از مردم برای مردمی که پناه اول و آخر خودشان هستند

در جریان حادثه جاری شدن سیل در شهرهای مختلف کشور حضور چهره‌های ورزشی بار دیگر نشان داد که هنگام روبرو شدن با چنین حوادثی مردم ایران بیش از هرچیز قصد پناه بردن به آغوش همدیگر را دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ روبرو شدن با حوادث طبیعی در ایران دقیقا شبیه همه نقطه عطف‌های فوتبالی کشور است. همان نقاط عطفی که شاید همیشه با همه جزئیات به یاد آورده نشوند اما هیچوقت فراموش نمی‌شوند. چیزی شبیه آن لحظه که توپ رضا قوچان‌نژاد با کاتی دیدنی به تور دروازه کره‌جنوبی چسبید یا آن لحظه‌ای که گل به خودی مهاجم مراکش باعث شد دومین برد ایران در تاریخ جام‌های جهانی رقم بخورد. این دور با اینکه هیچوقت باطل نبوده صحنه‌های تلخ‌تری هم داشته. از آن لحظه‌ای که مچ پای لیونل مسی چرخید و دنیا را روی سرمان خراب کرد تا لحظه ای که مچ پای مهدی طارمی نچرخید و تساوی 1-1 مقابل پرتغال رویاهای‌مان را به دل آب فرستاد. در همه این شرایط میلیون‌ها آدم پشت سر هم بلند شدند، خندیدند و دوباره پشت سر هم نشستند و اشک ریختند. شاید سرنوشت برای این مردم اندازه با هم بودن‌شان اهمیت نداشته باشد. با هم بودنی که وقتی اخبار مربوط به سیل جاری شده در برخی استان‌های کشور همه جا را پر کرد، بیشتر و بیشتر نمود پیدا کرد تا همه آنهایی که روزی به واسطه پدیده‌ای به نام فوتبال و یا حتی همه ورزش‌ها از خود بیخود می‌شدند، از خودشان به خودشان پناه ببرند.

وقتی در اولین روزهای جاری شدن سیل در استان گلستان سردار آزمون با همه اتفاقاتی که پیش از این برایش افتاده بود در جمع مردم سیل‌زده حاضر شد و به نوعی نقطه شروعی برای کمک اهالی ورزش ترسیم کرد، تکاپوی زیادی در قلب همه به وجود آمد. همه آنهایی که سردار و پوریا تابان - مجری ورزشی - را در صحنه می‌دیدند و به جای اینکه ذهن‌شان را به سمت قضاوت کردن آنها ببرند سعی می‌کردند خودشان هم مثل آنها شوند.

در این بین چهره‌های مطرح ورزشی زیادی هم بودند که دست‌شان از افراد سیل‌زده کوتاه بود اما هرطور شده حمایت‌های خودشان را اعلام کردند. فرهاد قائمی گلستانی که اتفاقا شایعات زیادی هم پیرامون مصاحبه جعلی منتسب به او به پا شده بود با وجود اینکه در ایران حضور نداشت از طریق برادر و دوستانش کاملا پیگیر ماجرا بود. نفر بعدی هم علی دایی بود که به محض بازگشت از سفر پیگیر وضعیت مناطق سیل‌زده شد و یکبار دیگر مثل همیشه به کمک مردم شتافت.

کمپین ایجاد شده در خصوص کمک به جمعیت هلال‌احمر هم دیگر کمپینی بود که توسط ورزشکاران به راه افتاد. در شرایطی که بهداد سلیمی و احسان حدادی از اولین نفرهایی بودند که به صراحت اعلام کردند کمک‌ها باید به دست جمعیت هلال‌احمر برسد، وزارت‌ ورزش و البته فدراسیون‌های مختلف هم چنین کاری در حمایت از هلال‌احمر انجام دادند.

با این وجود که کمک‌های شخصی هم تا حد زیادی به استان‌های مختلف ارسال می‌شد. برای مثال علیرضا بیرانوند که در بازی پرسپولیس و پیکان با لباسی در حمایت از مردم شهرش به میدان رفت، بلافاصله بعد از این بازی و قبل از سفر به دبی برای برگزاری دیدار مقابل الاهلی، بسته‌هایی که خودش از طریق مردم جمع‌آوری کرده بود به دست مردم لرستان رساند.

از عادل مجللی قهرمان قایقرانی ایران که با روبرو شدن با حجم زیادی از آب غریبه نبود تا عادل فردوسی‌پور که برای بودن در کنار مردم آق‌قلا در روزهایی که برایش خلوت‌تر از همیشه دنبال می‌شدند، همه و همه دست یاری خودشان را به سمت مردم سیل‌زده دراز کردند.

نکته قابل‌توجه که بار دیگر به همه ثابت می‌کند در چنین شرایطی مردم ایران مثل همه صحنه‌های ناب ورزشی که آنها را از زمین بلند می‌کند و گاهی روی زمین می‌کوبد کنار هم هستند، حضور فعال چهره‌های مطرح در شهرهای خودشان بود. اینکه کسی مثل سردار آزمون و یا رسول خادم و کلی نمونه ورزشی و غیرورزشی دیگر نسبت به شهر خودشان احساس دین داشتند و کمک‌های خود را به هر طریقی به همشهری‌های‌شان رساندند، نشان می‌دهد هنوز که هنوز است پناه بردن مردم به مردم لذت خاص خودش را دارد.

41257

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    0 0
    این وضیفه مدنی مردمان هر کشوری است. با همین کارها جامعه مدنی ساخته شده و تقویت می شود. باید یاد بگیریم که تک تک ما در مقابل جامعه وظایفی داریم و همواره منتظر نباشیم که دولت یک کاری بکند.همواره از خودمان بپرسیم که ما برای کشورمان چه کردیم.