فرشاد مومنی: تریبون صداوسیما را دست کسانی که ماموریت پایین آوردن کرکره‌های عقل را دارند، ندهید/ مافیای رسانه‌ای دنبال کم اهمیت جلوه دادن مسائل مهم است

ایلنا به نقل از دکتر فرشاد مومنی نوشت: شعار سال جاری نیز همانند سال‌های اخیر تاکید بر رونق اقتصادی دارد، چقدر ما تلاش خواهیم کرد درک شفاف از تولید، مبنای جهت‌گیری‌ها و قاعده‌گذاری‌ها باشد.

در شرایط عدم شفافیت مفاهیم قلب ماهیت می‌شوند بطوریکه که خود تولید تبدیل به محملی برای کسب رانت هر چه بیشتر می‌شود. بنابراین نگاه از سطح توسعه و شفافیت در فرآیندهای تصمیم گیری و تخصیص منابع کمک می‌کند بدانیم کشور با چه میزان دارایی در سال ۹۸ اداره می‌شود.

وی افزود: کسانی که می‌خواهند مقاومت اقتصاد ملی را بالا ببرند ابتدا باید به این پاسخ بدهند که آیا با اندیشه‌های متصلب می‌شود اقتصاد پویا ایجاد کرد؟ بنده بارها مطرح کرده‌ام که در تاریخ علم و دین یک عنصر حیرت‌انگیز و مشابه وجود دارد، اینکه در هر دوره‌ای از تاریخ که منزلت عقل در اندیشه علمی و دینی نادیده گرفته شود یا به سمت کم بها دادن به آن حرکت شود، انحطاط در کل حیات اقتصادی و اجتماعی ظاهر می‌شود. بارها  به صدا و سیما گوشزد کردیم که وقتی شما اندیشه‌های ژرف و پویای امثال شهید بهشتی و شهید مطهری را کنار می‌گذارید و به کسانی که ماموریت پایین آوردن کرکره عقل را دارند، تریبون می‌دهید، این جامعه به سمت انحطاط حرکت می‌کند.

رییس موسسه دین و اقتصاددر مورد احتمال حذف نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی، گفت: در سال 98 یکی از بزرگترین ماموریت‌های اصحاب خرد و دانایی برخورد فعالانه با مافیای رسانه‌ای است که به دنبال کم اهمیت نشان دادن مسائلی حیاتی و حاد کردن موضوعات کم‌اهمیت است. این گروه یک دفعه در اواخر سال گذشته ادعا کرد که نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی کارایی نداشته و موجب رانت است، در حالیکه گزارش بانک مرکزی و تحلیل‌های افرادی مانند دکتر راغفر نشان داده بود که اتفاقاً این نرخ کارآمد بود و اگر سطوحی از ناکارآمدی در آن مشاهده می‌شود به واسطه شوک نرخ ارز است که موجب ایجاد فضای آینده‌هراسانه شده است و غارت به نام صادرات غیرنفتی صورت می‌گیرد. این افراد تلاش کردند این موضوع را ابتدا از کانال مجلس پی‌گیری کنند اما مجلس به آن رای نداد و حالا می‌خواهند از کانال جلسه سران سه قوه مجوز آن را بگیرند، نکته جالب آنکه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم تحت تاثیر این فضا ادعا کرده بود که اگر نرخ کالاهای اساسی نرخ نیمایی باشد تنها ۶ درصد تورم بوجود می‌آید که اگر این هزینه را نپردازیم، رانت بزرگ به عده‌ای تعلق می‌گیرد.

وی افزود: در نامه دوم اقتصاددانان در سال 97 نشان داده شد که حدود 74 درصد از اضافه تولید و اضافه واردات در سال 96 به فروش نرسیده است و موجب افزایش موجودی انبار شده که این جهش در موجودی انبار بی‌سابقه بود و این نشان دهنده بحران تقاضای موثر در کشور است در حالیکه این گروه ادعا دارند که به رانت آلرژی دارند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1246927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    0 0
    متاسفانه ؟ عوام گرایی و بخشی نگری وانحصار وتجارت کور ویژه گی رسانه های دولتی وایدئولوژیک است ؟ در شبی که لرستان در استانه فاجعه سیل بود ؟ بیشتر شبکه ها را رسد کردم ؟ حتی شبکه 6 برنامه اش بصورت پخش زنده نبود ؟شرکت های سریه داری صداوسیما را قبضه کرده اند ؟به بهانه رقابت با ماهوواره هزارویک آسیب را به بدنه جامعه تزریق می کنند ؟کسی هم جلودارشان نیست ؟ کمیسیون فرهنگی مجلس نمی تواند این چیزها را ببیند ؟