رضا اردکانیان وزیر نیرو جویا و دلایل و چرایی این موضوع را می پرسم ضمن اینکه نمایندگان شمالی هم از این اهمال ناراحت بوده و مرا همراهی خواهند کرد همچنین مدیران وقت باید در این باره توضیح دهند چرا که این اهمال آنان منجر به بروز تبعات سنگین مالی و جانی و روانی برای مردم شده است لذا باید پاسخگو باشند.

۲۱۴۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1244802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =