راهنمای تحصیل در کانادا و اخذ اقامت از این طریق در سال ۲۰۱۹

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای کانادا حساب ویژه‌ای باز کنید. در این مطلب، راهنمای گام به گام درخواست مجوز تحصیل در کانادا را به شما ارائه می‌کنیم.

کانادا با داشتن ۲۱ دانشگاه از ۵۰۰ دانشگاه برتر و ۳۲ دانشگاه از بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان، هر ساله پذیرای بیش از ۴۰۰ هزار دانشجو از سراسر دنیاست. این کشور بهترین برنامه‌های آموزشی جهان را ارائه می‌کند و برخی از عالی‌ترین امکانات تحقیقاتی و مؤسسات دانشگاهی پیشتاز را در اختیار دارد.  در ادامه مراحل دریافت اجازه تحصیل در کانادا را به شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مرحله اول: آگاهی از الزامات موردنیاز

برای اینکه درخواست‌تان برای یک مؤسسه آموزشی کانادایی با موفقیت انجام شود، باید از الزامات مختلف دانشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی که ارائه می‌کنند اطلاع داشته باشید. داوطلبان باید به‌دقت قوانین و مقررات مربوط به روند درخواست مجوز تحصیلی (استادی پرمیت) را تجزیه‌وتحلیل کنند. فقط دانشگاه‌های به رسمیت شناخته‌شده و دوره‌هایی که موردتأیید باشند قابل‌قبول هستند.

در بهترین حالت، باید حداقل از یک سال قبل برای دریافت مجوز تحصیل در کانادا برنامه‌ریزی کنید. الزامات عمومی برای بهترین دانشگاه های کانادا و مؤسسات آموزشی عبارت‌اند از:

  • گذرنامه جدید و معتبر؛
  • داشتن مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسه همراه با مدرک آزمون‌های مربوط به این زبان‌ها و اخذ حداقل نمرات قبولی؛
  • مدرکی برای اثبات اینکه شما می‌توانید هزینه تحصیل و هزینه زندگی در کانادا را در طول دوره تحصیل بپردازید.

البته این الزامات ممکن است بین ایالت‌های مختلف کمی متفاوت باشند. به‌همین‌دلیل است که باید به‌دقت و به روشی کاملا سیستماتیک این مرحله را انجام دهید.

مرحله دوم: انتخاب دوره و مؤسسه آموزشی

اولین گام برای انتخاب مؤسسه آموزشی این است که مطمئن شوید مؤسسه انتخابی‌تان مجاز به پذیرش دانشجوی خارجی هست. فقط مؤسسات منتخب می‌توانند دانشجوی خارجی بپذیرند.

برای درخواست تحصیل در کانادا لازم است که یک دوره آموزشی تخصصی خاص را به پایان رسانده باشید. شرایط دانشگاهی کانادا نسبت به تعویض دوره‌های آموزشی انعطاف‌پذیر است، بااین‌حال بهتر است از قبل گزینه‌هایتان را مقایسه کنید و تخصصی را انتخاب کنید که واقعا دوست دارید آن را ادامه دهید.

مرحله سوم: آزمون مهارت زبان

نمره زبان مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی کانادا

هر دانشجوی خارجی برای ورود به کانادا، باید مدرک مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی را داشته باشد. برای زبان انگلیسی آزمون آیلتس ارجحیت دارد اما برخی مؤسسات آزمون پیشرفته کمبریج اینگلیش «Cambridge English: Advanced» و تافل را هم می‌پذیرند.

برای زبان فرانسه، می‌توانید DALF، DELF یا TCF را انتخاب کنید، هرچند آزمون TEF متداول‌ترین گزینه است.

پس از انتخاب آزمون موردنظر، هزینه را بپردازید و تاریخ‌ها را از قبل به‌شکل مناسبی رزرو کنید. البته برای اطمینان از اینکه درخواست‌تان رد نمی‌شود باید دوباره معلوماتی را که درباره مهارت‌های زبان داشتید مرور کنید.

مرحله چهارم: درخواست برای دانشگاه

حالا با دانشگاه‌هایی که در فهرست‌تان هستند تماس بگیرید یا وب‌سایت‌شان را مطالعه کنید، اطلاعات موردنیاز درباره درخواست‌تان را کسب کنید و به‌موقع مدارک موردنیاز را برایشان ارسال کنید. درست است که می‌توانید برای چندین دانشگاه درخواست بفرستید و این ممکن است به نفع شما باشد، اما باید به‌فکر هزینه هر درخواست هم باشید؛ هزینه هر درخواست ممکن است از ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلار باشد.

دانشگاه‌ها را به‌شکل تصادفی انتخاب نکنید. گزینه‌هایتان را مقایسه کنید، دوره و مؤسسه آموزشی مدنظرتان را تعیین کنید و یک یا دو گزینه را به‌عنوان ذخیره داشته باشید که اگر یکی رد شد بتوانید یکی دیگر را جایگزین کنید.

هنگام پر کردن فرم درخواست مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات را دقیق و با شواهد مستند ارائه داده‌اید. سپس باید صبر کنید تا زمانی‌که نامه پذیرش را دریافت کنید. پس از ارسال فرم، دانشگاه نامه پذیرش را برایتان خواهد فرستاد که نقش مهمی را در مراحل اداری آینده ایفا می‌کند.

مرحله پنجم: درخواست برای مجوز تحصیل

پس از آنکه یکی از مؤسسات درخواست شما را پذیرفت، وقت آن است که برای مجوز تحصیل کانادا (Study Permit) درخواست دهید. می‌توانید به‌شکل آنلاین درخواست دهید. به‌منظور درخواست مجوز تحصیل در کانادا، علاوه‌بر فرم درخواست باید نامه پذیرش که در مرحله قبل دریافت کردید، گذرنامه و مدارکی مبتنی بر تمکن مالی جهت تحصیل در کانادا ارسال کنید.

اگر برای مؤسسه آموزشی در استان کبک درخواست داده‌اید، علاوه‌بر نامه پذیرش باید «گواهی پذیرش از سوی کبک (Certificat d’acceptation du Québec)» که با علامت اختصاری CAQ نشان داده می‌شود برایتان فرستاده شده باشد. اطمینان حاصل کنید که در مدارک ارسالی برای مجوز تحصیل این گواهی را لحاظ کنید.

برای اطلاع از شرایط و هزینه‌های ویزای تحصیلی به لینک زیر مراجعه کنید:

ویزای تحصیلی کانادا

مرحله ششم: زمان سفر

پس از آنکه درخواست را انجام دادید و مصاحبه‌ای (در صورت لزوم) انجام شد، حالا افسر مهاجرت بر اساس درخواست مجوز رسمی شما تصمیم خواهد گرفت. اگر پذیرفته شد، می‌توانید برای سفر به کانادا برنامه‌ریزی کنید.

مجوز شما دارای یک تاریخ مهم است که نشان می‌دهد از چه زمانی مجوز شما به اجرا درمی‌آید. به یاد داشته باشید به‌هیچ‌عنوان نباید زودتر از این تاریخ درج شده در ویزای کانادا خود وارد این کشور شوید. برنامه سفرتان را بر اساس این تاریخ تنظیم کنید.

مرحله هفتم: زمان تحصیل

مدت زمان تحصیل در کانادا

افسر مهاجرت در هنگام ورود به کانادا و پیش از اینکه وارد خاک این کشور شوید، در فرودگاه مجوز و سایر مدارک را اعتبارسنجی خواهد کرد. این آخرین مرحله‌ از فرایند مهاجرت به کانادا است و سپس می‌توانید سفرتان را به‌عنوان دانشجوی خارجی در کانادا آغاز کنید.

پس از اینکه دوره تحصیل‌تان تکمیل شد چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از فارغ‌التحصیلی، مجوزی با عنوان «کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا» برای دانشجویان وجود دارد که به آنها اجازه خواهد داد در این کشور شغلی داشته باشند.

تغییرات اخیر در سیستم انتخاب اکسپرس انتری (Express Entry)، کار دریافت اقامت دائم برای دانشجویان خارجی را راحت‌تر کرده است.

همچنین جریان‌های مهاجرت استانی متعددی ویژه دانشجویان خارجی وجود دارد.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر در خصوص شرایط و هزینه‌های تحصیل در کانادا به لینک زیر در وب‌سایت ایران کانادا مراجعه کنید. متخصصان این مجموعه با سال‌ها تجربه در زمینه اخذ انواع ویزای کانادا می‌توانند در تمامی مسیر از انتخاب دانشگاه تا دریافت پذیرش، اخذ ویزا و وپیکاپ آن شما را همراهی کنند. همچنین در حال حاضر شما می‌توانید به صورت رایگان از مشاوره متخصصان این مجموعه بهره‌مند شوید.

تحصیل در کانادا

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1247321