خسارت سیلاب به ۳۰ هزار هکتار از مزارع نیشکر خوزستان

ایرنا نوشت: مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به اینکه مزارع پنجمین کشت و صنعت توسعه نیشکر در خوزستان نیز روز جمعه به زیر آب رفت، گفت: سیلاب خوزستان تاکنون به ۳۰ هزار هکتار از مزارع نیشکر خسارت وارد کرده است.

محمود شمیلی با اشاره به اینکه امروز مزارع کشت و صنعت فارابی در اثر ورود سیلاب به زیر آب رفت، بیان کرد: با پیشروی سیلاب به سمت کشت و صنعت نیشکر فارابی، اردوگاه اسکان اضطراری سیل زدگان در این شرکت نیز در معرض خطر آبگرفتگی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ نفر از سیل زدگان روستای دریسیه دارخوین از توابع شادگان در اردوگاه های اضطراری شرکت کشت و صنعت حکیم فارابی اسکان داده شدند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به ادامه پیشروی سیلاب به سمت مزارع و تاسیسات و انبارهای شکر کشت و صنعت های توسعه نیشکر، افزود: تاکنون مزارع نیشکر پنج کشت و صنعت از مجموع هفت کشت و صنعت به زیر آب رفته و خسارات فراوانی را در پی داشته است.

شمیلی ادامه داد: باتوجه به هدایت سیلاب به سمت مزارع نیشکر ۱۰ هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت امام خمینی (ره)، بیش ۹ هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت نیشکر دهخدا ، هفت هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت سلمان فارسی ، سه هزار هکتار از مزارع کشت و صنعت دعبل خزاعی و ۵۰۰ هکتار از مزارع کشت و صنعت نیشکر فارابی با طغیان رودخانه ها دچار آبگرفتگی شدند.

وی یادآور شد: ورود سیلاب به مزارع نیشکر شرکت توسعه نیشکر، به دیگر محصولات زراعی و زیرساخت های این شرکت خسارت جدی وارد کرده به طوری که تاسیسات و کارخانه تولید شکر کشت و صنعت نیشکر دهخدا نیز زیر آب رفته است.

وی با اشاره به مشارکت این شرکت در کمک رسانی به مردم روستاهای شعیبیه و ستاد مدیریت بحران خوزستان، گفت: جاده سازی در مناطق سیل زده، ترمیم سیل بندها، خاکریزی، دایک های حفاظتی برای روستاها، آبرسانی به روستاها ، تامین غذای کمیته های بحران شهرستان شادگان و کارون و سوخت رسانی به کلیه ماشین آلات فعال در عملیات مهار سیلاب، بخشی از خدماتی است که از سوی کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر به منظور کاهش خسارات ناشی از سیل در خوزستان انجام می شود.

به گزارش ایرنا، افزایش بارش ها از اول فروردین در کشور و افزایش آورد آب از استان های بالادست به پشت سدهای خوزستان و در نتیجه رهاسازی آب از سد کرخه و دز، باعث طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون و جاری شدن سیلاب در مناطق پایین دست استان شده است.

به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.

به گزارش ایرنا در سال های اخیر تولید نیشکر در واحدهای هفتگانه درحدود هفت میلیون تن بوده که حدود نیمی از کل محصولات کشاورزی خوزستان را شامل می شود.

عملیات اجرایی واحدهای نیشکری خوزستان از دهه ۷۰شروع و از اوایل دهه ۸۰به تدریج یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیدند.

مجموع زمین های طرح های هفتگانه نیشکر خوزستان حدود ۸۶هزار هکتار است که هر سال بخشی از این زمین ها به صورت آیش یا چرخشی ، زیرکشت گندم و برخی محصولات پاییزی نیز می رود.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1249384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =