۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

ایرنا نوشت: گسترش بیماری مسری سرخک در 22 ایالت آمریکا، نگرانی وسیعی را در بین مقامات این کشور ایجاد کرد، بگونه ای که 'دونالد ترامپ' که پیش از این نظر ممتنعی درباره واکسن داشت از مردم خواست تا به انجام واکسیناسیون اهتمام بورزند.

سرخک یک بیماری بسیار مسری است و می تواند از طریق سرفه و عطسه گسترش یابد. کسی که ایمنی ندارد، پس از تماس با یک سطح یا فضای آلوده، در جایی که ویروس از 2 ساعت پیش از آنجا بوده باشد، مبتلا می شود.
علائم بیماری ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد و شامل تب بالا، سرفه، آب ریزش بینی و قرمزی چشم باشد، و پس از آنکه ضایعات پوستی از صورت شروع می شود، به سایر قسمت های بدن هم گسترش می یابد. در برخی موارد، بیماری می تواند منجر به عفونت ریوی و کم آبی شود.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کودکان واکسینه نشده در کشورهای فقیر بیشترین تاثیر را از بیماری سرخک دارند به گونه ای که در سال 2017 حدود 110 هزار نفر آنان کشته شده اند که بیشتر آنان، کودکان زیر پنج سال بوده اند.
در بزرگسالان می تواند این بیماری به عفونت مغزی منجر شود و وضعیت کشنده ای را برای فرد ایجاد کند.
تارنمای مرکز اطلاعات واکسن ملی آمریکا در تاریخچه سرخک می نویسد: این بیماری برای نخستین بار در قرن نهم توسط زکریا رازی کشف شد. توصیف دقیق او از سرخک در سال 1970 توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده و به عنوان اولین گزارش کتبی از شرایط آن، مورد تایید قرار گرفت. 
در سال 1757 یک پزشک اسکاتلندی متوجه شد که سرخک یکی از بیماری های عفونی دستگاه تنفسی است و می تواند در خون افراد مبتلا دیده شود. او تلاش کرد تا یک واکسن سرخک ایجاد کند، اما آزمایشات واکسن وی به دلیل ایزوله نشدن ویروس نتیجه نداد تا زمانی که شیوع بیماری در میان دانش آموزان بوستون ماساچوست در سال 1954 رخ نداد، محققان موفق شدند تا این ویروس را از جامعه جدا کنند و در نتیجه آن، واکسن سرخک تایید شد.
در آمریکا تقریبا از سال 2000 میلادی اعلام شد که توانسته اند بر این بیماری فایق آمده و آن را از جامعه حذف کنند اما با آغاز سال جدید میلادی، خبرهای مرتبط با ابتلای برخی افراد به سرخک به گوش رسید تا جایی که اعلام شد میزان شیوع سرخک در چهار ماه سال 2019 بیشتر از موارد سالانه این بیماری در قرن اخیر بوده است. شیوع دیگر موارد سرخک که بیشتر آنها در شهر نیویورک بوده است، در امسال به بیش از 695 مورد رسیده که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا گزارش کرده است. 
بیشترین آمار گزارش شده پس از اعلام ریشه کنی سرخک در آمریکا تاکنون مربوط به سال 2014 بوده که تعداد مبتلایان را 667 نفر برشمرد. در سال های دیگر این رقم هیچ گاه به بیش از 400 مورد نرسیده بود.
بر اساس اعلام مرکز اطلاعات واکسن ملی آمریکا، در ژانویه 2015 سرخک در چند ایالت به واسطه ارتباط با یک منطقه از کالیفرنیا مشاهده شد که 147 نفر را متاثر ساخت. 
این در حالی بود که منابع این بیماری ریشه کن شده بودند و همین امر مقامات بهداشتی آمریکا را به این باور رساند که منبع این بیماری باید خارج از کشور باشد که در اثر مسافرت، به کشورشان وارد شده است. 
بر اساس گزارش این مرکز، تعداد 122 نفر هم در سال 2017 به سرخک مبتلا شدند که 75 نفر آنها را آمریکایی های سومالی تبار در مینه سوتا تشکیل می دادند.
از ژانویه تا دسامبر 2018 هم 349 مورد از سرخک از سوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها به ثبت رسید. در این سال سرخک در 26 ایالت و منطقه کلمبیا رویت شده بود.
مقامات بهداشت هشدار می دهند هرچه زمان شیوع این بیماری بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه سرخک دوباره به آمریکا بازگردد زیاد می شود. آنها معتقدند آمار کلی به 700 فقره نزدیک می شود و امسال را به بدترین سال سرخک از سال 1994 که تعداد افراد مبتلا به 963 فقره رسیده بود، نامیده اند.
بر اثر این بیماری از هر هزار نفر، یک یا دو نفر کشته می شوند و البته می تواند عامل آسیب طولانی مدت شود و به مناطقی که واکسینه نشده است در مقیاس وسیعی بازگردد.
متخصصان بهداشت عمومی در زمینه واکسن سرخک می گویند که ایمن سازی سرخک همراه با سرخجه و اوریون بسیار ایمن و موثر است. 
در دز نخست که توصیه می شود در سنین 12 تا 15 ماهگی تزریق شود، تقریبا 93 درصد ایمنی حاصل می شود و در دز دوم که در سنین 6 - 4 سالگی انجام می شود، این مصونیت به 97 درصد می رسد.
حدود سه چهارم بیماری سرخک امسال آمریکا در ایالت نیویورک بوده است که عمدتا در دو جامعه یهودیان ارتدوکس افراطی در بروکلین و حومه شهر راکلند متمرکز بود. 
در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) وضعیت اضطراری در این مناطق اعلام شد و افراد واکسن نزده را از مکان های عمومی منع می کردند، شهردار نیویورک هم جریمه یکهزار دلاری برای کسانی که از زدن واکسن امتناع می کنند وضع کرده بود اما این فرمان ها، به حکم دادگاه متوقف شد.
البته خاخام های یهودیان ارتدوکس افراطی به طور کلی منعی برای مایه کوبی نداشته اند و از مقلدان خود هم خواسته اند که این کار را انجام دهند اما جنبش ضد واکسیناسیون به این خاخام ها تاخته و به دنبال آن بود تا از انجام واکسیناسیون جلوگیری کند.
محققان پزشکی در آمریکا از جمله 'جوود هالکویست' دستیار بیماری های عفونی معتقدند که تقریبا عامل شماره یکی که باید با آن مبارزه کرد، فقدان اطلاعات و این تصوری است که برخی از افراد می پندارند واکسیناسیون خطرآفرین است.
جنبش ضد واکسیناسیون در سال 1763 در فرانسه آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. در روزهای اولیه ایمن سازی، بی اعتمادی به واکسن ها به خوبی پیش بینی شده بود. هیچ روش رسمی قرنطینه برای کسانی که قبلا تلقیح شده بودند وجود نداشت و پزشکان قرن هجدهم از زمانی که به بهداشت و پیشگیری از بیماری دست یافتند، دقیقا استانداردهای فعلی را نداشتند.
به همین دلیل بی اعتمادی به واکسن وجود دارد اما اکنون گروهی که بیشتر آنان را مادران یهودی تشکیل می دهند، تبلیغات تبلیغاتی ضد واکسن را گسترش داده اند و داستان هایی را نقل می کنند که واکسن می تواند به کودکان آسیب رسانده و قوانین مذهبی را پایمال کند.
گروه 'پیچ' (PEACH) که به طور رسمی برای آموزش والدین و حمایت از سلامت کودکان شناخته شده، از سال 2014 تاکنون مجلات و جزواتی را منتشر کرده که ادعا می کند واکسن ها در مخالفت با قانون مذهبی یهودی هستند و به نادرستی می گویند که بیماری اوتیسم به واکسیناسیون ارتباط دارد.
آنها در این زمینه داستان های ترسناکی هم تعریف می کنند که چگونه واکسن به طور قابل ملاحظه ای به سلامت کودکان آسیب می زند.
این گروه همچنین استدلال می کند که در پشت پرده واکسیناسیون، توطئه های ضد استعماری وجود دارد تا راهی برای تعامل با جهان مدرن و سکولار را به ارمغان آورد.
این گروه، متخصصان اطفال را متهم می کنند تا برای به دست آوردن مالیات و همچنین درآمد بیشتر - تئوری توطئه - خطرات ناشی از واکسن را کتمان می کنند.
البته در آن سو، رسانه ها، روزنامه ها و مقامات بهداشتی را شاهد هستیم که هجمه شدیدی را برای سرزنش والدینی که فرزندانشان را واکسینه نمی کنند به راه انداخته اند و آنها را دگم، ضد علم و بدترین افراد توصیف می کنند. 
برخی قانونگذاران ایالتی هم دست به کار شدند و لوایحی را برای حذف یا کاهش محدودیت های مذهبی یا فلسفی به خاطر واکسن تصویب کردند. 
'آلکس آزار' وزیر بهداشت دولت ترامپ هم روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد ایالات متحده در حال بازگشت به سرخک است، یک بیماری که یک بار به طور موثر از کشور ما حذف شده بود. 
وی تصریح کرد: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تایید کرده اند که شیوع سرخک در 22 ایالت به بالاترین تعداد موارد گزارش شده رسیده است. سرخک بیماری بی ضرر دوران کودکی نیست یک بیماری بسیار مسری و بالقوه تهدید کننده زندگی است. 
وزیر بهداشت آمریکا با تاکید بر اینکه توانایی حفاظت از کودکان و جوامع را داریم، اظهار کرد: واکسن یک راه حل سالم برای بهداشت عمومی است که می تواند از این بیماری جلوگیری کند. واکسن های سرخک یکی از گسترده ترین محصولات پزشکی مورد مطالعه ما هستند و ایمنی آنها در طول چندین سال در برخی از بزرگترین مراکز مطالعاتی واکسن که تا کنون انجام شده است، به طور کامل تایید شده است.
آزار یادآور می شود هرسال ایمن تر و سالم تر خواهیم بود اگر واکسن های سرخک را بر اساس برنامه توصیه شده دریافت کردیم. هفته آینده فرصت قابل توجهی برای یادگیری اهمیت واکسن است. 
یک کمپینی که پیام های 'واکسن ها برای محافظت از فرزندان، خانواده ، خود و همسایگان شما امن و موثر هستند' را تقویت می کند. 
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم با وجود نظراتی مسامحه کارانه که در سال 2014 نسبت به واکسیناسیون داشته و آن را عامل اوتیسم معرفی کرده بود، روز جمعه اظهار کرد کودکانی که واکسینه نشده اند باید در برابر شیوع بیماری سرخک که در چندین ایالت رخ داده است، ایمن شوند.
وی تاکید کرد آنها باید واکسن را تزریق کنند. واکسیناسیون ها بسیار مهم هستند.
گرچه نگرانی و توجه مقامات آمریکا درباره شیوع بیماری به مساله واکسیناسیون معطوف شده اما فقدان محدودیت تردد برای کسانی که به این بیماری آلوده هستند از محله یا ایالتی به محلات یا ایالات دیگر، نگران کننده است و حتی می تواند این بیماری را به کشورهای دیگری هم منتقل کند.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1253946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =