۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۲

آیت الله مکارم ضمن محکوم کردن شدید این سرکوب‏ها در چین از همه مسلمانان و تمام آزادگان جهان دعوت کرد که اعتراض شدید خود را نسبت به این حرکت غیر دوستانه اظهار دارند.

آیت‌الله مکارم  در  بیانیه‌ای مناسبات ایران و چین را توجیه مناسبی برای سکوت دستگاه دیپلماسی ندانست و گفت: درست است که دولت و ملت چین روابط دوستانه و نزدیکى در امور اقتصادى و سیاسى با ما و سایر کشورهاى اسلامى دارند ولى این دلیل بر آن نمى‏شود که برادران و خواهران مسلمان ما را در آن منطقه به وضع فجیعى سرکوب کنند و ما خاموش بنشینیم.

ایشان ضمن محکوم کردن شدید این سرکوب‏ها در چین از همه مسلمانان و تمام آزادگان جهان دعوت کرد که اعتراض شدید خود را نسبت به این حرکت غیر دوستانه اظهار دارند و یک صدا از دولت چین بخواهند که به این وضع خاتمه داده و مجرمان را مجازات کنند. این مرجع شیعه در پایان انتظار خود را از مسئولان نظام بیان داشت: مردم از مسئولان دولت جمهورى اسلامى نیز انتظار دارند در این مورد سکوت نکنند و موضع قوى مناسبى بگیرند و برادران و خواهران مسلمان خود را تنها نگذارند.

همچنین آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی روز گذشته در دیدار جمعی از طلاب وضع اسفبار و رعایت نشدن حقوق عادی بشری در این کشور را محکوم کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی، وی در این دیدار به اتحاد و همکاری جوامع اسلامی در صحنه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: از کشورهای اسلامی می‌خواهیم که در این تجاوزات که در گوشه و کنار دنیا به حقوق مسلمانان می‌شود عکس‌العمل نشان داده و هیچ تبعیض و تفاوتی قائل نشوند.

این مرجع شیعه ادامه داد که باید به طور مناسب و مؤثر اعتراض نموده و تجاوز به حقوق مسلمانان در هر کجا و هر کشوری که باشد محکوم نمایند و با مسلمانان چه چینی باشد یا اروپایی یا از هر جای دیگر همدردی نمایند.

ایشان با اشاره به کشتار و استضعاف شدید مسلمانان چینی اظهار داشت: از مجامع بین‌المللی و مدعیان دفاع از حقوق بشر می‌خواهیم که این دوگانگی‌ها و سیاست‌بازی‌ها را در مسئله حقوق بشر کنار بگذارند و انسان‌ها را به دو بخش مخالف و موافق غرب تقسیم نکنند و وضع حقوق بشر در چین را نادیده نگیرند. آیت‌الله صافی گلپایگانی در ادامه افزود: انسان‌ها در همه جا باید از حقوق انسانی خود برخوردار باشند و مورد ظلم و ستم وسلب حقوق خود قرار نگیرند.

ایشان همچنین در پایان سخنان خود از وزارت امورخارجه نیز خواست که در مقابل کشتار‌ مسلمانان بی‌دفاع چین موضع گرفته و اعتراض نمایند و وظیفه‌ اسلامی و انسانی خود را به بهترین وجه انجام دهند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای جداگانه که به امضای محمد یزدی، رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیده این کشتار را از یک درگیری قومی فراتر خوانده و خواسته: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأسف و تأثر فراوان، از دولت چین می‌خواهد با برخورد قاطع و مسئولانه نسبت به حقوق شهروندی مسلمانان به این غائله پایان داده و وزارت امور خارجه نیز تا رسیدن به نتیجه نهایی موضوع را از طریق دیپلماتیک پیگیری نماید.

هرچند سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفته گذشته خود فرصت اعلام موضع ایران را در برابر کشتار مسلمانان چین داشته، ‌اما بعد از انتشار بیانیه علما و مراجع عظام مقرر شده تا حسن قشقاوی درجلسه امروز خود با خبرنگاران درباره این فاجعه اعلام موضع کند تا شاید بر خلاف اظهار نظر هاشمی ثمره، مشاور رئیس‌جمهور- که یک ماه پیش از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گفته بود: «اگر در اداره امور به نظر مراجع توجه کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود»- این بار نظر مراجع کار ساز شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =