۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
وجود ۸۴ میلیون هکتار مرتع درکشور

ایرنا نوشت :کارشناس اداره مراتع سازمان جنگل ها و مراتع گفت :در کشور ۸۴ میلیون هکتار مرتع در سه سطح عالی، متوسط و ضعیف وجود دارد که تعداد بهره برداران از مراتع نیز ۹۱۶ هزار خانوار است.

مهدی کمالی در حاشیه بازدید از مراتع استان با تاکید بر اینکه بهره برداری بی رویه و نادرست از این گونه ها، تهدیدی برای تخریب مراتع و انقراض گونه هاست، افزود: با از بین رفتن گونه های گیاهی علاوه بر از بین رفتن مراتع زمینه بروز سیل و فرسایش خاک نیز افزایش پیدا می کند.
به گفته وی، برداشت های نادرست و غیراصولی گیاهان و همچنین چرای دام مازاد در مراتع تهدیدی برای مراتع است.
کمالی با اشاره به خشکسالی های اخیر و بارش های کم افزود: مراتع کشور رو به ضعف و نابودی بودند که در پی بارش های اخیر وضعیت مراتع بهبود پیدا کرد.
وی گفت: وضعیت رویش گیاهان امسال در مراتع خوب بوده بگونه ای که برداشت گیاهان از مراتع و همچنین صدور پروانه چرا برای دام در دست اجراست.
کمالی با اشاره به اینکه درصدی از مراتع کشور و به خصوص استان چهارمحال و بختیاری برای مصرف دام عشایر است، افزود: فصل چرای دام از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز می شود که با توجه به بارش های اخیر، وجود علوفه برای دامداران و عشایر مانند سال های گذشته کوچ زود هنگام انجام نشد.
وی گفت: در کشور ۸۴ میلیون هکتار مرتع در سه سطح عالی، متوسط و ضعیف وجود دارد که تعداد بهره برداران از مراتع نیز ۹۱۶ هزار خانوار است.
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: زمان ورود دام به مراتع استان از ۲۰ اردیبهشت ماه سال آینده شروع و تا ۲۰ شهریورماه تعیین شده است.
فرامرز مردانی گفت: قبل از شروع فصل ورود دام به مراتع هرگونه جابه جایی دام با تایید و مجوز دامپزشکی و صدور مجوز از اداره کل پایانه ها و حمل و نقل انجام می شود.
گفتنی است، در استان چهارمحال وبختیاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ فقره پروانه چرای دام صادر و ۲۳ هزار و ۵۰۰ عشایر و روستایی در استان مجوز بهره برداری از منابع طبیعی استان را دارند.
وسعت عرصه های طبیعی استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی است که ۶۶ درصد این عرصه ها در اختیار بهره برداران است.
چهارمحال و بختیاری پس از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1254883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =