ایسنا نوشت: مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی العالمیه گفت: نباید هیچ عامل مذهبی مانع گسترش گردشگری شود ، بلکه حوزه‌های علمیه در این حوزه تئوری نو ارائه داده و با حفظ اندیشه، سنت‌ها و فرهنگ‌ها، درهای ایران اسلامی را به روی گردشگری معنوی، اخلاقی و فرهنگی باز کنند.

 آیت‌الله علیرضا اعرافی در نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری، با بیان این‌که ایران و جهان اسلامی بی تردید مدیون چهره‌های بزرگ آدربایجان شرقی است، گفت: در طول قرن‌های متمادی ستارگان فروزان و خورشیدهای درخشان از این خطه برخاستند و آسمان ایران و جهان اسلام را به نور خود روشن کردند، سلسله‌ی بزرگ عالمان و مفسران علوم اسلامی زینت بخش تبریز و ایران و جهان است و هیچ یک از ما نمی‌توانیم در شناسنامه‌ی علمی خود از نام بزرگان تبریز غلفت کنیم.

وی با بیان این‌که گردشگری ریشه در تاریخ سفر و سیاحت پیشین بشر دارد، افزود: وجه مشترک گردشگری سفر، مسافرت و مهاجرت است، گردشگری امروزه متفاوت از گردشگری پیشین است و در عصر جدید معنا و مفهوم جدیدی دارد.

وی با بیان این‌که گردشگری یک نهاد و عنصر پایدار در زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بشر شده است، ادامه داد: امروزه نقش گردشگری در تعالی و توسعه اقتصادی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قابل غفلت نیست، نیازمندیم در این حوزه برپایه‌ی اصالت‌های فقهی تفسیری و اسلامی به مطالعات جامع‌تر بپردازیم.

وی با تاکید بر این‌که فلسفه، اخلاق، حقوق و فقه گردشگری را باید با نگاهی جامع‌تر پایه ریزی کنیم، گفت: امروزه گردشگری مایه‌ی عزت و استقلال امت اسلامی است، جهان پهناور اسلام می‌تواند مهد جذب گردشگر از سراسر جهان و تزریق اندیشه و فرهنگ متعالی انسانی و الهی باشد.

اعرافی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که سفر از لحاظ حکم تکلیفی وجه مشترک توریسم و گردشگری است، افزود: سفر دارای احکام خمسه و پنجگانه است که در ابواب فقه تبیین شده هستند، گاهی سفر مباح در منطق اسلامی به سیاحت واجب تبدیل می‌شود، سفر برای جهاد و دفاع، تحصیل علم، ابلاغ پیام و تأمین نفقه‌ی واجب و معالجه و درمان و هر نوع سفری که مقدمه‌ی یک تکلیف واجب و الهی شود.

وی با بیان این‌که نشاط اجتماعی در منطق اسلام یک پدیده‌ی قابل پذیرش بوده و حوزه و نهاد علم و دین، اندیشه‌ی اسلامی، مبلغ و مروج نشاط است، افزود: برخی گمان می‌کنند که اسلام در نقطه‌ی مقابل نشاط و شادی است اما در حالی‌که حوزه‌ها مروج نشاط اجتماعی منطبق با ارزش‌های اسلامی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس هیئت امنای جامعه‌المصطفی با تاکید بر این‌که فقیهان و متخصصان اندیشه‌ی اسلامی باید ابوابی نو به روی فقه سیاحت و گردشگری بگشایند، بیان کرد: گردشگری موضوعی است که غنای حکمی و مفهومی فقهی در پیرامون آن وجود دارد و ده‌ها سوال جدید برای ما ایجاد کرده است که باید رویکرد جدیدی برای مفهوم نوین گردشگری اتخاذ شود، شایسته نیست که ایران از ده کشور غنی ذخایر گردشگری جهان، رتبه‌ی پایینی در زمینه جذب گردشگر داشته باشد.

وی با بیان این‌که تحریم‌های ظالمانه نباید خدشه‌ای به جامعه اسلامی وارد کند، گفت: امت اسلام در برابر چنین مشکلاتی تکان نخورده و متحدتر شوند.

حجت الاسلام اعرافی با بیان این‌که گردشگری در درون امت اسلام ذخیره و منبعی بی پایان است، گفت: فقه امروز یک نظام جامع گردشگری در بردارد ولی این کافی نیست، نیازمندیم با ابزارهای نو فقه، حقوق و اخلاق و فلسفه‌ی گردشگری را توسعه دهیم که در این کار به دانشگاهیان نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: منظومه‌ی اندیشه اسلامی باید رشد و توسعه روز افزون عمیق و دقیق داشته باشد، برخی به دلیل تعصب بر ارزش‌های کهن و سنتی از گسترش علوم اسلامی هراس دارند و در مقابل برخی نیز گسترش‌های بی رویه را دنبال می‌کنند، ما معتقد بر پایه‌ی فقه جواهر هستیم.

وی ادامه داد: جامعه المصطفی پیشگام رشته‌های نو از جمله فقه گردشگری بوده است و امروزه حوزه‌های علمیه در حال پایه ریزی ده‌ها رشته‌ی نو برای پاسخ به نیاز جامعه هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی با تاکید بر این‌که ایران می‌تواند قطبی مهم در گردشگری جهان اسلام و کل جهان باشد، گفت: حوزه‌های علمیه ابواب جدیدی در زمینه گردشگری باز کرده و پیشگام راه سعادت و ترقی در گردشگری شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =