الجبیر علیه ایران و انصارالله یاوه‌گویی کرد

ایرنا نوشت: عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان روز سه شنبه با تکرار حرف های بی اساسش درباره ایران ادعا کرد که ایران موشک های بالستیک به نیروهای انصارالله می دهد تا در یمن استفاده کند.

 الجبیر در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، مدعی شد که ایران موشک‌های بالستیک به حوثی ها می ‌دهد که از آن علیه غیرنظامیان در یمن و عربستان استفاده کنند؛ این مسئله با قوانین بین المللی مغایر است و جامعه بین المللی نیز آن را می داند.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در حالی ادعاهای ضد ایرانی خود را مطرح می کند که کشورش از سال 94 با محاصره زمینی و هوایی و دریایی یمن و حمله به مناطق غیرنظامی، دهها هزار یمنی را کشته است.

همچنین این کشور از تروریست های تکفیری در سوریه ، لیبی و دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا حمایت مالی و نظامی می کند.

پیش از این نیز سران سعودی، بارها ادعا کرده بودند که ایران موشک های بالستیکی در اختیار انصار الله قرار می دهد؛ مسئله ای که مقامات ایرانی هر بار آن را رد کردند.

در مقابل، طی چند سال اخیر شهرهای مختلف یمن آماج حملات تسلیحات و جنگنده های عربستانی بوده است ک ریاض آنها را از انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان خریداری کرده است.

الجبیر در واکنش به از سرگیری جلسات به اصطلاح پارلمان یمن در شهر سیئون در حضرموت واقع در شرق یمن نیز ادعا کرد: ما از هر اقدامی که باعث تقویت مشروعیت در یمن شود و این کشور را از بحرانی که در آن به سر می‌ برد، خارج کند و اوضاع را به قبل از این جنگ بازگرداند، حمایت می کنیم.

الجبیر ادعا کرد: نوعی اجماع درباره طرح خلیج فارس درباره یمن و نتایج گفت وگوهای ملی یمن و قطعنامه 2216 شورای امنیت و نیز اهمیت اجرایی شدن توافق استکهلم سوئد وجود دارد.

دعوت به انتخابات ریاست جمهوری جدید در 90 روز و تشکیل دولت انتقالی در این زمان، یکی از چندین مفاد طرح خلیج فارس است.

وی تعطلل حوثی ها را عامل عدم هرگونه پیشرفت در حل مسالمت آمیز بحران یمن دانست و گفت امیدواریم که جامعه بین المللی حوثی ها را به اجرای توافق استکهلم و قطعنامه شورای امنیت وادار کند.
الجبیر در حالی مدعی سنگ اندازی نیروهای انصار الله در اجرای توافق صلح سوئد شده که سازمان ملل بارها تاکید کرده که انصار الله به این توافق پایبند بوده است.

حملات عربستان و امارات به یمن در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با چراغ سبز آمریکا، به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت آغاز شد اما سران سعودی تاکنون، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود نرسیده اند.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بیگناه و ویرانی زیرساختهای این کشور شده است.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1250823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =