۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
رئیس جمهور کمدین، شمشیر را از رو بست

ایسنا نوشت: رئیس جمهوری منتخب اوکراین با رد پیشنهاد همتای روسش اعلام کرد، این کشور به روس‌ها که تحت دولت پوتین در رنج و عذاب به سر می‌برند، شهروندی اوکراین اعطا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز شنبه از پیشنهاد مسکو برای صدور گذرنامه‌های روسی برای تمام شهروندان اوکراینی خبر داد که این اظهار نظر خشم سیاستمداران اوکراینی را برانگیخت.

روسیه و اوکراین بعد از الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و حمایت مسکو از جدایی طلبان در شرق این کشور دچار تنش شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی که قرار است در ماه ژوئن ریاست جمهوری را در دست گیرد، با رد پیشنهاد پوتین اعلام کرد: این کشور به تمام کسانی که به خاطر رژیم‌های فاسد و اقتدارگرا رنج می‌برند، شهروندی اعطا می‌کند، به خصوص برای مردم روسیه که از همه بیشتر در رنج و عذاب هستند.

وی اعلام کرد: شما به خوبی می‌دانید پاسپورت روسیه به چه معنا است. داشتن این پاسپورت به حق بازداشت شدن در اعتراضات صلح آمیز و عدم برگزاری انتخابات آزاد لطمه می‌زند.

زلنسکی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های میان اوکراین و روسیه این است که ما اوکراینی‌ها آزادی بیان، آزادی رسانه و آزادی اینترنت در کشورمان داریم.

وی در بخشی از اظهاراتش خواستار از سرگیری مذاکرات صلح با جدایی طلبان شد.

پوتین به خاطر پیروزی زلنسکی در انتخابات اخیر تبریک نگفت اما اعلام کرد که آماده مذاکرات با رهبری جدید اوکراین است.

زلنسکی در فیسبوک هشدار داد که روسیه با اوکراین با زبان تهدید و اعمال فشارهای اقتصادی و نظامی صحبت نکند.

پیشتر وی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر بین‌المللی علیه مسکو به دلیل اعطای شهروندی روسیه به جدایی طلبان در شرق اوکراین شده بود.

اتحادیه اروپا این برنامه اعطای گذرنامه توسط مسکو را محکوم کرده و آن را حمله جدیدی علیه حاکمیت اوکراین دانسته و گفت که روسیه به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین بعد از انتخابات اخیر است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1254605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =