ایرنا نوشت: ناسازگاری شرکت اپل با اپلیکیشن‌های ایرانی، قصه تازه‌ای نیست؛ اما آنچه باعث شده این اتفاق به کسب‌وکارها آسیب برساند، این است که مسدودسازی از سوی این شرکت بیش از هر زمان دیگری با جدیت دنبال می‌شود و هرچند روز یک‌بار شاهد ارورهای اختلال در اپلیکیشن‌هایی هستیم که در آن‌ها گردش مالی وجود دارد.

اگر گوشی موبایل شما محصول شرکت اپل باشد، قطعاً این روزها چندین مرتبه با ارور «unable to verify app» روبه‌رو شده‌اید. پیغامی که می‌گوید شما نمی‌توانید به اپلیکیشن‌تان دسترسی داشته باشید.
به گزارش ایرنا این مشکل دسترسی طی چند روز اخیر به حد اعلی رسیده است. مسدودسازی که شرکت اپل مدتی است آن را آغاز کرده، باعث شده بازار بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی و خصوصاً آن‌ها که نوپا هستند، کساد شود.

** کسب‌وکاری که از بین رفت
سینا و دوستان هم‌دانشگاهی‌اش، مدتی قبل تصمیم گرفتند اپلیکیشنی طراحی کنند که کارش حساب‌وکتاب مالی است. همان روز اول، هر کدام‌شان هر آنچه بساط داشتند را وسط گذاشتند و کارشان را آغاز کردند.
این اپلیکیشن به‌محض ارائه در مارکت‌های بازار و اپل توانست به موفقیت برسد. آن سه جوان بعد از مدت کوتاهی دفتری تأسیس کردند و تعداد کارمندانشان رفته‌رفته به عدد 20 نزدیک شد.
همه‌چیز روی روال پیش می‌رفت تا این‌که شرکت اپل سال گذشته تصمیم گرفت تمام اپلیکیشن‌های ایرانی که پرداخت درون شبکه دارند را مسدود کند. آن‌ها چند صباحی درگیر حل این مشکل بودند تا بالاخره توانستند راهی پیدا کنند تا کاربرانشان بیش از آن از دست نروند.
تا چند ماهی ماجرا خوب پیش رفت تا این‌که اسفندماه سال قبل، مسدودسازی اپلیکیشن‌ها از سوی شرکت اپل، شکل جدی‌تری به خودش گرفت و ظاهراً این بار نمی‌توان به‌سادگی قوانین اپل را دور زد.
اکنون به ازای هر روزی که از مسدود بودن اپلیکیشن‌ سینا و دوستانش می‌گذرد از تعداد کاربران و به‌تبع آن کارمندان شرکتی که با سختی راه انداخته بودند کاسته می‌شود.
این روایت، قابل‌تعمیم به اغلب کسب‌وکارهایی است که این روزها اپلیکیشن‌شان در اپ استور مسدود شده است. آن‌ها هرچند روز یک‌بار مسیری برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌شان پیدا می‌کنند اما مدتی نمی‌گذرد که دوباره از سوی اپل مسدود می‌شوند.

** چرا اپلیکیشن‌ها از کار می‌افتند؟
به گزارش ایرنا اپلیکیشن‌ها به چند روش در اپ استور منتشر می‌شوند؛ اولین روش همان شکل مستقیم و معمول است؛ یعنی اپلیکیشن موردنظر از شرکت اپل، مجوز سازمانی (License organization) دریافت و محصولش را در این بازار منتشر می‌کند.
اما برخی کشورها به دلایل مختلف مانند تحریم یا درزهای بانکی نمی‌توانند به شکل مستقیم در این مجموعه فعالیت کنند و مجبور می‌شوند از گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی استفاده کنند.
شرکت اپل در سال‌های گذشته روشی برای استفاده کسب‌وکارهای کوچک از اپ استور را اعلام کرد که اصطلاحاً به آن گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی (Enterprise Developer Certificates) می‌گویند.
شرکت اپل از این طریق به یک‌سری کسب‌وکارها اجازه ‌داد اپلیکیشن‌های تستی که نیاز است در یک محیط محدود بررسی شوند را با استفاده از این گواهی‌ها در اپ استور قرار بدهند.
این اتفاق رخ داد و کسب‌وکارهای کوچک توانستند به این واسطه اپلیکیشن‌های خود را تست کنند.
در کنار این استفاده درست و قانونی از گواهی‌های توسعه‌دهنده ‌سازمانی، طبق گزارشی که وب‌سایت معتبر «تک کرانچ» منتشر کرد، مشخص شد از این گواهی‌ها، سوء استفاده‌هایی انجام شده که موجبات انتشار اپلیکیشن‌های آلوده روی «آی او اس» IOS را فراهم کرده است.
با انتشار این گزارش، اپل حتی اکانت مجموعه‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و شرکت‌های دیگر که از این گواهی‌ها استفاده می‌کردند را نیز غیرفعال کرد. این نشان می‌دهد که اپل محدودیت‌های جدی برای گواهی‌ها در نظر گرفته است.
تعداد قابل‌توجهی از اپلیکیشن‌های ایرانی نیز از همین دست گواهی‌های سازمانی استفاده می‌کنند که الان توسط شرکت اپل مسدود شده است.
«مسعود نیکومنش» مدیر محصول «ابرآروان» پیش‌تر به ایرنا گفته بود: پس از جدی‌تر شدن تحریم‌ها، بازارهای داخلی مانند سیب اپ درست شدند، کارشان این بود که خودشان را به‌عنوان کمپانی جا می‌زدند و می‌گفتند ما یک‌سری اپلیکیشن را در محیط تستی بررسی می‌کنیم.
شرکت‌های معتبر، کسب‌وکارهای بزرگ پرداخت، بانکی، استارتاپ‌های بزرگ در این بستر کاملاً ناامن که برای کاربردهای محدود قابل‌استفاده بوده، سرمایه‌گذاری کرده و اپلیکیشن‌ خود را عرضه کردند به‌این‌ترتیب اپلیکیشن از یک بستر تقریباً ناامن بیرون آمد، توسعه پیدا کرد و در اختیار کاربران قرار گرفت.
شرکت‌های واسطه مانند سیب اپ- نمونه ایرانی اپ استور که مجوز سازمانی را از اپل دریافت کرده‌اند- بر اساس مجوز خودشان اپلیکیشن‌های ایرانی را منتشر می‌کنند. به این شکل که کاربر پس از نصب برنامه آن‌ها، باید برنامه موردنظر خود را دانلود کند.
این کار باعث می‌شود آن اپلیکیشن موردنظر از لایسنس اپل استفاده کند و زمانی که اپل بر اساس تحریم‌ها این دسترسی را ببندد، حتی به آن شکل هم نمی‌توان از اپلیکیشن موردنظر استفاده کرد و خطای غیرقانونی بودن می‌دهد.

** مشکلات نسخه‌های تحت وب
مسدود شدن اپلیکیشن‌هایی که با گواهی‌های توسعه‌دهنده‌ سازمانی کار می‌کردند سال گذشته نیز رخ داد و استارتاپ‌ها مجبور شدند از کاربرانشان بخواهند که به نسخه‌های تحت وب مراجعه کنند.
درست است که این راه می‌توان مشکل را حل کند اما مشکل بزرگ‌تری را رقم می‌زند.
آن‌هم ریزش کاربران و استفاده نکردن از اپلیکیشن است. آن‌ها نمی‌توانند برای هر بار استفاده وارد سایت شوند و پایین آمدن سرعت دسترسی مشکلات زیادی را رقم می‌زند.
اصلی‌ترین مشکل از دست دادن بازار و کاربر است. زمانی که کاربران نتوانند وارد سایت شوند و از خدمات آن استفاده کنند، قطعاً به سمت اپلیکیشن دیگری مراجعه می‌کنند.
اگر روزانه درصدی از تراکنش‌هایی که در اپلیکیشن‌ها اتفاق می‌افتد از طریق کاربران IOS باشد، قاعدتاً از لحظه‌ای که دسترسی قطع‌شده، انجام تراکنش‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش ‌یافته و کسب‌وکارها را دچار مشکل کرده است.
کاربرانی که از اصل ماجرا خبر ندارند و به این مسئله دقت نمی‌کنند که چرا اپلیکیشن قطع شده، به خیال این‌که آن اپلیکیشن درست کار نمی‌کند یا به‌طور کل از دسترس خارج شده به سمت اپلیکیشن‌های دیگر می‌روند.

** سیستمی که ما را به رسمیت نمی‌شناسد
اکوسیستم اپل ایجاب می‌کند که محیط کاری‌اش امن باشد و مسدودسازی‌ها را نیز در همین راستا انجام می‌دهد. خرده گرفتن به سیستم کاری شرکت اپل نمی‌تواند مشکل کسب‌وکارها و اپلیکیشن‌های ایرانی که این روزها روی دور ضرر افتاده‌اند را حل کند، اما سؤال مهم اینجاست چرا شرکت‌های بزرگ ما از این فرصت و شکافی که به وجود آمده استفاده نکردند تا بستر مناسبی را ایجاد کنند و همچنان به استفاده از اکوسیستمی ادامه دادند که ما را به رسمیت نمی‌شناسد.
از دسترس خارج شدن اپلیکیشن‌ها، به دلیل استفاده‌های نادرستی که نه صرفاً در ایران بلکه در بقیه دنیا از این فضا صورت می‌گرفت دیر یا زود اتفاق می‌افتاد؛ اشکال بزرگ ما فکر نکردن به عاقبت کار و چاره‌اندیشی در این خصوص بود.
چنین برخوردی باعث شد در تمام دنیا اپلیکیشن‌های قمارخانه تعطیل شوند اما در کشور ما خدمات ضروری و شرعی و کسب‌وکارهای نوپای ایرانی، هدف این برخوردها قرار گرفتند و تا زمانی که بستر مناسبی برای ارائه اپلیکیشن‌ها ایجاد نشود باید از همین راه‌های دور زدن یواشکی برای حضور در بازار کسب‌وکارها استفاده کنیم زیرا راه باثباتی دیگری وجود ندارد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =