وزیر خارجه دست آمریکا را برای جهان رو کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چند جانبه گرایی را تنها راه حل برای حمایت از صلح دانست و با تاکید بر حمایت همیشگی ایران از دیپلماسی، فهرستی از اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا را برای جهانیان برشمرد.

به گزارش خبرآنلاین، مشروح سخنرانی محمد جواد ظریف در نشست " روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح " در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به شرح زیر است :

خانم رئیس

ایران همیشه از چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح حمایت کرده است. من امروز به اینجا آمده ام تا اعلام کنم تلاش های دیپلماتیک جمعی دیگر فقط یک گزینه خردمندانه نیست، بلکه تنها راه حل است؛ حتی اگر زمانی در سیاست بین الملل نظام تک قطبی وجود داشت، دیگر قطعا از بین رفته است.

کشور من همواره تعهد خود به چندجانبه‌گرایی را به عنوان رکن یک سیاست خارجی قوی نشان داده است. فقط نگاهی گذرا به مراودات دیپلماتیک ما در چند هفته گذشته این امر را کاملا روشن می‌نماید.

در غرب ما، آخر هفته گذشته روسای مجالس همسایگان عراق گرد هم آمدند تا رهیافت فراگیر جدیدی را برای مراودات منطقه ای بیابند و من هفته گذشته در راس هیاتی به دمشق و آنکارا رفتم تا همکاری با سوریه، ترکیه و روسیه را در چارچوب روند آستانه گسترش دهیم.

در شرق ما، نماینده ویژه جدید ما برای افغانستان در حال تعامل طبق یک رویکرد منطقه‌ای واقع‌گرایانه برای صلح و ثبات است. در همین حال، ما دو روز پیش میزبان نخست وزیر پاکستان برای گفتگو در مورد یک رهیافت چندجانبه برای ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم بودیم.

در شمال ما، هفته گذشته مقامات ارشد دولت های ساحلی دریای خزر گرد هم آمدند تا اجرای کنوانسیون تاریخی خزر را آغاز کنند که در سال 2018 بعد از 22 سال مذاکره نهایی کردیم. همزمان، ما در حال نیل به یکپارچگی اقتصادی از جمله از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

در جنوب ما، روند استکهلم را در مورد یمن تسهیل کرده و همچنین «سازوکار گفتگوی منطقه ای» در خلیج فارس را به عنوان رهیافت چندجانبه فراگیر برای همکاری و حل اختلافات پیشنهاد نموده‌ایم.

در سطح جهانی، 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی موید تعهد ما به برنامه جامع اقدام مشترک، یک توافق چندجانبه مورد تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، است. به رغم ناتوانی اعضای غربی برجام در عمل به تعهدات‌شان در مورد منافع اقتصادی ملت ایران متعاقب خروج غیرقانونی آمریکا، ما به قول خود عمل کرده‌ایم.

نیازی نیست که سیاست های یکجانبه گرایانه غیرقانونی گسترده‌ی دولت فعلی آمریکا در قبال کشورم یا منطقه‌مان را فهرست کنم. فقط به ذکر چند نمونه اکتفا می‌کنم: اعمال فراسرزمینی قوانین داخلی، نادیده گرفتن تعهدات بین المللی و احکام دیوان بین المللی دادگستری، اعلام خودکامانه نیروهای مسلح یک دولت به عنوان «تروریست»، پرورش افراط گرایی از طریق جنگ‌های دائمی بی هدف و بدون ملاحظه، حمایت از اذناب حامی تروریسم اش در قبال جرایم جنگی آنها، و شناسایی الحاق نژادپرستانه و غیرقانونی قلمرو. از آنجا که بنظرشان این بی قانونی هنوز کافی نبوده است، آمریکا همچنین کسانی را مجازات می کند که به دنبال عمل به تعهدات‌شان تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت باشند؛ قطعنامه ای که خواهان عادی سازی روابط اقتصادی با ایران است.

خانم ها و آقایان،

 برای دفاع از چندجانبه گرایی، لازم است مانع دستیابی آمریکا به منافع مورد تصورش از اقدامات غیرقانونی آن کشور شد و با قوت تمام هرگونه فشاری را که به دیگران وارد می آورد تا حقوق بین الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کنند، رد کرد.

در رد یکجانبه گرایی، همه ما مسئولیت داریم تا به صورت دسته‌جمعی هر دولتی را برای عواقب هر گونه بی‌قانونی آن مسئول بدانیم.

از توجه شما سپاسگزارم.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    39 11
    نچ نچ نچ نچ.... نچ!!!!
  • ناشناس IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    46 2
    همه عالم عملکرد یکجانبه و زورگویانه آمریکا را میبینند و چهل سال گوشزد کردن به جهانیان ثمری ندارد وقت آن رسیده ما هم تکانی اساسی به سیاست کلی خود بدهیم و مواضع به بن بست خورده خود را بازبینی کنیم
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    36 0
    فرمایشات شما کاملا درست و دقیق. آقایون متوجه شدین قلدری چقدر بد و دردآور است؟ سالهاس در داخل یک گروه خاص نقش امریکا را برای بقیه بازی میکند. یعنی قلداری و استفاده از قدرت برای پیشبرد اهداف و سلایق خود. نمونه بسیاااااار است اما بعنوان مثال همین اقازاده محترم ، جناب فروغی که یک روز رئیس شبکه سه شد و عادل فردوسی پور را کله پا کرد فقط به این دلیل که از عادل خوشش نمیامد و اصلا مهم نیست که 80 میلیون ایرانی چه نظری دارند. با نهایت وقاحت در ارا تقلب کردند و وقتی دستشان رو شد پروتر از قبل به وزیر ارتباطات گفتند چرا لو دادی و.... . ترامپ در برابر بعضی از آقایان داخلی نجیب زاده حساب میشود.
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      16 0
      آیا خواست اینکه مثل کشوری عادی رفتار کنیم و ایدئولوژی و تفکرات اعتقادی و مذهبی خودمون رو به زور پول و اسلحه صادر نکنیم و برای مردم خودمون احترام و آزادی رو قائل باشیم قلدری است؟ متاسفانه هنوز عده ای حرفهای چندین دهه گذشته رو تکرار میکنن
  • AE ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    0 23
    عجب الان است که سازمان ملل متحد گوش آمریکا را میپیچاند و او را سر جایش خواهد نشاند این بی همه چیز ها به غیر از زبان تهدید زبان دیگری بلد نیستند
  • سیا IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    36 3
    چه سخنان منقلب کننده ای.احتمالا ترامپ و بولتن امشب برن مسجد جامع واشنگتن مسلمون بشن.عزیز جان مردمت زیر بار فشار همین کشور یکجانبه گرا دارت خورد میشن.کی بیخیال این سیاست نخ نما شده ی چهل ساله میشین؟؟
  • محمدحسین US ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    13 2
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • فرید IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    47 10
    اینی که آمریکا کشوری زورگو و دارای سیاست مشت آهنین است کاملا درست است و من هم به شخصه از حکومت آمریکا بخصوص ترامپ دیوانه متنفرم.اما شما هم همچی تمیز و معصوم نیستید.نارضایتی مردم از عدالت و فاصله طبقاتی و هزاران مشکلات و وعده های پوچ و شعار بی عمل و اختلاس و دزدی و هدر دادن پول این ملت در خارج از مرزهای این کشور و مدیریتهای آب دوغ خیاری و از بین بردن محیط زیست و .............................................................................. نشان از این دارد که شما در جایگاهی نیستید که آمریکار را نقد کنید.کشوری مثل ژاپن میتواند در آن جایگاه بایستد و بگوید آمریکا بد است.نه شما ها
    • استوار مختاری IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      16 15
      شما مطالب مختلف را با هم قاتی کردی. رقمی که ما خارج از مرزهای ایران هزینه کردیم، در مقابل تهدیداتی که با آن مواجهیم بسیار بسیار ناچیز است. فرضا میگویند سوریه و عراق به شما چه ربطی داره. خوب توجه کنید ببینید چی میگم. ما در عراق رفتیم برای اینکه در بلبشوی بعد سقوط صدام، بسیار محتمل بود که آمریکایی ها دولت دیگری را در عراق علم کنن که در دشمنی با ایران بدتر از صدام باشه. تنها تفاوتی که با صدام میتونست داشته باشه این بود که در لباس غیر نظامی ظاهر بشه و ادا و اصول دموکراتیک دربیاره. با توجه به مرارتهایی که در دوره صدام متحمل شده بودیم و برای جلوگیری از تکرار آن دوران خونبار باید در آنجا حضور پیدا میکردیم تا در معادلات سیاسی عراق نقش داشته باشیم. سال 2010 آمریکا با سرافکندگی اعلام کرد که کاری در عراق از دستش ساخته نیست و میرود. سعود الفیصل با خشم گفت عراق را تقدیم ایران کردید و رفتید. یک سال صبر کردن که قیامهای عربی شروع شد. حالا زمان ان بود که آب رفته را به جوی برگردانند. از اوضاع سوریه در سال 2011 استفاده کردن تا با سرنگونی اسد، آنجا را تبدیل به پایگاهی برای براندازی دولت عراق کنن.
    • استوار مختاری IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      5 8
      اینها خیالات من نیست. طرحش را 6 سال پیش خواندم. اگر سوریه از دست میرفت، عراق هم به تبع آن از دست میرفت. خوب دیدید که داعش از سوریه به عنوان پایگاه اولیه استفاده کرد و بعد اومد سراغ اشغال عراق. عراق اگر از دست میرفت یعنی باید منتظر حضور یک دولت صد در صد دست نشانده غرب در عراق میبودیم و تبعات بعدی آن برای ایران مشخص بود. ما در 8 سال جنگ مارگزیده بودیم و طبیعی بود که مراقب ریسمان سیاه و سفید باشیم. بنابراین هر چه هزنیه کردیم برای جلوگیری از تحمیل هزینه های بیشتر به ایران در سالهای آتی بود. با این حال میگویم در مقابل بودجه نظامی سایر کشورها که تازه در مناطق امن دنیا هم زندگی میکنن، هزینه ناچیزی کردیم. واقعا ناچیز بود. اما اینکه مدیریت در داخل آبدوغ خیاری است با شما موافقم. شما فرض کن که در داخل به مردم ظلم شده. در اینصورت گناه ما این است که به ملت خودمان ظلم کردیم و نه به ملتهای خارجی. آمریکا و اروپا به ملتهای دیگر ظلم میکنن. اینها را نباید با هم قاطی کرد
    • استوار مختاری IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      4 7
      بذارید برایتان مثال بزنم از گفتگوی با یک آمریکایی. اسمش دیوید است و هر بار به من میگوید کی میخواهید از شر این آخوندها راحت بشید؟ تحملش کردمم و یک بار بهش گفتم، آخوندها چه بدی در حق تو کردن؟ آیا دلاری از اموالت کاسته شده که اینقدر با آنها بدی؟ گفت نه. گفتم اما من با دولت شما دشمنم چون پولم را به خاطر کثافتکاری های دولت شما از دست دادم. به او گفتم مشکل با اخوندها هر چه باشد به من ایرانی ربط داره. آخوندها هیچ ضرری برای ملتهای دیگه نداشتن. پس سرتان به کار خودتان باشد و اینقدر در کارهایی که به شما مربوط نیست دخالت نکنید. دیشب دیدم یکی از این دیپلماتهای سابق ایران به اسم حیدری میگوید اینها در پوشش سفارتخانه آدم فرستادن اروپا که فلان و بهمان کن. این احمق فوق لیسانس روابط بین الملل را هم از دانشکده وزارت خارجه گرفته اما اینقدر شعور ندارد که بگوید چرا محمدرضا کلاهی جنایتکار به اسم علی معتمد در هلند زندگی میکرده و سازمانهای اطلاعاتی هلند حمایتش میکردن. گروه تروریستی رجوی چرا باید در فرانسه و بلژیک و آلمان شلنگ تخته بندازد. سخنگوی احمق سفارت سبز این سوالها را پاسخ نمیده و میزنه توی کوچه پس کوچه
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      11 20
      والا من یادم نمیاد کسی از من برای دشمنی با آمریکا و اسراییل نظری خواسته باشن!!
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    16 3
    الان آمریکا با دستی رو شده در حال لرزیدن از ترس و بی آبروییه
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    5 0
    فقط خوب حرف میزنید .