۰ نفر
۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
پیش‌بینی ریچارد مورفی از آینده ناتوی عربی

مهر نوشت: «ریچارد مورفی» معتقد است آینده ناتوی عربی در صورت تشکیل در نبود رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نامشخص است.

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع مطلع چهارشنبه ۲۱ فروردین گزارش داد که مصر از طرح به رهبری آمریکا برای تشکیل «ناتو عربی» با حضور کشورهای عربی همپیمان منطقه برای مقابله با ایران کناره‌گیری کرده است. در همین حال یک منبع مطلع عرب هم به رویترز گفته است، ابهام در خصوص موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تصمیم مصر برای کناره‌گیری از این ائتلاف کمک کرد.

یک منبع عربستان سعودی نیز به رویترز گفته است که فرایند تشکیل این ائتلاف پیشرفت خوبی نداشته است.

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند، سایر اعضای «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» به تلاش‌های خود برای ایجاد این پیمان سیاسی امنیتی ادامه می‌دهند و خواهند کوشید از طریق دیپلماتیک مصر را از این تصمیم منصرف کنند. یکی از منابع گفته است، تصمیم مصر هنوز نهایی نشده است. وی اضافه کرده است: «ما همه خواهان بازگشت آنها هستیم».

با این حال، رویترز به نقل از دیگر منابع می‌گوید، مصر تصمیم خود را تغییر نخواهد داد رویترز به نقل از دیگر منابع می‌گوید، مصر تصمیم خود را تغییر نخواهد داد.

وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۲ فروردین در واکنش به خبر اخیر رویترز در مورد تصمیم مصر به خروج از ائتلاف استراتژیک خاورمیانه، که به «ناتو عربی» معرف شده است، از قاهره خواست که فرصت ایفای نقش رهبری در این اتحاد نظامی منطقه‌ای را از دست ندهد.

«ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، در سال‌های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «سی‌ان‌ان»، «فاکس نیوز» به تحلیل درباره رویدادهای جهان به ویژه خاورمیانه می‌پردازد. وی عضو هیئت امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز هست.‌

مورفی در خصوص ناتوی عربی و انصراف مصر از حضور در آن به خبرنگار مهر گفت: با توجه به عنوان آن، به نظر می‌رسد تلاشی برای یک اتحاد دفاعی مشترک در جهان عرب باشد.

وی افزود: این مأموریتی بود که اتحادیه کشورهای عربی که قدرت آن به مرور زمان کم شده است به عهده داشت. به عنوان رهبر این اتحادیه، مصر، ممکن است تلاش برای تشکیل دهی «ناتو عربی» را چالشی برای قدرت خود بداند ولی از نظر من این نگرانی بی مورد است.

سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی همچنین یادآور شد: تنش‌ها و رقابت‌های زیادی در جهان عرب وجود دارد که تلاش برای رسیدن به هدفی تحت عنوان «ناتو عربی» را پیچیده می‌کند.

مورفی در خصوص آینده ناتوی عربی پس از ریاست جمهوری ترامپ نیز گفت: آینده ناتوی عربی با رفتن ترامپ نامشخص خواهد بود.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1250609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =