بسیاری از افغانیها مهاجر نیستند،خانه زاد هستند

روزنامه شرق نوشت:اظهارات یک مقام عالی‌رتبه دستگاه دیپلماسی کشور در گفت‎وگو با شبکه دو سیما در هفته اخیر با این عبارت که «اگر فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ایران ادامه یابد ممکن است به لحاظ اقتصادی به نقطه‎ای برسیم که از برادران و خواهران افغانستانی بخواهیم ایران را ترک کنند...»، بازتاب گسترده‎ای یافت و نگرانی‎های زیادی را به‎ویژه از سوی این «برادران و خواهران» درپی داشت.

در توجیه اظهارات مزبور گفته شد که ایران خواسته است از حربه پناهندگان برای ایجاد واکنش متقابل در برابر اروپایی‎ها استفاده کند، همان‎طور که ترکیه در مذاکره با کشورهای اروپایی از این شگرد در رابطه با پناهندگان سوریه سود جست. فزون بر این، مقام مزبور در روز گذشته ضمن دلجویی از مخاطبان سخن خود، بحث سوء‎تفاهم از آن سخنان را به میان کشید و به این طریق درصدد رفع و رجوع آن برآمد. درست است که اقامت افغانستانی‎ها در ایران برای آنها فرصت و به لحاظ اقتصادی کمک حال خانواده و کشورشان است، اما به همان نسبت هم برای ما فرصت مغتنمی است؛ آنها فقط کارگران ماهر و زحمت‎کش ساختمانی نیستند، بلکه سرایداران امینی هستند که در تأمین امنیت مردم ما نقش سازنده‎ای ایفا می‎کنند. آ‎نها باغبان‎های ورزیده و خوش‎سلیقه‎ای هم هستند که گل‎کاری‎های زیبا و چشم‎نواز کلان‎شهری مانند تهران مرهون زحمات آنها است. رابطه پرمهر و عطوفت ما با آنها ضمن آنکه ترجمان عملی شعائر دینی ما است، به کام امنیت ملی ما هم بس گوارا است. کابوس‎سازی برای اروپایی‎ها با گروگان‌گرفتن برادران و خواهران افغانستانی و مال‎الصلح قراردادن آنها، هرچند ناخواسته، نه تنها خلاف شرط مروت است که ممکن است راه را برای انجام عمل متقابل از سوی دیگر کشورها که میزبان نیروی کار ایرانی هستند، هموار کند؛ طوری‎که دیگر توجیهی برای مقابله با اقدام احتمالی آنها وجود نداشته باشد. این در حالی است که پیوندی که ما با برادران و خواهران افغانستانی خود داریم، قابل مقایسه با نیروی کار ایرانی در کشورهای خارجی نیست.

در حال حاضر، خیلی از این برادران و خواهران در اقصی‌نقاط کشور به‌ویژه خراسان که روزی خراسان بزرگ نام داشت و افغانستانی‎ها را به‎عنوان هم‌وطن در آغوش خود داشت، با ایرانیان پیوند زناشویی بسته‎اند و دیگر نمی‌توان از نظر دور داشت که آنها دیگر در کشور ما خانه‎زاد شده‌اند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    2 1
    ماکه اونا رو قبول داریم تو ایران چون مسلمونیم ،،،،این دنیا ارزش نداره،،هممون یه وجب خاک میخابیم اما متاسفانه بعضی ازاین مهاجرا تو کشورخودمون بعضی رفتارای ناشایست باایرانی ها میکنن که دور از انتظاره مثلا چنسال پیش یکی ازاقوام میخواست خونه اجاره کنه رفته بود بنگاه معاملات ،،بنگاهیه پرسیده بود ایرانی هستی یا افغانی ،،این بنده خدا هم گفته ایرانی طرف پرو،پرو برگشته گفته مابه ایرانی خونه نمیدیم(حالا خوبه کشورخودمون ایران هستیم خونه ندادن،،،،) قضاوت فقط با خداس
  • قمر ارومیه ای FR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    2 1
    اگر میخواهند ایرانی باشند باید کشورشان با ایران ادغام شود. نمیشود که بیایند ایران شغل ایرانیها را بگیرند بعد درآمدشان را بفرستند خارج از ایران بعد بگویند ما ایرانی هستیم! باید بروند در افغانستان سرایداری و باغبانی کنند، آنجا به اینها بیشتر احتیاج دارد. ما اندازه کافی از بیکاری و ازدحام جمعیت رنج میبریم