ایرنا نوشت: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دبی آب ورودی به دریاچه ارومیه 630 مترمکعب در ثانیه است، گفت: با توجه به این آمار، روزانه 54 میلیون مترمکعب آب به دریاچه وارد می شود.

کیومرث دانشجو روز یکشنبه در سومین جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی با حضور نماینده عالی دولت در این استان، افزود: از ابتدای سال آبی جاری /مهر 1397/ تاکنون یک میلیارد و 420 میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رها شده است. 
وی با اشاره به اینکه در ماه های گذشته تنها 766 میلیون مترمکعب آب از سدهای استان به سمت این دریاچه رها شد و ضمن بهبود وضعیت دریاچه در کاهش نگرانی ها در خصوص سدهای استان موثر بود، اضافه کرد: سهم سدهای بوکان، مهاباد، حسنلو، زولا، ساروق، دریک و شهرچای از رهاسازی آب به این دریاچه به ترتیب 550، 107، 40، 40، 25، پنج و 24 میلیون مترمکعب بوده است. 
وی ادامه داد: تراز آبی دریاچه ارومیه با 36 سانتی متر افزایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته به یکهزار و 271 متر و هشت سانتی متر رسیده است. 
وی با اشاره به اینکه یک میلیارد و 930 میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای آذربایجان غربی است، گفت: از این میزان یک میلیارد و 459 میلیون مترمکعب از ظرفیت سدها پر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش یافته است. 
وی اظهار داشت: حدود 500 میلیون مترمکعب فضای خالی در پشت سدهای 13 گانه استان وجود دارد و در خصوص ذخیره سازی آب بارش روزهای آینده نگرانی وجود ندارد. 
وی با اشاره به اینکه 28 درصد از مساحت استان با 10 هزار و 872 کیلومترمربع تحت پوشش برف است، اعلام کرد: آب معادل این پوشش برف برابر با یک میلیارد و 665 میلیون مترمکعب است. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تنها 57 درصد حجم مخزن سد شهرچایی ارومیه پر است، گفت: از ظرفیت 220 میلیون مترمکعبی این سد تنها 126 میلیون مترمکعب استفاده شده است و در خصوص وضعیت این سد جای هیچ نگرانی نیست. 
«دانشجو» بیان کرد: اگر ظرفیت سد شهرچای به 150 میلیون مترمکعب برسد می توان بخشی از آب پشت سد را رهاسازی کرد. 
وی با اشاره به اینکه 22 میلیون مترمکعب فضای خالی در سد مهاباد وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده این سد به 176 میلیون مترمکعب رسیده است.
به گزارش ایرنا، طبق گزارش هواشناسی طی امروز و فردا بارش قابل توجهی در ارومیه و دیگر شهرهای شمالی و جنوبی آذربایجان غربی روی خواهد داد. 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1245875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =