خبر فوری/ پمپئو: معافیت‌های نفتی ایران دیگر تمدید نمی‌شود/ عربستان و امارات کمبود تهران را جبران می‌کنند

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا طی نشستی خبری اعلام کرد که آمریکا دیگر معافیت‌های نفتی ایران را تمدید نمی کند.

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو روز دوشنبه در یک نشست خبری در آستانه نخستین سال خروج غیر قانونی آمریکا از توافق بین المللی برجام که تاییدیه شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم با خود دارد، در باره سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران و قطع درآمد یک کشور و فشار بر مردم، تصمیم جدید را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه حدود یکسال پیش، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام بزرگترین کارزار فشار حداکثری را علیه ایران اعاده کرد، افزود هدف از این اقدام آن است که آنچه را که او رژیم قانون شکن نامید، نتواند برای بی ثباتی خاورمیانه اعتبار مالی داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: دولت ایران باید همچون یک کشور عادی رفتار کند. 40 درصد درآمد ایران از نفت است. پیش از بازگشت تحریم ها، ایران در سال حدود 50 میلیارد دلار درآمد داشت اما امروز برآوردهای ما نشان می دهد که بیش از 10 میلیارد دلار کاهش درآمد داشته است.


پمپئو با اشاره به حمایت ایران از حزب الله لبنان و حماس اضافه کرد: ایران می خواهد با حمایت از حوثی ها، بحران انسانی در یمن را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه معافیت هایی به برخی کشورها داده شده بود تا خرید نفت ایران را ادامه دهند، اظهار کرد: این روند اجازه داد کشورها به آرامی خود را از زیر بار نفت ایران خالی کنند. امروز اعلام می کنم که هیچ گونه معافیت دیگری نخواهیم داشت.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: فعالیت های ایران را رصد خواهیم کرد و به سود کشوری نیست که خرید نفت از ایران را ادامه دهند. البته می خواهیم مطمئن شویم که بازارها در ثبات باشند.

پمپئو افزود: با شرکا و کشورهای خریدار عمده نفت ایران صحبت کردیم که از نفت خام ایران دور شوند. با تولید کنندگان بزرگ نفتی مذاکره کرده ایم تا بازار نفت جهان کمبود نداشته باشند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی تضمین کرده اند که بازار نفت را جبران کنند.

وی ادامه داد: خود آمریکا هم به عنوان یک تولید کننده عمده نفت است. می توانم تایید کنم که هرکدام از کشورهای تولید نفت با مشتریان سابق ایران کار می کنند تا آنها را از نفت خام ایران بی نیاز کنند.
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تولید نفت خام ایالات متحده و افزایش تولید آن، اضافه کرد: وزارت انرژی نشان می دهد که تولید نفت ما بیشتر از سال 2017 شده است در نتیجه هدف ما در به صفر رساندن صادرات نفت ایران جدی است.

پمپئو بار دیگر خواستار اجرای شروط 12 گانه خود از سوی مقامات ایران شد و گفت: به آنها گفته ایم که به دنبال تسلیحات اتمی نروند، آزمایش های موشکی و بازداشت شهروندان آمریکایی را متوقف کنند و از تروریسم حمایت نکنند.

وی تصریح کرد: منتظر هستیم که ایران به این مسایل بپردازد و به میز مذاکره بیاید. این درخواست ها فقط از سوی دولت آمریکا مطرح نمی شود و متحدان ما آن را دنبال می کنند.

وزیر خارجه آمریکا که پیش از این به تاثیر فشار اقتصادی بر مردم ایران اعتراف کرده است تا آنها را به مقابله با نظام وادار سازد، گفت: مردم ایران بدانند که ما در کنار آنها هستیم.اجازه نمی دهیم سرکوبگران آرام گیرند در حالی که دولت پیشین آمریکا این کار را انجام داد.

وی در حالی که پیش از این اعتراف کرده است، فشار حداکثری بر مردم ایران اثر دارد، مدعی شد: می خواهم مردم ایران بدانند در کنارشان هستیم و اجازه نمی دهیم سرکوبگران آرام بگیرند. امیدواریم زندگی بهتری برای شهروندان ایران شکل بگیرد.

خبرنگاری پرسید: هدف این است که ایران به میز مذاکره بازگردد آیا علاقه ای به مذاکره مجدد درباره برجام دارید یا فشار می آورید تا ایران رفتار خود را تغییر دهد. نظر شما درباره گروه های مخالف ایران چیست؟
وزیر خارجه آمریکا افزود: ما هوادار مردم ایران هستیم نه هوادار یک گروه خاص در خارج از ایران همچون مجاهدین خلق(منافقینن). این سیاست دولت آمریکا است.

پمپئو درباره اهداف فشار حداکثری علیه ایران هم اظهار کرد: ما 12 درخواست مطرح کرده ایم، وقتی آنها به این درخواست ها پاسخ دهند آنها قبول می کنیم که به میز مذاکره بازگردند. در غیر این صورت کارزاری که اعمال کرده ایم، ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اگر رهبران ایران برای حمله تصمیم بگیرند، برای حفظ منافع آمریکا در شیوه ای درست پاسخ خواهیم داد، تاکید کرد درباره اینکه چه اقدامی خواهیم کرد علیه فعالیت های قاسم سلیمانی یا شبه نظامیان ایران در سراسر جهان، شبهه ای وجود ندارد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی ایجاد ائتلاف بزرگ علیه ایران شد و ادامه داد: اسرائیل و برخی کشورهای عربی به ما پیوسته اند. اروپایی ها هم درباره نگرانی از وقوع ترور از ناحیه ایران در خاک کشورشان با ما همکاری می کنند.
پمپئو با بیان اینکه ایران از نیکلاس مادورو در ونزوئلا حمایت می کند، اظهار کرد: بسیاری از تهدیدها از طرف حکومت اسلامی ایران به سراسر جهان اعمال می شود، بنابراین ائتلاف ما به رهبری آمریکا جلوی این فعالیت ها را می گیرد.

خبرنگار دیگری پرسید با این کارزار فشار حداکثری آیا تغییری در رفتار ایران مشاهده کرده اید؟ آیا نظری درباره فرمانده جدید سپاه پاسداران هم دارید که می گویند بسیار بنیادگرا است؟
وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: ما ایران را رصد کرده ایم و بر اساس کارزار فشار حداکثری ما، رفتار آنها محدود شده است. تمام اقداماتی که کرده ایم ادامه خواهد یافت. اینها برای حمایت از مردم ایران است تا به آمال خود دست یابند.

پمپئو درباره فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم موضع گیری نکرد اما گفت:شما او را بنیادگرا نامیدید اما مساله این است که همه مقامات ایران از جمله رئیس جمهوری روحانی و وزیر خارجه ظریف اینگونه هستند. آنها قبول کرده اند که مسیر جمهوری اسلامی ایران درست است؛ وقتی از سلیمانی در عراق، حزب الله، حماس حمایت می کنند، همه اینها علیه اهداف آمریکا است.
خبرنگاری پرسید آیا فکر می کنید پنج کشور وارد کننده عمده نفت ایران از این تصمیم آمریکا تبعیت خواهند کرد؟

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: ما این مساله را روشن کردیم که اگر پیروی نکنند، تحریم ها شامل آنها خواهد شد. اگر بخواهند با ایران وارد تعامل شوند، تحریم ها را شامل حال کسانی خواهیم کرد که از این تصمیم تخطی کنند.

پمپئو درباره اعلام همکاری های سعودی و متحده عربی برای تامین نفت هم گفت: اظهار نظر در این باره را به عهده آنها خواهم گذاشت اما در صحبت هایی که داشتیم تعهد کردند که برای تامین نفت بازار جهانی کمک کنند. این سیاست ما برای کمک به آنها هم هست.

خبرنگاری پرسید می خواهید واردات نفت ایران را به صفر برسانید

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: مجوز معافیت تحریم ها از اول ماه مه پایان خواهد یافت، در نتیجه این تصمیم امروز از دوم ماه مه اجرایی خواهد شد. در نتیجه هیچ مجوزی برای تمدید این معافیت ها وجود ندارد.

پمپئو با ادعای مضحک از اینکه همیشه منصف بوده ایم، گفت: درباره یک معامله استثنایی تصمیم گیری خواهیم کرد اما به طور کلی مجوزی برای معافیت ها صادر نخواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا پس از این نشست خبری، یادداشت توئیتری هم منتشر کرد که در آن آمده بود: فشار حداکثری برایران یعنی فشار حداکثری. به همین دلیل آمریکا هیچ گونه استثنایی برای واردکنندگان نفت ایران صادر نمی کند.

پمپئو با بیان اینکه بازار جهانی نفت به خوبی تامین می شود، اظهار کرد: مطمئن هستیم که با فاصله گرفتن از نفت خام ایران، ثبات در دوران گذار همچنان باقی خواهد بود.

ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته به طور یکجانبه کشورش را از برجام خارج کرد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند . اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق روبرو شد و آنها اعلام کردند که به تجارت با ایران ادامه داده و سازوکارهایی برای این منظور راه اندازی می کنند.

واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما درماه نوامبر سال گذشته مجبور شد هشت کشور چین، هند،ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا ویونان را دو بار به مدت 6 ماه ازتحریم های نفتی علیه ایران معاف کند. این معافیت ها دوم ماه مه ( 12 اردیبهشت) به پایان می رسد.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی اعلام کرده که به دلیل کاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت دربازار جهانی محدود شده ونشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره‌سازی مشاهده می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داد که تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت ها تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت خواهد داشت. هند و چین در حال حاضر بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران هستند. اگر این کشورها با خواسته های ترامپ همراهی نکنند ممکن است روابط دوجانبه این کشورها با آمریکا دچار تنش شده و به موضوعات دیگری همچون تجارت سرریز کند.

در همین حال به نوشته رویترز، احتمال اقدام واشنگتن در پایان دادن به معافیت های تحریمی خریداران نفت ایران موجب شد تا بهای نفت خام امروز در بازارهای جهانی 3 درصد افزایش یافته و به بیش از 74 دلار برسد که بیشترین افزایش بهای نفت خام در سال 2019 می باشد.

چین هم مخالفت خود را در باره عدم تمدید معافیت تحریم‌های ایران از سوی آمریکا اعلام کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که کشورش با تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران مخالف است و همکاری دوجانبه چین با ایران مطابق با قانون صورت می گیرد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 100
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    هنوز دوره اول ترامپ دو سال مونده اينجوري ايران را تحريم كرده - اگه دور بعد هم انتخاب بشه ايران به كجا خواهد رسيد - به چي اميد وار باشيم ....
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      ای کاربر بدبخت،اینقدر مردم رو نترسونید،اول تشویق به رأی برای روی کار آومدن لیبرال های غرب زده،بعد وضع کنونی و حالا هم وای وای بدبخت شدیم بریم باج بدیم به آمریکا،همه دیگه سناریوی کثیف شمارو فهمیدن،نابودیتون نزدیکه به امید خدا
    • معلم ناامید IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      290 9
      من معلم و کارمند چگونه به اینده امیدوار باشم؟! پول حقوق کارمندا و...از کجا میاد؟؟ خدایا خودت کمک کن احتمالا گرانی و تورم و ...در راه است
    • فردوس توسی IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      271 4
      حالا احتمالا بابک زنجانیهای جدید با مفت فروشی نفت ظهور کنند!!
    • اهوازی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      52 61
      نفت غیر از بدبختی برای ما چیزی نداشته از استعمار انگلیس تا اهرم فشار آمریکا و متحدین آن مطمئن باشید که بدون نفت ما بهتر زندگی خواهیم کرد و از دولت میخواهم که سفر و تجارت با امارات را ممنوع اعلام کند تا بفهمند که هرچه دارند از صدقه سری ایران دارند و روابط اقتصادی بیشتر را کشورهای همسایه دیگر که همیشه کنار ما بودند برقرار کنیم مثلاً ترکیه
    • مسلم IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      8 0
      به خدا
    • اهوازی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      5 4
      حداقل مانند وزیر خارجه ترکیه باشید که با اینکه ممکن است برای اقتصاد کشورش دردسر داشته باشد ولی حرفش را مردانه می زند و با تحریم آمریکا مخالفت آشکار می‌کند یه جو مردانگی و تعصب و عرق ملی داشته باشید و زود تهی نکنید
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    سخن بزرگان: به جهنم كه تحريم تشديد ميشود
    • ایرانی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      215 6
      خخخخخ
    • AE ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      46 7
      سخن بزرگان این بود هم چرخ سانتیفیوژها بچرخد هم اقتصاد
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      2 8
      اینو خوب اومدی.مثل اینکه شما هم پشتت گرمه
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    خدایا بسه دیگه... بابا خسته شدیم دیگه
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    مگه ما مردم بدبخت چه گناهی کردیم که باید به پای تصمیمات سیاست مدارا بسوزیم؟ 22 سالمه، ولی اندازه یه پیرمرد 82 ساله سختی کشیدم
    • SE ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      گناهمون اينه كه خودمون يا بهتر بگم پدرامون انتخاب كردن كه اينجورى زندگى كنند
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      232 3
      فرقش اینه که سختی که کشیدی از همین ملت کشیدی ..این ملت بد تر از دشمن هستند
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      155 1
      هر ملتی بی عرضه باشه سزاوار همین وضعه
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      75 36
      واقعا پدرامون اشتباه کردند باید پهلوی با کارنامه درخشان ۵۰ درصد بیسواد مطلق در سنین ۱۵تا۲۴ سالگی میموند و به ۹۹درصد نمیرسوند تا یکسری هار نشن.راستی تا میتونید از ریچ کیدز الان ایران فیلم جمع کنید ۵۰سال دیگه به عنوان چی بودیم چی شدیم و تونل زمان بکنیم تو کله نداشته یسری
    • NL ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      177 6
      پس از 40 سال بالاخره ثابت شد آن کشوری که " هیچ غلطی نمیتوانید بکند " ، کدام کشور است
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      27 90
      گناه ما این است که نخواستیم گاو شیرده باشیم
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    هه ! هر کاری رو گفتین نمیتونه بکنه کرد!
  • مهدی CA ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    حالا برنامه ی ما برای این سناریو چی هست؟ وقتی فروش نفت ما به زیر 1 میلیون بشکه در روز برسد، چند روز میتوانیم مقاومت کنیم؟ چرا قبل از اینکه به این مرحله برسد فکری نکردیم؟ بیاییم تا وضع بدتر از این نشده از ابزار دیپلماسی مجدداً استفاده کنیم: نرمش قهرمانانه برای کاهش فشار بر مردم.
    • محمد IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      این جا دیگه نرمش قهرمانانه معنی نداره دوست من ............. پای ناموس در میان است
    • یکی هستم IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      0 0
      برنامه؟برنامه چی هست اصلا خخخخخ
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    265 8
    ما هیچ؛ ما نگاه.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    369 7
    مردم ضعیف هر روز ضعیف تر می شوند و ثروتمندان خوشحال تر از تحریممم.
  • شمس تبریزی اصل IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    تنها راه باقی مانده تعامل با دنیا می باشد.
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      103 9
      از منظر بزرگان!!!، این راهی که گفتید به بیراهه ختم خواهد شد!
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    باید هوشمندانه عمل کنیم. ترامپ برای فرار از مشکلات داخلی و استیضاح دست به هر حماقتی خواهد رد. ما گزینه‌های زیادی برای اعمال داریم: ایجاد محدودیت در تنگۀ هرمز، استفاده از ارزهای ملی برای صادرات نفت، رایزنی دیپلماتیک با کشورهای مختلف، ارائۀ تخفیف به خریداران نفت، خروج از برجام، خروج از ان پی تی، تولید و آزمایش چند سلاح هسته‌ای، کمک گرفتن از متحدان‌مان برای پاسخ نامتقارن به آمریکا، مذاکره با ترامپ باید دید کدام راه به مصلحت است. شاید بهتر باشد ترکیبی از این گزینه‌ها را اعمال کنیم. مهمترین سلاح ما اتحاد ماست! باید برای پاسخ دادن به هر تهدیدی متحد باقی بمانیم. بهتر است با تمام احزاب و گروه‌های صاحب نظر مشورت شود. اصلاح‌طلب و اصول‌گرا هم ندارد. باید با اتحاد جواب خباثت ترامپ را بدهیم.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      187 6
      فقط توهم !!!!
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      213 4
      ما داریم تاوان هوشمندی امثال شما رو میدهیم
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      157 2
      جناب هوشمند اول مهم نیست دلیل ترامپ چیه .دوم هیچ گزینه ای نداریم بستن تنگه هرمز یعنی بستن راه تنفس خودمون و بر شاخه نشستن و بن بریدن.سوم ما هیچ کشور متحدی نداریم نمونه روسیه که به بهانه تحریم سامانه اس 300 رو نداد و یا چینی ها که حتی خودروهای در پیتشون رو دیگه به ما نمیفروشن .پس تنها را به جای نگاه به بیرون وسعی در رفع مشکلات دیگران باید فکر منافع و مصالح مردم وکشور ایران بود والباقی دنیا به درک
    • مجید IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      115 1
      بله به نظر من باید به همه مردم تیر و تفنگ بدن و ما وارد جنگ با کل دنیا بشیم به نظر من میشه نماز عید فطر رو در کاخ سفید برگزار کرد. دلفین هم میتونه پرواز کنه.
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      31 7
      ملت بامزه ای داریم این وسط مثکه تقصیر همست که به دلیل تحریم با ایران معامله ندارند به جز امریکا که ایران رو تحریم کرده!
    • م ر US ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      48 0
      می شود شعار مرگ بر همه ی دنیا رو هم ادامه دهیم
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    حالا وقت "غلط کردم ، شکر خوردم " گفتنه!
    • بی نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      صحیح است . صحیح است
    • مصطفی GB ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      40 60
      دقیقا چه "غلطی" کردیم؟ با شش کشور مطرح دنیا یک توافق بین المللی برای حل مسئله هسته ای انجام دادیم. یکیشون خلاف عرف دیپلماتیک از توافق خارج شده میگه اون توافق کشکه باید دوباره با من توافق کنی!!! حالا ما دقیقا کجا غلط کردیم؟!!
    • NL ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      مصطفی ما آنجایی غلط کردیم و داریم میکنیم که میخواهیم یک کشور دیگر را از روی کره زمین محو کنیم... و برای این کار به آن منطقه نیروی نظامی و اسلحه و موشک میفرستیم... از دید نظام بین الملل این کم غلطی نیست... چه قبل از آن مذاکراتی که میگویی ، چه در حین آن مذاکرات و چه بعد از آن این کار را میکردیم.. تمام دشمنی آمریکا با ما سر این قضیه است. بقیه اش بهانه است
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      3 33
      یسری از ادما مثکه تو کلشون هیچی نیست به جز ی دستگاه کپی پیست مثل این دوست هلندی.یخرده از اون مغزت استفاده کنی بد نیست تا خزعبل اسراییل و موشک هوا کردن رو نزنی چون ادم فهمیده میفهمه کم هوش و بیسوادی.برجام هیچ ربطی به اسراییل نداره و نداشته و هیچ جای برجام نیومده اصلا تهدید اسراییل باعث کنسل شدن برجام میشه .
  • عبید زاکانی IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    خدو تو روحت، ما نخواهیم تو از ما حمایت کنی کی رو باید ببینیم دروغگوی پست
  • حامد FR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    خدا پدرش رو بیامرزه که اینجوری حداقل جلوی حیف و میل دلارهای نفتی مون رو میگیره، چه با نفت و چه بدون نفت مردم شرایطشون همینی خواهد بود که هست، شیر مادرش حلالش.
    • GB ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      276 5
      دقیقا. بالاخره باید دوران مفتخوری و مفت خری چندتا کشور انگل و فرصت طلب مثل چین و هند تموم بشه. عشق و حالی میکنن با نفت تخفیف دار ایران. پولش هم تو جیب ملت ایران نمیرفت، سر از ف. و ل. و س. درمیاورد. اینطوری حداقل بمونه برای نسلهای بعد.
    • بحرینی زاده IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      87 4
      چند ساله دیگه کسی بابت نفت پول نمیده عزیزم نفت میشه ی کالای مازاد
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      6 72
      من فکر میکردم شما تو امار بیسوادید نگو تو جمع و ضرب ساده هم همینه،پروفسور طوطی کپی پیستر (این خزعبلی که نوشتی صدها بار توسط امثالت کپی پیست شده) احمدی نژاد فقط سالی ۲۰ میلیارد دلار یارانه میداد.اون پولی که اونموقع گرفتی و خوردی و زنده موندی باهاش از همین ۸۰۰تا بود.البته که هر کسی که فکر میکنه ایران خرج های کلان تو کشورهای دیگه میکنه شرط کافی کم هوشی و بیسوادی رو داره
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      51 34
      ناشناس ۸:۴۶ همش دم از سواد و علم و آگاهی می زنین ولی بارتون نیست. احمدی نژاد فوقش ۳ سال یارانه داد اونم از گرانی سوخت و انرژی که میشه ۶۰ دلار؛ بقیش چی؟
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      0 16
      9:09 تو فقط با همون یارانه زندگی کردی؟ اون 200-300 دلاری که ماهانه در ازای کار غیر مفید گیرتون میومد از کجا اومده بود؟بودجه های دانشگاه ها و بیمه و دارو... از کجا رسیده بود؟یارانه ی نمونه کوچیکش بود که توی سالایی که یارانه میداد تا 10 درصد درامد نفتی رو شامل میشد
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    247 7
    انشاالله همه چی به نفع ملت خسته مون بشه.
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    بازم این مردک اومد و شو انجام داد. مگه دنیا اینجوریه که تو بگی صفر شود و صفر بشود؟ هزار راه فروش نفت هست. جز پروپاگاندای رسانه ای نیست. گرچه صادرات کم می شه اما مردم از گرسنگی نمی میرند
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      205 5
      همین که نمی میریم زجرش بیشتر
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    50 8
    کار خوبی می کنن که جبران می کنن چون برای ما هم خوب نیست که قیمت نفت خیلی بالا بره
  • مومیایی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    حالا کسانی که می گویند دشمنی با آمریکا خوب است مردم کشور را پاسخگو باشند
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      اول یه لعنتی به آمریکا بفرستی بد نیست
    • مومیایی IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      91 22
      کلا به مرگ و لعنت بدم می آید و اگر هم بخواهم با ادبیات شما حرف بزنم لعنت به کسانی می فرستم که من رو به این روز نشاندند و کنار هم نمی روند
  • AE ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    خبر عزیز بگذار. پمپئو میگه میخواهیم مردم ایران به آمالشون و آرزوهایشان برسن. خب یعنی از مردم خبر نداری. ملت ایران نهایت پنجاه درصد پنجاه درصد شدن اونور بیاد اینور معترض هست پس شما فقط دارید با مردم بیچاره بازی میکنید. آخر این تحریم هم معلومه !!! پدر خرج پچه هاش را نمیتونه بده جوان های سی به بالا با والدین بخاطر بیکاری درگیر میشن و فقط تنش عصبی . اعتراض به حکومت معادل میشه با نبرد بین دو گروه طرفدار و غیر طرفدار و مردم همو تیکه تیکه میکنند. خواهشا مشکل دولت آمریکا با ایران از طرق دیگه حل شه چکار به درآمد ملت بیچاره دادید. لابد کلی بایست دق مرگ شیم تا به آرزو برسیم عجب سیاست داغونی دارید.
  • ناشناس NL ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    اون موقع که ایران از فروش نفت 800 میلیارد دلار درامد داشت چی به مردم ایران رسید ؟ دلار هم اون موقع سه برابر شد . حالا الان صفر بشه باز چیزی به مردم نمی رسه . کلا به مردم ایران چیزی نمی رسه . حداقل می دونیم کسی نمی خره و این ثروت خدادادی پیش خودمون می مونه و به فلسطین ، یمن ، لبنان ، ... نمی تون دلار بدن. بنابراین من از این تصمیم خوشحال هستم .
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      54 3
      من میگم ترامپ با یکی توو ایران هماهنگ میکنه...
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    ان شاالله با یک نفت بالای صد دلاری پوزه ات به خاک مالیده خواهد شد به حق محمد و آل محمد
    • ایران آزاد IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      168 7
      اگه نفت بشه 100 دلار سودش رو عربستان می بره و نه کسی که نفت نمی فروشه در ضمن در این چند دهه فقط پوز مردم رو به خاک مالیدین
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      39 2
      به اصطلاح ایرانی که دنبال اسارت ایرانی هستی از مردم دم نزن که حتی جزئی از آن هم نیستی.
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    ما مردم چه با نفت چه بی نفت خیری ندیدیم هر سال تورم و تورم تورم و رکود و رکود شدیدتر و با شیب بیشتر و بیشتر لااقل نفروشن دلمون نسوزه
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    114 4
    بهتر پول نفت بیشتر به جیب دزدان و رانتخوران میرود اگر اقایون که دم از اقتصاد مقاومتی می زنند مرد هستند حقوق های نجومی و اختلاسها را کم کنند
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    51 2
    همه تورم و نقدینگی فعلی مملکت ناشی از پول نفت 140 دلاری است در دراز مدت این مساله به نفع مردم است ولی در کوتاه مدت قطعا فشار شدیدی به مردم می اید
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    128 5
    برادران قاچاقچی پاسخگو باشند
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      19 0
      منظورت چیه!!
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      32 2
      احسنت شيران داخل هستند و بزدلان براي بيگانگان
  • رسول IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    60 21
    سلام ، دوستان بنده کارمند و از جنس شما هستم ، انقدر ضعیف و وا داده حرف نزنید ، اتفاقا این مساله به جای مشخص کننده ای داره میرسه ، تا کی شتر سواری دولا دولا ، این داستان به نفع ایران یکسره خواهد شد ، با تسلیم چیزی بهمون نمیدند .
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      51 4
      احتمالا کارمند قوه قضائیه هستی که هنگام تعویض رئیس به هر کدام از کارمندان 5 میلیون تومان پاداش دادن
  • علیرضا IQ ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    71 95
    جالبه طرفدارای برجام می گفتن اگه برجام امضا نشه فروش نفت به صفر میرسه ؛حالا دیدید هم هسته ای رو دادیم هم نفت صفرشد!!!
  • فرهاد IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    62 2
    به کدامین گناه ما.... ؟؟؟؟
  • ایران آزاد IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    49 9
    اگه نفت بشه 100 دلار سودش رو عربستان می بره و نه کسی که نفت نمی فروشه در ضمن در این چند دهه فقط پوز مردم رو به خاک مالیدین
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    ما همدیگر و داریم آمریکا کدوم خریه.با هم متحدباشیم. این کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس یه مشت بی غیرتن که از سایشون می ترسن.ما خودمون و خدا رو داریم.
  • علی IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    ایران باید به صورت صریح عربستان را تهدید کند و بگوید تمام چاههای نفت عربستان را به آتش خواهد کشید عربستان باید بداند یا همه با هم زندگی میکنیم و یا همه با هم میمیریم نمیشود مردم ایران در فشار باشند و عربستان جای ایران در بازار نفت را بگیرد...
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      44 2
      مثل اینکه توی خیالات سیر میکنی اونا سیستم ضد موشکی تاد رو دارن که از هر 100 تا موشک 99 تاشو میزنه.زمان صدام پاتریوت بود که از هر 10 تا 9 تا رو میزد.
    • مجید IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      64 1
      کاملا درسته یه کبریت برداریم بریم عربستان بگیم اومدیم چاههای نفتتون رو اتیش بزنیم اخرشم چهارتا فحش رکیک بدیم. اینطوری شاید ارزش پول ملی برگرده. ته تهش هم شما رو معرفی کنن واسه جایزه نوبل هوش. حاجی بیدار شو. چی زدی؟
  • ناشناس IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    از اول خلقت تا الان هر وقت زورگوها میخاستن بر ملت و منطقه ای مسلط بشن با ترسوندن مردم اونجا به هدفشون رسیدن در صورتی که الان دیگه زمان بزن در رو و یکه تازی تموم شده.باز دنبال روی کار آوردن جماعتی ترسو هستن تا دوباره همه چیز مملکت با ترس و دلهره آفرینی تو دل مردم به باد بدن.این ترامپ تو آمریک تحت فشاره و همه جا مچلش کردن اونوقت میاد برا ایرانی جماعت نقشه میکشه.ترسیدن از تهدید بهترین حربه برای بی چاره کردن یه ملته وگرنه در مقام عمل دستش خالی تر از هر وقتیه
  • شمس تبریزی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    ما تا آخر ایستاده ایم .با حمایت از مردم مظلوم لبنان و سوریه و یمن و فلسطین وعراق و افغانستان و ونزوئلا تو دهن امریکا خواهیم زد. به درک تحریم کنید ما را
    • شمس تبریزی اصل IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      89 2
      شمس تبریزی بدلی خجالت بکش
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      24 0
      تو که قرار بود تا اخر ماه رمصون نباشی از قدیم گفتن مرد و حرفش امیدوارم همه شعارهاتون مثل همین رفتن تو نباشه
  • shahin IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    9 80
    نمیدانم منظور شما چیست ولی ای را میدانم که اخبار شما به منافع ملی ضربه میزند شاید شما منظوری نداشته باشید
  • رامین IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    من یه سوال دارم ؟ واقعا مردم ایران بخصوص جوانهای بیگناهش که صاحبان اصلی این کشور هستند راضی هستن که کشور اینجوری فدای افکار خصمانه یه عده سیاست مدار بشه من ایرانی میپرسم به مردم ایران چه مربوطه که حزب اله لبنان یا حشد عراق یا یمن یا ...... در چه وضعیتی هستن . چرا ما باید با قدرتمند ترین کشور جهان درگیر بشیم اون هم بخاطر کشورهای دیگه چرا ایران رو خرج سیاستهایی می کنید که هیچ سودی در اون نیست بلکه ضررهای بیشماری هم واسه ایرانیها داره یه زمانی خرید خانه واسه جون ایرانی رویا بود حالا خرید یه گاری به نام پراید رویا شده شک ندارم خیلی زود یه شکم سیر غذا خوردن هم رویا میشه فقط چرا باید اینجوری باشه اونوقت فرزند همین مسئولین مثل مهاراجه های هندی زندگی میکنن این خود ظلم هست که امیدوارم ریشه کن بشه
    • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      94 2
      بدبختی همینه .یه نسلی اومده انقلاب کرده ونصف بیشترشون هم مردن اونایی هم که موندن تو سن کهنسالی وپیری هستن برای چی نسل جوون باید تقاص امریکا ستیزی این پیرمردا رو بده که تمام پستهای حساس کشور رو گرفتن .دست از سر ایران بردارین برین یه جای دیگه با امریکا بجنگین.
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    22 70
    بالاخره نقض فاحش برجام اتفاق افتاده یا نه؟ لطفا آقایان عراقچی و ظریف پاسخ بدن
  • مجتبی گلی DE ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    2 41
    یک خاشقچی دیگر... دنیای امروز دنیای مقابله به مثل است ... نباید ترسید الان وقت درجا زدن نیست... البته در بازنگریها هم نباید ترسید در هردو حالت باید شجاعانه عمل کنیم
  • ali IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    3 83
    يعني به معناي واقعي مرگ بر ملت امريكا كه همچين دولتي را انتخاب كردند.اميدوارم روزي به چنان فلاكتي بيفتين كه در تاريخ بي سابقه باشه.خدايا چند تا بمب اتم روي سر اين ملت خراب كن
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    69 2
    فرقی برای من نمیکنه نتوانستم جای با پارتی استخدام بشم . هیچ چیز خاصی ندارم . این تحریمها باعث عدالت اجتماعی میشه همه مثل هم میشیم . خیلی خوشحالم .
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    36 2
    تحریمها هیچ تاثیری نخواهد داشت!!!!!
  • رضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    25 1
    کشور های تولید کننده نفت وقتی که من بچه بودم سه چهار کشور بیشتر نبودند حالا همه از جمله امریکا نفت دارند و دنبال حذف بقیه رقیبها هستند. کاش میتونستیم از راه های دیگه مثل توریسم درامد داشتیم
    • رضا2 IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      17 0
      داداش اشتباه میزنی، آمریکا ما را به عنوان رقیب نفتی نمیبینه چون اون دوست داره منابع خاورمیانه را با قیمت کم بخره و استفاده کنه و نفت خودش را نگه داره برای زمانی که هیشکی نفت نداره. مسئله یه چیز دیگه است و ما جوان ها هستیم که این وسط له میشیم
  • جوان پیر NL ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    47 1
    حیف.تسلیت به ژن خوب ها که سند کشور به نام پدرانشان و مادرانشان و خودشان زده شده است و اکنون در امریکا دارند به ریش ما میخندند و نیز تسلیت به سوریه و فلسطین و لبنان و عراق و یمن.غصه ما را کسی نخورد که فرقی به حالمان نخواهد کرد.مگر میلیاردها دلار نقد اوباما را ما دیدیم که به چه مصرفی رسید؟خبر آنلاین یادت نرود که سانسور کنی.
  • SE ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    42 10
    یاشاسین ترامپ
  • US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    22 0
    برای ما چه فرقی میکند؟ مگر ما سر خوان نعمت بودیم که بنشینیم و عزا بگیریم؟به نظرم الان وقتش است که فرزندان از ما بهتران از امریکا و اروپا برگردند و جنگی جانانه با امریکا راه بیندازند که مدام پدرانشان شعارش را میدهند و تکلیف امریکا را یک سره کنند.
  • مجتبی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    5 36
    مرگ بر امریکا.مرگ بر بزدلان خارجی و داخلی.زنده بادایران.این همون امریکاست که بهشت برین یه عده است.
    • NL ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      17 2
      فعلا که آمریکا و رفقایش حالشون خیلی خوبه و سالم و سرحال هستند و این مرگ و بدبختی و فقر و سیل و ملخ و تحریم و انزوا و دزدی و اختلاس کل کشور ما را در برگرفته حالا تو اینقدر مرگ مرگ کن که مرگ دونت بترکه...
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
      12 0
      بابا فعلا سیل کلی تلفات و مرگ و میر به ما داده درکنار تورم کمر شکن.اونوریها که حالشون خوبه و حالا شما داد بزن شعار بده ببین چیزی درست میشه
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    14 1
    مرگ یبار شیون یبار هر چه زودتر نتیجه موش و گربه بازی مشخص شه
  • محمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    6 0
    ما خوزستانی ها از نفت خیری ندیدیم در نتیجه واسه ما فرقی نمیکنه ولی از لحاظ عرق میهن پرستی ای کاش تو این شرایط عربستان و امارات تنبیه سختی میشدن که دیکه هوس نکنن با ایران سرشاخ بشن و ای کاش ایران جای سکوت کر کننده اقدام عملی زیادی میکرد .
  • اسماعیل IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    5 1
    سالهاست دل بستیم به فروش نفت. بدون هیچ پیشرفتی تو زمینه صادرات غیر نفتی. یه روزی همین نفت هم تموم میشه و نمیدونم فرزندانمون در آینده چه کار خواهند کرد. چون فقط بلد شدیم فقط نفت بفروشیم. شاید الان عدو شود سبب خیر و کشور به خودش اومد و متکی نباشه فقط به فروش نفت و یه کاری کنه. مثل کشور هند که درآمد صادرات نرم افزارش دو برابر درآمد نفت ایرانه
  • US ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    0 0
    با این همه تحریم مگر ایران چقدر نفت صادر می کند 10 میلیارد دلار هم که کم کردید تازه بقیه هم معلوم نیست پولی بدهند که تهاتر است و اجنس دریافت می کنیم یعنی خاک بر سر شما که اگر ایران همین بودجه محدود رو هم با فرض صحت حرف شما به یمن و حزب الله می دهد و شما ها در یمن 5 ساله چندین کشور تو سری خور هستید برید بمیرید با این صحبت ها فقط ابروی خودتون رو می برید
  • ناشناس IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    2 1
    واي بر مردمي كه ذره اي از دولتمردان سرزمين خود اگاهي ندارند وذره اي هم تفكر براي راي دادن نميكنند ،طوري ضربه به تمام ملت خورده كه بايد تركشش رو از چشم هفت نسل بعد از خودمون بكشن بيرون، والا توتهران كه چيزي به نام روسري معني نداره ديگه ،بدبختي به اوجش رسيده از نظر اقتصادي و كار هم كه نيست خيلي از شركتها نيروهاشون نصف شده باقي هم نصف حقوق ميگيرن،سياه بخت مردمي كه بدون فكر و فقط به خاطر مثلا ازادي راي دادن،حالا بيان ازادي رو برا بقيه توضيح بدن
  • محمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    1 0
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند بعله درسته هیچ غلطی نکرد....