ارزیابی ۴۰ هزار خانه آسیب‌دیده/ حجم‌خسارات هنوز مشخص‌ نیست

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن کشور می گوید برآورد خسارات به خانه‌های مردم در بسیاری از مناطق سیل زده کشور مشخص نیست، با این حال تاکنون ۴۰ هزار واحد مسکونی، برآورد خسارت شده و روند بازسازی خسارت سیلاب، آغاز شده است.

امید سلیمی‌بنی: مردم در استانهای گلستان و مازندران هنوز با سیل بنیان کنی که در آخرین ساعات سال گذشته جاری شد، درگیرند. آنقدر میزان خسارات و تخریب سیلابهای اخیردر کشور زیاد است که نمی توان گفت خسارات مادی سیلابهای فروردین ماه به مردم چقدر بوده است. با وجودی که هنوز سیلاب در بخشهایی از کشور جولان می دهد، اولین اقدامات بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل آغاز شده است.

دراین رابطه کلنگ اولین واحد خسارت دیده مسکونی درمناطق سیل زده استان مازندران در روستای تالارپشت شهرستان سیمرغ از توابع شهرستان مازندران بر زمین زده شد. واقعیت این است که بازسازی تخریب سیلاب، زمانی آغاز شده که هنوز آب گرفتگی بسیاری از مناطق کشور در حال آسیب زدن به ساختار مسکونی شهرها و روستاهاست.

درباره بازسازی مناطق آسیب دیده از سیلاب با مجید جودی مدیر کل بازسازی بنیاد مسکن گفتگویی داشتیم که در پی می خوانید:

سیل اخیر منجر به تخریب خانه های زیادی شده است. بنا و پی بسیاری از خانه ها در شمال و جنوب غرب کشور هم به خاطر آب گرفتگی در معرض ویرانی است. بنیاد مسکن برای بازسازی مناطق آسیب دیده از بحران سیل اخیر چه اقداماتی کرده است؟
ما در ۱۲ استان دچار مشکل شدیم. همکاران ما به عنوان متولیان اصلی بازسازی از همان روزهای اول پا به پای نیروهای امداد و نجات با بسیج تمام نیروهای فنی و لجستیکی اعم از ماشین آلات سنگین، لودر، بولدوزر و ... علی رغم اینکه وظیفه ماهیتی ما کمک به امداد و نجات نبود ولی وظیفه انسانی ما این بود و تمام امکانات خود را در اختیار متولیان امداد و نجات کشور قرار دادیم.

با توجه به فروکش کردن آب در برخی نقاط و جاهایی که شرایط محیطی به ما اجازه می داد وارد ارزیابی محیطی خسارات وارده به مردم شدیم. در کل ۱۲ استانی که دچار بحران شدند، بالغ بر ۴۰ هزار واحد مورد ارزیابی خسارت قرار گرفته اند. در برخی نقاط که نمی توانیم دسترسی داشته باشیم و آبگرفتگی است، بعد از فروکش کردن آب، عملیات ارزیابی انجام می شود.

مجموعا چقدر خسارت به مردم وارد شده است؟
الان نمی شود آمار دقیقی از میزان خسارات ارائه داد چون در برخی نقاط باید آب فروکش کند و در برخی استانها هنوز بارندگی ادامه دارد و ممکن است افزایش خسارت پیدا کند. جاهایی که امکان پذیر بود ارزیابی انجام شد.

بسیاری از روستاهای تخریب شده در حریم طغیان رودخانه ها قرار داشتند. به هر حال بارندگی اجتناب ناپذیر است. آیا بنیاد مسکن برای جابجایی روستاها اقدامی کرده است؟
برخی روستاها در حریم رودخانه ها تخریب شده اند. پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد در منطقه فعال هستند و مطالعه می کنند. البته به ندرت روستاهایی در حریم طغیان رودخانه ها بودند. ولی آنها باید حتما جابجا شوند. ما به هیچ عنوان دیگر اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها را نخواهیم داشت. ما بیشتر با آب گرفتگی روستاها مواجه بودیم.

چه اقداماتی برای جبران خسارات و آغاز بازسازی انجام شده؟
پس از بررسی خسارات، پیشنهادی برای جبران خسارات مردم به هیات وزیران دادیم که خوشبختانه در اولین جلسه هیات دولت در سال نو؛ تنها مصوبه ای که به تصویب رسید تعیین سقف تسهیلات و کمک بلاعوض برای مردم حادثه دیده بود. در واحدهای احداثی برای شهرها، ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض تصویب شد.برای مناطق روستایی، واحدهایی که نیاز به نوسازی مجدد دارند، ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به تصویب رسید. همچنین برای واحدهای تعمیری ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض تصویب شده است.

درزلزله کرمانشاه عنوان شد این میزان وام و کمک بلاعوض تکافوی جبران خسارات را نمی دهد. در این باره چه اقدامی شده است؟
با توجه به زلزله کرمانشاه و وضعیت اقتصادی، وامها و کمک بلاعوض نسبتا افزایش داشته است.

عملیات بازسازی در مناطق سیل زده تداوم خواهد داشت یا باید منتظر تامین بودجه باشیم؟
ما در صدد هستیم سریعا عملیات بازسازی را شروع کنیم. در استانهایی که شرایط اقلیمی اجازه می داد کار آوار برداری را شروع کردیم. در روز یکشنبه هفته جاری هم عملیات بازسازی با اولین پی کنی ها و آواربرداریها در استانهای مازندران و گلستان آغاز شده است. تا تسهیلات دولتی ابلاغ شود ما از منابع بنیاد مسکن پول بلاعوض را در اختیار مردم قرار می دهیم تا بخشی از ناراحتی که بین مردم ایجاد شده است، جبران شود. مردم خود را برای عید خود را آماده می کردند. برای جاری شدن روحیه سازندگی بین مردم، ما سریعا کار را آغاز کردیم. واقعیت این است محور اصلی بازسازی بین مردم، مشارکت مردم است. مردم باید خودشان روستاها، شهرها و خانه های خود را بسازند. ما به عنوان متولی امر بازسازی تا بازسازی آخرین واحد تخریبی در کنار مردم هستیم. از مردم خواهش می کنیم به عنوان متولیان اصلی بازسازی، پا پیش بگذارند و ما هم در کنار مردم هستیم تا هر چه سریعتر مناطق حادثه دیده از باران ساخته شود.

۱۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1245971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =