چند باور غلط درباره چاقی، مغز ، مصرف نمک و استفاده از ماکروویو

حتما شما هم در زندگی توصیه‌های زیادی برای حفظ سلامت و تندرستی شنیده و خوانده‌اید، از کنترل وزن و تناسب اندام گرفته تا درمان بیماری. اما گستردگی پذیرش یک باور در حوزه سلامت، به هیچ عنوان به معنای صحت آن نیست.

نازنین اخوان : اطلاعاتی که در خصوص حفظ سلامت همه جا، بخصوص در فضای مجازی و رسانه‌ها در دسترستان قرار می‌گیرد، همیشه طبق واقعیت نیست و در واقع بیشتر از آن که فکرش را کنید، با مطالعه این نکات گمراه می‌شوید.

در این گزارش قصد داریم تا تعدادی از این باورهای نادرست را بررسی کنیم.

۱. "چاقی نشانه‌ی یک سبک زندگی ناسالم است!"

"آیا از چاقی رنج می‌برید؟"، دفعه بعدی که این سوال را شنیدید، می‌توانید با اعتماد به نفس کامل عبارت "رنج بردن" را از آن حذف کنید. کسی که اضافه وزن دارد لزوما بیمار نیست یا سبک زندگی ناسالمی ندارد، پس مسلما نمی‌توان برای تمام افراد از واژه رنج بردن استفاده کرد.

براساس تحقیقاتی که در خصوص همین موضوع صورت گرفته، مرگ و میر افرادی که اضافه وزن دارند و ورزش می‌کنند، تقریبا نصف کسانی است که با وجود تناسب اندام، هیچ فعالیت فیزیکی ندارند. قبل از آن که نگران خطرناک بودن اضافه وزن باشید باید شاخص توده بدنی را که یکی از مهم‌ترین معیارها در این زمینه است در نظر بگیرید.

۲. "کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، هیچ یک از محصولات لبنی را نمی‌توانند مصرف کنند."

سطح تحمل لاکتوز در افراد و بسته به مقدار و نوع محصول لبنی متفاوت است. بعضی افراد نسبت به مصرف زیاد شیر حساسند اما می‌توانند مقدار متعادلی از آن را دریافت کنند. برخی دیگر نیز با وجود حساسیت به شیر، به راحتی می‌توانند ماست و بستنی مصرف کنند.

۳. "اصلی‌ترین علت ابتلا به سیروز کبدی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی است."

در واقع این که مصرف نوشیدنی‌های الکلی موجب ابتلا به سیروز کبدی می‌شود، درست است اما تنها دلیل بروز این بیماری، نوشیدن الکل نیست. هپاتیت B و C نیز می‌تواند منجر به آسیب دیدن سلول‌های کبد شود.

۴. "مصرف زیاد نمک زیان‌آور است."

حتما شنیده‌اید که می‌گویند: "اگر می‌خواهید لاغر شوید، مصرف نمکتان را کاهش دهید." یا "نمک عامل اصلی بالا رفتن فشار خون است."

مصرف هرماده غذایی حتی ویتامین‌ها، بیش از میزان مورد نیاز بدن، می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. اما اگر مصرف نمک را به طور کلی کنار بگذارید، باید منتظر عواقب آن باشید. حذف کامل نمک از رژیم غذایی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت، افزایش ذخیره چربی و مشکلات جنسی را افزایش دهد.

۳. "موادغذایی ارگانیک فاقد موادشیمیایی و آفت‌کش هستند و موادمغذی بیشتری دارند."

امروزه همه طرفدار غذای ارگانیک شده‌اند و تلاش می‌کنند تا بخش زیادی از رژیم غذایی خود را از این مواد تأمین کنند. اما متأُسفانه تمام آنچه در مورد موادغذایی ارگانیک گفته می‌شود، صحیح نیست.

چیزی که بهتر است قبل از مصرف زیاد مواد ارگانیک به یاد داشته باشید که حتی اگر خاک و موادی که برای رشد غذاهای ارگانیک استفاده می‌شوند، فاقد هرگونه ترکیبات شیمیایی باشد، باز هم موادغذایی ارگانیک مستعد پذیرش مواد شیمیایی حاصل از زمین‌های کشاورزی یا کارخانه‌های مجاور خواهد بود.

۴. "مصرف عسل به عنوان یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی، بهتر از طعم‌دهنده‌های فراوری شده است."

دفعه بعدی که با این تصور خواستید یک قاشق پر از عسل را به لیوان چای سبزتان اضافه کنید، این نکته را در نظر بگیرید:

از آنجا که عسل از قند و شکر شیرین‌تر است، معمولا به میزان کمتری مصرف می‌شود، اما ممکن است کالری بیشتری داشته باشد. مصرف زیاد عسل موجب افزایش وزن شده و در دراز مدت بیماری‌هایی مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی و اختلالات کبد را به همراه خواهد داشت.

۵. "هضم آدامس در بدن چندین سال طول می‌کشد."

حتما شنیده‌اید که بعضی‌ها می‌گویند اگر آدامس را ببلعید، به علت چسبیدن به روده سال‌ها طول می‌کشد تا هضم شود. این باور غلط است. اگرچه آدامس با آب دهان تجزیه نمی‌شود، اما مانند هر چیز دیگری اگر قابل هضم نباشد، بدن آن را دفع می‌کند.

۶. "مصرف هویج موجب تقویت دید در شب می‌شود!"

همه می‌دانیم که منبع اصلی خواص هویج، وجود مقدار زیاد ویتامین A است که قدرت بینایی را تقویت می‌کند. در طول جنگ جهانی دوم، هویج به بهترین و پرخاصیت‌ترین ماده غذایی تبدیل شد.

به طور کلی این که ویتامین A موجود در هویج به تقویت بینایی کمک می‌کند، صحت دارد اما بدست آوردن دید در شب با مصرف هویج فقط یک افسانه است.

۷. "انسان فقط از ۱۰ درصد از مغزش استفاده می‌کند."

این یکی از رایج‌ترین شایعاتی است که شاید تا حالا شنیده باشید، و البته، بی‌اساس‌ترین! مغز انسان در طول زندگی به طور کامل و با تمام سلول‌هایش فعالیت می‌کند و استفاده از ۱۰ درصد مغز در طول زندگی تقریبا غیر ممکن است.

۸. "استفاده از ماکروویو موجب ابتلا به سرطان می‌شود."

تحقیقات زیادی ثابت کرده‌اند که ماکروویو باعث سرطان نمی‌شود. اگر به کارکرد ماکروویو برای گرمایش توجه کنید، متوجه می‌شوید این دستگاه برای گرم کردن غذا، در اصل مولکول‌های آب موجود در غذا را گرم می‌کند پس هیچ راهی برای سرطان‌زا کردن موادغذایی که در ماکروویو گذاشته می‌شود، وجود ندارد.

۹. "مصرف ماست و کشک به هضم بهتر غذا کمک می‌کند."

ماست و کشک، هردو به خاطر فوایدی که دارند جز موادغذایی پرطرفدار به حساب می‌آیند. موادغذایی پروبیوتیک حاوی نوعی باکتری هستند که به بهبود فعالیت روده کمک می‌کند. با این حال بدن به طور طبیعی دارای انواع مختلفی باکتری است و نمی‌توان به طور قطعی، مصرف موادغذایی پروبیوتیک را مفید دانست.

۱۰. "غذا خوردن شب هنگام، موجب اضافه وزن می‌شود."

"صبحانه را مثل پادشاه صرف کن، ناهار را مثل یک شاهزاده و شامل را مانند یک رعیت". وقتش رسیده که این جملات معروف را به فراموشی بسپارید. اضافه وزن به طور مستقیم به میزان فعالیت بدنی و ورزش ربط دارد. براساس تحقیقات، اینکه وعده‌های غذایی را چه ساعتی از روز صرف کنید، تأثیر کمی بر اضافه وزن دارد، بلکه حجم موادغذایی و فعالیت بدنی است که باعث چاقی مفرط می‌شود.

۱۱. "مصرف غذاهای تند منجر به زخم معده می‌شود."

زخم‌های دیواره معده به دلیل عفونت باکتریایی به وجود می‌آیند. باکتری هلیوباکتر پیلوری عامل اصلی عفونت دیواره معده و بروز زخم معده است. مصرف زیاد داروهایی مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن نیز می‌توانند عامل بروز یا تشدید زخم معده باشند.

اگر زخم معده ندارید، دلیلی برای پرهیز از غذاهای تند وجود ندارد.

۱۲. "افراد نابینا قادر به دیدن هیچ چیز نیستند."

اگر تا حالا مطمئن بودید که افراد نابینا فقط تاریکی مطلق را می‌بینند، در واقع اشتباه می‌کردید. حقیقت این است که در اغلب موارد آنها قادر به دیدن تاریکی نیستند و گاهی تصاویر مبهم، نقاط رنگی و الگوهایی از اجسام را مشاهده می‌کنند.

۱۳. "زبان از نظر تشخیص طعم به ۴ بخش تقسیم می‌شود."

از نظر علمی زبان به چهار بخش تقسیم می‌شود که هر بخش مسئول تشخیص یکی از مزه‌های تلخی، ترشی، شیرینی و شوری است. اما در اصل گاهی قادر به تعیین طعم یک غذا یا میوه نیستیم، در چنین مواقعی از واژه‌ی ژاپنی اومامی استفاده می‌شود. اومامی یعنی خوش طعم و پنجمین مزه‌ای است که زبان قادر به حس کردنش است.

۱۴. "کندن موی سفید باعث بیشتر شدن تعداد تار موی سفید می‌شود."

برخلاف باور عمومی، کندن موی سفید باعث افزایش تعداد تار موهای سفید نمی‌شود چرا که سفیدی مو مربوط به رنگدانه‌های سلولی مو است که کندن یا قیچی کردن مو تاثیرگذار نیست.

احتمالا حالا متوجه شده‌اید، بسیاری از نکته‌هایی که روزانه در فضای مجازی مشاهده می‌کنید، پایه و اساس علمی ندارند و موجب کج فهمی می‌شوند.برای تشخیص باورهای درست از غلط، کافیست در خصوص علت اصلی بروز بیماری‌ها یا مشکلات جسمی تحقیق کنید.

برداشتی از: Bright Side

47234

کد خبر 1252300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =