ایرنا نوشت: عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: اسیدهای چرب امگا 3 سبب رشد و تکمیل سلول های بنیادی قلبی شده و روند ایجاد آن را تسریع می بخشد.

ناصر اقدمی افزود: این طرح با موفقیت مرحله حیوانی خود را پشت سر گذاشته و با نهایی شدن آن، می توان کمک ارزنده ای به کودکان دچار مشکلات قلبی کرد.

وی پیش بینی کرد که استفاده از این سلول های بنیادی در دوران جنینی یا نوزادی بتواند تاثیر خوبی بر روند بهبود ضایعات قلبی داشته باشد.

پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی هم اعلام کرد: اسیدهای چرب امگا 3 و اسکوربیک اسید با محافظت از سلول‌ ‌های قلبی حاصل از تمایز سلول‌ ‌های بنیادی، تأثیر سلول درمانی را افزایش می‌ ‌دهند.

یکی از مهمترین مشکلات در سلول درمانی ضایعات قلبی، مرگ سلول‌ های پیوند یافته به علت استرس اکسیداتیو (تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن) است. 

تحقیقات پژوهشگران نشان داد که اسیدهای چرب امگا 3 از جمله ایکوساپنتانوئیک اسید (EPA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و اسکوربیک اسید (AA) در بهبود ضایعات قلبی موثر هستند. 

به منظور بررسی اثر این اسیدهای چرب در بهبود زنده‌مانی سلول‌های قلبی تمایز یافته از سلول‌های بنیادی جنینی انسان در شرایط استرس اکسیداتیو، دکتر اقدمی، دکتر بهاروند، پریسا شعبانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشگاه تهران و دانشگاه ایران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن سلول‌های قلبی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی جنینی، نخست در معرض اسیدهای چرب EPA، DHA و AA قرار گرفتند، سپس استرس اکسیداتیو با استفاده از H2O2 به آنان وارد شد. در نهایت زنده‌مانی و دیگر ویژگی‌های سلول‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی BioFactors به چاپ رسیده است، نشان داد تیمار شدن با اسیدهای چرب یادشده پیش از استرس اکسیداتیو باعث افزایش بیان اکسیژناز و ژن‌های قلبی می‌شود و اثر استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. 

همچنین پیوند سلول‌های قلبی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی جنینی انسان که با اسیدهای چرب امگا 3 تیمار شده بودند، به قلب موش دچار ضایعه قلبی و مقایسه آن با پیوند سلول‌های تیمار نشده، نشان داد تیمار با اسیدهای چرب نامبرده باعث ارتقاء اثر درمانی سلول‌های پیوند شده می‌شود.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد تیمار سلول‌های قلبی با اسیدهای چرب EPA، DHA و AA پیش از پیوند می‌تواند اثر سلول درمانی در ضایعات قلبی را بهبود بخشد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1250719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =