۲۲ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
انتقاد از تمسخر یک سرود باشکوه در تلویزیون

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم احمد مسجدجامعی نوشت:چند شب پیش، در برنامه‌ نوروزی عصر جدید تلویزیون (که در آن هر کس هرچه بلد است رو می‌کند و تقلید ناشیانه‌ای از برنامه‌های غربی است) گروه به ‌ظاهر مستعدی برای نشان دادن هنر دوبله‌اش، سرود «وطنم ای شکوه پابرجا» را با بیان فالش و اضافات غیرمتعارفی در لحن و صدا، روی انیمیشنی بازخوانی کرد تا بیننده را به خنده بیندازد.

سرودی ملی که این سال‌ها بسیار سر زبان‌ها بوده و بارها دیده‌ام در اجراهای عمومی، مردم به احترام نام «وطن» می‌ایستند و با عشق و هیجان سالار عقیلی را تشویق می‌کنند و از او می‌خواهند دوباره این تصنیف را بخواند. این گروه رأی نیاورد اما جالب که هیچ ‌کدام از داورها به این شکل از خراب کردن یک سرود ملی، اعتراض و اشاره‌ای نکرد. برنامه زنده هم نبود بگوییم پخش این آیتم از دست مسئولانش در رفته است.
جفا به نمادهای ملی و از جمله سرودهای ملی تنها همین مورد نیست و بارها سرود پر جوشش و صلابت «ای ایران» (اثر ارزشمند روح‌الله خالقی، حسین گل‌گلاب و غلامحسین بنان) دستخوش تعرض و بدسلیقگی کسانی بوده که ولو به سهو، نه تنها به هویت ملی آسیب زده‌اند که باعث گرفتن رغبت علائق دینی از مردم شده‌اند. مثل آن راهنمای وسط میدان نقش جهان  اصفهان که داشت برای دانش‌آموزان از قدمت 500 ساله‌ مسجد امام‌خمینی می‌گفت و در جواب سؤال شاگردی ماند که مگر مرحوم امام چقدر عمر کرده‌اند، چند سال از رحلتشان می‌گذرد که این مسجد از 500 سال پیش به نام ایشان است؟
سال‌ها پیش در حاشیه‌ مراسم جایزه‌ کتاب سال دوره‌ ریاست جمهوری آقای خاتمی، در تالار وحدت (رودکی) مرحوم ایرج افشار از سریالی تلویزیونی، گلایه‌ می‌کرد که یکی از بازیگران به تقلید از شخصیت فیلم «شزم» ناگهان روی صحنه پریده و خودش را هوخشتره معرفی می‌کرد.

هوخشتره‌ای که از پادشاهان ماد بود و برای دفاع از ایران می‌کوشید و دست بیگانگان را (مثل هپتالیان و آشوریان) از تعرض به ایران کوتاه می‌کرد. ایشان می‌گفت هوخشتره آن جوان بی‌کفایتی نیست که وسیله‌ شوخی شود. حرف مرحوم افشار این بود به جای دست انداختن تاریخ ایران، بیایید این تاریخ را بشناسید و به بینندگان بشناسانید. حتی یادم است یکی میان آن جمع، نکته‌ای اضافه کرد که در فرانسه، متأسفانه حتی شده برای عیسی مسیح علیه السلام فیلمی فانتزی بسازند اما برای ناپلئون و ژاندارک جایگاه ویژه‌ای قائلند چرا که برای کشورشان افتخار آفرین بوده‌اند.
در شب اختتامیه‌ آخرین جشنواره فیلم تربیتی رشد (که در آستانه 50 سالگی است) در سال 97 در سینما فلسطین فیلمی به عنوان نمونه‌ بخش فیلم کوتاه پخش شد که رستم در پی یافتن دارویی (نوشدارو) برای درمان فرزندش سهراب، با رخش به تهران می‌آید و در پیچ و خم ترافیک و داروخانه و بیمه و نظام پزشکی و دیگر کمبودهای ملی و غیرملی گرفتار می‌شود و برای تأمین هزینه‌ها و مخارج، ناگزیر بانگ می‌زند و بالاخره با غل و دستبند از زندان سر در می‌آورد. همان‌ وقت یاد اجرای ارزشمند نمایشنامه‌ «رستم و اسفندیار» استاد پری صابری در تئاتر شهر افتادم و یاد دوست شاعر سختگیرم سهیل محمودی که بعد از اجرا همچنان می‌گفت «نه، این رستم، آن رستم نیست.» فکر کردم حالا اگر آن دوست آمده بود و این رستم مفلوک را در تهران دیده بود که تازه کلی هم جایزه گرفته، دیگر چه می‌گفت. یک‌بار هم کیومرث صابری پشت جلد هفته‌نامه‌ گل‌آقا، آگهی تبلیغاتی پر و پیمانی از پارسی‌کولا گرفته بود. شیشه‌نوشابه‌ای در بغل مجسمه‌ فردوسی بود و زیرش نوشته بود: «عجم زنده کردم بدین پارسی.» با هم گپ‌وگفتی داشتیم و به این رسیدیم که این آگهی دارد از حماسه ملی ما سوء‌ استفاده می‌کند. صابری هم تشکر کرد هم از پولش گذشت و هم دیگر چاپش نکرد.
طنز و شیطنت شیرینی و شلوغی در زندگی اجتماعی اجتناب ناپذیر، خوب و همیشگی است اما در هر رسانه‌ای بویژه رسانه‌هایی که ادعای جایگاه ملی دارند درست است نام و یاد وطن  دستمایه‌ مسخرگی شود؟ آن‌ هم در روزهایی که به نام «ایران»، «وطن» و حمایت از تولید وطنی نامگذاری شده است.
به بیان دقیق‌تر آیا می‌شود در رسانه ملی واژه وطن را دستمایه شوخی قرار داد اما داعیه حمایت از تولید وطنی داشت؟ نکته اینجاست که ممکن است فردی با انگیزه‌های متفاوت برنامه و فیلم و انیمیشن با هر سوژه و دستمایه طنزی بسازد اما آیا رسانه‌ها و رویدادهای ملی نیز باید پایگاه نشر چنین تولیداتی باشند؟ 17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1247428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • BR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    72 6
    مگر جبهه پایداری در هر عرصه ای چه در صدا و سیما ، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در کوچه و بازار ، منفعت ملی میشناسه؟ منفعت جیبی و مقامی تنها منفعت مورد دغده آنهاست که ورای دین و مذهب است.
  • عبدالکریم IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    5 65
    ما که از اول عرض کردیم این برنامه ها که الگو از فرهنگ منحط غرب است ایراد دارد بنابراین انتظاری بیش از این نیز از برنامه ها نداریم . این برنامه خیلی مسائل را رعایت نمی کند که اشکال در اساس آن که همان ریشه در غرب است دارد
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      41 1
      عبدالرحیم در همه امور صاحب نظری تو ،فدر خودتو بدون
  • عباس IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    12 0
    سلام ،جناب مسجد جامعی ما هرچه می کشیم ناشی از جهل وناآگاهی انسانهاست مشکل بزرگی که جوامع کشورهای جهان سوم به آن مبتلا هستند وآنان را به انواع مصیبتها گرفتار کرده است.تمام گرفتاریهای ما ناشی از جهل ما است.انسان جاهل از هویت خود واینکه هویت انسان است که گذشته وحال وآینده انسان را شکل می دهدوسبب بالندگی او می شود بی اطلاع است .اینگونه انسانها همانند موم هستند وبه شکل قالب خود درمی آیندفارغ ازغنای هویتی که گذشتگانشان به آن شکل داده اندواین هویت سبب پایداری آنان در مقابل بیگانگان ومتجاوزان ودفاع از ناموس ووطنشان می گردد.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    17 4
    حمايت از توليد وطني ،پارسال بود جناب مسجد جامعي!!
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    20 0
    سرود ملی؟
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    29 2
    در ابتدا کاملا مخالف انتقاد نویسنده بودم و فکر میکردم خیلی سختگیری میکند ولی با خواندن کامل متن، فکر میکنم نکته بسیار دقیق و مهمی است و نباید با بی توجهی و بی فکری، سرمایه های فرهنگی کشور را بی ارزش کرد چون همه اینها میراث فرهنگی یک کشور هستند که همچون تخت جمشید و ... باید حفظ و پاسداری شوند.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    25 2
    برنامه بیخودی است
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 6
    این چه حرفی است
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    20 4
    به لجن کشیدند نمادهای ملی ایرانی ...
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    4 7
    روزنامه ايران بايد به عنوان روزنامه دولت، نگران بي احترامي هاي ناشي از فشار افزايش قيمت ارز به ملت باشه که آبرو براي اين مردم نگذاشته .وطني که زندگي داخل اون براي ملتش اينقدر سخته دلسوزي نداره.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    10 9
    عجب تقلید سخیف و مزخرفی .......... اونم با اون داورها ...
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    7 4
    خود كرده را تدبير نيست.
  • رهگذر IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    18 6
    جناب نویسنده محترم با سلام این نقد کاملاٌ نظر شخصی شماست، احترام به ارزشهای ملی جای خودش خوبه ، اما شوخی با شخصیتها هیچ وقت ارزش اونها رو کم نکرده و بالعکس ، همیشه باعث شده مردم بیشتر به اونها توجه کنن ، اگر طنز هوخشتره ساخته نمیشد نیمی از مردم هنوز نمیدونستن همیچین شخصیتی وجود داشته ، برای نوجوانانی که هر ساعت سرشون تو گوشی موبایله دیدن طنز رستم یک موهبته تا ذهنشون درباره داستان رستم و سهراب تحریک بشه و درموردش کنجکاو بشن. در مورد کپی بودن اون برنامه با شما موافقم اما نگران نباشید مردم در نهایت از برنام
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    36 8
    هوخشتره در اوستا، Hausravah نامیده شده که معادل آن در شاهنامه، همان کیخسرو یا کیاکسار پادشاه ماد است که حکومت آشور (تورانیان) را بر انداخت. وی بزرگترین شاهنشاه تاریخ ایران است.
    • بی نام BE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      4 1
      آشوریا چه ربطی به تورانیا دارن ؟؟؟؟ آشوریا اقوام سامی بودن در محل عراق فعلی که هنوزم بازماندهاشون تو ایران و بیشتر عراق هستن...
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    7 2
    آقا تحمل داشته باشید. رو هر چی دست بذاری یکی اعتراض میکنه!
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    6 19
    احمد آقا مسجد جامعی نون نداریم بخوریم اونوقت تو دنبال انتقاد از دلخوشی4تا جوون هستی! عزیز از خواب برخیز.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      14 6
      اونوقت ساکت بودن در مقابل توهین به نمادهای ملی برای شما نون و آب فراهم میکنه؟ چرا همه چیزو قاطی میکنید
    • AE ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      7 4
      ملت گشنه شکوهی نداره. شکوه برای مردم نون نمیشه.
  • محسن IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    8 6
    نمیدانم چه انتظاری دارید که حتما وباید این برنامه جوان به اندازه رقیبان خارجی آن پرمحتوا و حرفه ای باشد..گروهی تازه کار سعی میکنند تا یک برنامه برای استعداد یابی بسازند وقطعا درکارشان اشکالاتی هست که به مرور اصلاح و بهتر خواهد شد. بحای اینکه کمک باشید تا این برنامه بهتر شود ،فقط اشکال میگیرید و در جایگاه یک عقل کل ظاهر میشوید که همه چیز را بهتر ودقیقتر میدانید..یک گروه آمدند و سرودی را را خواندند و تلاش کردند کاری نو انجام دهند و سعی کردند استعداد خود را به محک آزمایش دیگران بگذارند که هدف برنامه است، اگر چه کارشان مطلوب نبود اما قطعا هیچ ایرانی آن را تمسخر سرود معروف ایرانی تلقی نخواهد کرد..داوران هم ادعای تخصص در همه امور را ندارند وبه اندازه دانش خود نظر میدهند و دیدیم که این سرود رای نیاورد .قضاوت نهائی هم با مردم است نه جنابعالی.
  • US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    21 3
    به شدت توصیه میکنم به نگارنده متن که اندکی فیلم و سریال کمدی نگاه کنن تا بیشتر شوخی دیگر کشورها ( به عنوان مثال همون فرانسه که ذکر شد) با "تمامی" شخصیت های تاریخی خودشون رو ببینن. لطفا حتما اینکار رو بکنین بزرگوار
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    6 7
    استعداد هم استعدادهای قدیمی.
  • KW ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    6 2
    مگر برای صدا وسیما وزن معنی دارد؟
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    7 4
    ... از صدا و سیما بیشتر از این نمیشه انتظار داشت
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    18 3
    وقتی در صدا و سیما از بوعلی سینا که یک شخصیت بین المللی و مایه افتخار ملی است برای تبلیغ شامپو استفاده می کنند، شما دیگر چه انتظاری دارید؟
  • sorosh IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 32
    شما خيلي نگران ملي و مليت ايراني هستي ؟؟؟ شما اصلاح طلبها برترين نمادها و والاترين خصوصيات ايراني را كه همانا شهداي جنگ تحميلي و امام شهدا هست را با كثيف ترين ابزارهاي ممكن سعي ميكنيد خراب كنيد حالا نگران يه سرود توي يك برنامه تفريحي شدي؟!!! برررررو بابا
    • GB ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      2 2
      شعار های کلیشه ای پاسخ سخن درست ومنطقی نیست.
  • Geev US ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    6 5
    بعد از چهل سال کمی‌ برای ملی‌ گرایی دیر است اقای مسجد جامعی.