برگزاری کارگاه آموزشی ارزیابی زیان‌ها و خسارات حوادث و بلایا

در راستای اهداف مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم)، کارگاه آموزش پایش چارچوب سندای و ارزیابی خسارت‌های حوادث در تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این کارگاه با تلاش اپدیم و با همکاری دفتر سازمان ملل متحد برای کاهش خطر بلایا، برنامه عمران سازمان ملل متحد و با حضور متخصصین و کارشناسان از سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان مدیریت بحران کشور، وزارتخانه‌ها و سازمان مسئول دولتی و نیز از دفاتر سازمان ملل متحد در ایران از ۲ تا ۴ اردبیهشت ماه جاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز به کار کرد.

در جلسه افتتاحیه این کارگاه مهندس علیرضا توتونچی معاون تدوین ضوابط و معیارهای فنی امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور هدف اصلی این سازمان را حرکت در مسیر توسعه پایدار عنوان کرد. او با اشاره به سوابق و فعالیت های سازمان از جمله تهیه ضوابط و نشریات مورد نیاز ساخت و ساز کشور، راه اندازی شبکه شتابنگاری، تلاش و پیگیری مداوم جهت تشکیل اپدیم، تهیه ضوابط مورد نیاز مقاوم سازی، مطالعه و اجرای طرح‌های پایلوت مقاوم سازی برای مدارس، بیمارستان ها، پل ها و ساختمان های اداری، همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی داخلی و نهادهای بین‌المللی برای کاهش خطرپذیری و معرفی ۶۶۸ گزارش فنی سیلاب به نقش و انگیزه امورنظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه در مسیر حرکت در چارچوب سندای تاکید داشت.

در ادامه خانم اوگوچی دنیلز هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه منطقه آسیا و اقیانوسیه حادثه‌خیزترین منطقه جهان است، گفت: وقوع سیل‌، گرداب‌ و زمین‌لرزه منجر به نابودی غم‌انگیز حیات انسان‌ها می‌گردد. نسل‌های مختلف را در فقر گرفتار می‌کند و هزینه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این آثار،‌ تغییرات آب و هوایی نیز این فجایع را تشدید می‌کند.

او ادامه داد: گزارش حوادث و بلایا در منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۱۷ که توسط سازمان ملل منتشر شده اشاره می‌کند به سرعت رشد خطر بلایا بیش از سرعت ایجاد تاب‌آوری به ویژه در کشورهایی که ظرفیت و توانایی‌های محدودی برای آمادگی و پاسخگویی در برابر بلایا را دارا می‌باشند.

دنیلز به وقوع سیل اخیر در ایران نیز اشاره کرد و گفت: ما از زمان وقوع سیل و آب گرفتگی اخیر در برخی از استان های ایران تمام توانمندی خود را بکار گرفتیم تا بتوانیم در عملیات امدادرسانی به سیل زدگان این استان‌ها مشارکت داشته باشیم. من به عنوان هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با افراد آسیب‌دیده و متاثران از سیلاب اخیر ابراز همدری می‌کنم و امیدوارم که آلام و آسیب‌های آن ها به زودی کاهش یابد.

نمایندگان وزارت امورخارجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران کشور سخنرانان دیگر این جلسه بودند که بر اولویت درک و شناخت کافی از خطر حوادث و بلایا در چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا و حوادث و اینکه درک و اطلاع کافی از توزیع مکانی و زمانی زیان‌ها و خسارات ناشی از مخاطرات گوناگون نخستین گام مهم برای تولید اطلاعات و دانش کاربردی است؛ به نقش اپدیم به ویژه با به اشتراک گذاری دانش و اطلاعات مرتبط با بلایا در کاهش ریسک حوادث و بلایا در منطقه تاکید داشتند.

در این کارگاه آموزشی دو روزه، ۵۰ مقام مسئول از وزارتخانه ها و سازمان‌های مختلف و سازمان ملل متحد با هدف ارتقای ظرفیت و توانایی سازمان‌های ایرانی برای پایش دقیق و ارزیابی جامع خطر حوادث و بلایا در کشور در چارچوب همکاری‌های اپدیم آموزش‌های خود را ارائه خواهند کرد.

شرکت کنندگان در این کارگاه با «استانداردها و روش‌های نوین بین المللی برای ارزیایی خطر و آثار منفی حوادث و بلایا»، «ایجاد شبکه منطقه ای همکاری میان کشورها برای کاهش خطر و اثرات منفی حوادث فرامرزی مانند گرد و غبار و خشکسالی»، چارچوب‌های جهانی  ومنطقه ای کاهش خطر بلایا (UNISDR) ، «اطلاعات ریسک برای تقویت درک ریسک حوادث»، نقش آمار و پایگاه‌های داده ای خسارات حوادث و بلایا (UNDP - UNISDR)، «تبادل تجارب در مورد توسعه و نهادینه‌سازی پایگاه‌های اطلاعات خسارات حوادث و بلایا» و آموزش عملی ایجاد پایگاه‌های داده خسارات حوادث و بلایا براساس چارچوب سندای و مدل (Desinventar) آشنا خواهند شد.

۴۷۲۳۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1252705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =