۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰

ایرنا نوشت: محققان آمریکایی دستگاهی ابداع کرده‌اند که می‌تواند سطوح اُزون در هوا را 100 برابر دقیق‌تر از بهترین دستگاه‌های موجود تشخیص اُزون شناسایی کند.

استراتوسفر لایه‌ای از جو زمین است که تا پنجاه کیلومتری این سیاره ادامه دارد و دومین لایهٔ بزرگ اتمسفر است. این لایه بالای تروپوسفر و پایین مزوسفر قرار دارد.
وجود اُزون در استراتوسفر ضروری است؛ زیرا این مولکول اشعه‌های ماوراء بنفش را مسدود می‌کند؛ اما نزدیک به سطح زمین، در تروپوسفر، اُزون یک آلاینده محسوب می‌شود. وجود اُزون در این لایه هوایی موجب افزایش بیماری‌های تنفسی می‌شود که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند.
اُزون در لایه تراپوسفر زمانی تولید می‌شود که آلاینده‌های منتشر شده از خودروها، نیروگاه‌ها و سایر منابع صنعتی با اکسیدهای نیتروژن در حضور نور خورشید واکنش نشان می‌دهند.
محققان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) ابتدا این دستگاه را که ROZE نام دارد برای تشخیص هیدروکسیل طراحی کرده بودند؛ هیدروکسیل موجب پاک کردن متان از اتمسفر می‌شود؛ اما آزمایش‌ها نشان دادند که این ابزار در اندازه‌گیری سطوح اُزون محیط اطراف بسیار عالی بود به‌طوری‌که بسیار بهتر از دستگاه‌های تشخیص اُزون موجود در بازار عمل می‌کند.
محققان در تلاش برای ردیابی سطوح هیدروکسیل از فناوری شناخته‌شده gas filter correlation spectroscopy استفاده کردند که با فیلتر کردن طول‌موج‌هایی کار می‌کند که با آن‌ها واکنش نشان می‌دهد یا توسط هیدروکسیل جذب می‌شوند.
اما نشت هوا در حفره این دستگاه با مشکلات فنی مواجه شد؛ محققان قصد داشتند که این حفره با هیدرکسیل پر شود اما در عوض متوجه شدند که این ابزار به‌جای تولید هیدروکسیل، اُزون تولید کرده است. آزمایش‌ها نشان دادند که این دستگاه به اُزون بسیار حساس است.
آزمایش‌های انجام‌شده نشان دادند که این دستگاه سطوح اُزون را 100 برابر دقیق‌تر از دستگاه‌های تشخیص اُزون موجود در بازار شناسایی می‌کند.
محققان امیدوارند که از این فناوری جدید برای سنجش دقیق اُزون استفاده شود.

۵۶۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1255724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =