آیا آمریکا « پروژه عراق » را درباره ایران در پیش گرفته است؟

چرا می گوییم صدامیزاسیون؟ آیا ورود ناو آبراهام لینکلن به خلیج فارس در راستای این طرح است و آیا ایران عراق دوم خواهد شد؟

زهره نورزپور: ناو هواپیمابر یو.اس.اس آبراهام لینکلن راهی خلیج فارس شد. این خبر را اخیرا جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا داد و گفت که الزاما به معنای جنگ با ایران نیست این یک هشدار است!

هشدار از سوی جنگ طلب ترین و منفور ترین چهره ضدایرانی آمریکا، آیا تنها در حد همان هشدار است؟ در پاسخ به این سوال، سوالی دیگر طرح می شود که آیا ایران به سرنوشت عراق دچار خواهد شد؟ و سوالی دیگر که از این سوالات زاییده می شود، آیا طرح صدامیزاسیون در کار است؟

عراق یا همان طرح صدامیزاسیون

11 مرداد 69 روزی بود که صدام حسین رئیس جمهور عراق برای همیشه گور خود را کند. او که در پی غرامت گرفتن از عرب ها به دلیل جنگ تحمیلی با ایران بود، به کویت حمله کرد و سبب شد آمریکا با ائتلافی گسترده عملیات طوفان صحرا را اجرایی کند. این پیشینه ای شد بر آغاز سیاست گذاری آمریکا برای حذف صدام حسین با بهانه اینکه صدام در منطقه بیش از حد خودش جولان می دهد و نفوذ کرده است. او که در دوران زمامداری عراق پله های قدرت را در منطقه یکی پس از دیگری بالا میرفت با جنگ اول خلیج فارس دیگر عراق، عراق سابق نشد. مردم این کشور زیر بار شدیدترین تحریم های بین المللی قرار گرفتند. سازمان ملل برنامه غذا در مقابل نفت را در این کشور پیاده کرد اما بازهم کودکان در سوء تغذیه شدید به سر میبردند.

آنگاه جرج بوش پسر با یک نظریه معادلات را به کلی تغییر داد. او در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۶۹ (۱۹۹۱) با اشاره به درگیری‌های منطقه اعلام کرد: «موضوع، تنها یک کشور کوچک نیست، هدف ما یک عقیدهٔ تازه است- یک نظم نوین جهانی، نظمی که در آن کشورهای مختلف تحت یک جنبش گرد هم آمده تا به آرزوهای جهانی بشریت، یعنی: صلح و امنیت، آزادی و حاکمیتِ قانون دست یابند.» 

در همین روز تاریخی بود که جرج بوش دورغی را به نام صلح پایه گذاری کرد. پس از آن رسانه های خبری آمریکا استارت تبلیغات جنگ علیه صدام عراق را  به بهانه کیک زرد زدند. رئیس جمهور وقت آمریکا مساله خلع سلاح عراق در سال ۲۰۰۳–۲۰۰۲ به نقطهٔ تعیین‌کننده‌ای رساند و با صراحت در شورای امنیت اعلام کرد که عراق سلاح کشتار جمعی دارد.

همچنین بوش خواستار قبول قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توسط عراق مبنی بر اجازهٔ دسترسی به بازرسان سازمان ملل به تأسیسات ساخت این گونه جنگ‌افزارها شده بود. سازمان ملل پس از جنگ اول خلیج فارس، عراق را از توسعه و تملک این جنگ‌افزارها منع کرده بود و از عراق خواسته بود که به بازرسان این سازمان اجازهٔ حضور در این کشور دهد. در طول بازرسی‌هایی که در سال ۱۹۹۹ انجام شده بود مأموران اطلاعاتی آمریکا گفتگوهای سازمان‌های اطلاعاتی عراق و دیگر اطلاعات را به‌طور زنده در اختیار سران ایالات متحده گذاشته بودند. این مسئله توسط روزنامه‌های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال نیز تأیید شد. و همین روزنامه ها افکار عمومی دنیا را علیه عراق معطوف کردند.

ریس ارلیک در کتاب آنچه رسانه ها به شما نگفتند؛ به صراحت می نویسد که ما روزنامه نگاران در آمریکا واقعیت را درباره جنگ عراق به شما نگفتیم. رسانه های آمریکا درواقع وسیله ای بودند که شما را متقاعد به جنگ کردند.

ریس ارلیک در سال 94 در کافه خبر خبرآنلاین  گفت: «ما به عراق رفتیم و ملاقات هایی هم با مردم و هم با مقامات عراقی از جمله طارق عزیز معاون ویژه صدام، داشتیم. آنچه در کتاب : حمله به عراق، آنچه رسانه ها به شما نگفتند آوردیم مبتنی بود بر شناختی که از جو رسانه های آمریکایی و نحوه عملکرد آنها داشتیم و هم براساس حقایقی بود که در عراق دیده بودیم. بخش هایی از کتاب را من نوشتم و بخش هایی را سولومون و شان پن هم یک موخره برای کتاب نوشت که در حقیقت همان نامه ای بود که به صورت آگهی برای جرج بوش نوشته بود.»

وی به صراحت در این کتاب از تسلیحات رادیو اکتیوی آمریکا می گوید که در جنگ خلیج صدها کودک ناقص الخلقه به بار آورده است. وضعیت داخلی عراق که دستاورد جنگ اول خلیج فارس و اثار تحریم ها بود هیچکدام در هیچ رسانه خبری در دنیا اعلام نشد که مردم عراق به خاکستر نشسته اند.

او می گوید: «کتاب در آن زمان یعنی چندین ماه پیش از حمله آمریکا به عراق منتشر شد و البته در لیست پرفروش ها قرار گرفت اما نتوانست راهی به رسانه های جریان اصلی پیدا کند. آنها ترجیح می دادند با ساز جنگ کاخ سفید و پنتاگون همنوا باشند تا فریاد های ضد جنگ ما که البته در مقابل سرو صدایی که آنها در رسانه های فراگیر به راه انداخته بودند به گوش کسی نمی رسید.وی با توجه به شرایط آنزمان عراق، معتقد بود که ایران با هوشمندی تمام توانست هم تحریم ها را پایان دهد و هم سایه جنگ را از سر خود دور کند. و با رئیس جمهور وقت باراک اوباما مذاکره کند.

اگر تحریم ها جواب می داد و کمر ایران زیر تحریم ها می شکست هیچگاه مذاکره و پس از آن توافقی نمی شد. قطعا مرحله بعدی می توانست جنگ باشد مثل عراق در سال 2003. (اینجا)»

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب دسیسه بوش برای حمله گسترده به عراق در سال 2003 را شرح داده است و اینکه بوش با چه ترفند هایی ساز جهان را به نفع خود برای حمله به عراق کوک کرد و توانست از شورای امنیت بدون یک رای منفی مجوز حمله به عراق را بگیرد. انهم در سایه حمایت رسانه های خبری،  به بهانه ایجاد نظم نوین جهانی(تئوری توطئه) که از خاستگاه صهیونیسم بر می آید، امروز جای خود را به طرح صدامیزاسیون داده است. طرحی که روی صدام جواب داد و آمریکا توانست عراق قوی را به یک عراق ضعیف در منطقه تحت حاکمیت خود تبدیل کند. عراقی که امروز نیز گرفتار همان تروریست های دست پروده آمریکا است.

تازه ترین کتاب نیستان: حمله به عراق، آنچه رسانه‌ها به شما نگفتند

مع الوصف صحبت تحلیلگران این است که ایا ایران عراق دیروز است؟ امروز ناوهای آمریکا به سمت خلیج فارس راهی شدند و بولتون می گوید جنگ نیست هشدار است. روز چهارشنبه نیز احتمال دارد در راستای تحریم های اقتصادی جدید از سوی آمریکا، نوعی دیگر از تحریم به کشور اعمال شود.(اینجا)  امروز ایران در تحریم های ثانویه به سر میبرد، تحریم هایی که به شدت تاکنون تلاش شده کمر اقتصاد ایران را بشکند ولی چنین نشد.

تلاش پرهیاهوی آمریکاییها این است که بگویند فضای نظریه نظم نوین جهانی بیخ گوش ایران در نزدیکی هرمز و در آب های خلیج فارس است، تا بتوانند در صورت امکان در راهبرد تصمیم سازی نظام ایجاد شک و تردید نمایند بی شک برای مدیریت این وضعیت افکار عمومی مردم و جهان باید به جهت درست هدایت شود، همانطور که وزیر خارجه به دنیا اعلام کرد که ایران خواستار صلح واقعی است نه جنگ، اگرچه در برابر تجاوز می ایستد.

اگر آمریکا در پی اجرای نظم نوین است ایران نیز با دیپلماسی چندجانبه گرایی مقابل آن ایستاده است. در حالی که صدام حسین در زمان کشورگشایی یک جانبه به جنگ کشورهای منطقه و آمریکا رفت. از طرفی دیگر ایران تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی  است و این سازمان بین المللی بارها راستی آزمایی و صلح آمیز بودن توان هسته ای ایران را تایید کرده است.

با این حال ناظران معتقدند تشن سیاسی، اقتصادی و اطلاعاتی میان واشنگتن و تهران که پیشینه تاریخی دارد اگر امروز کمی شدت گرفته است به معنای جنگ نیست. جمهوری اسلامی اعلام کرده است که روز چهارشنبه پاسخ خروج آمریکا از برجام را خواهد داد بنابراین روز چهارشنبه مشخص می شود که طرفین دعوا چه خواب هایی را برای یکدیگر دیده اند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1256988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 56
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    تحریم هایی که به شدت تاکنون تلاش شده کمر اقتصاد ایران را بشکند ولی چنین نشد !!!!!!!!!!!!!!!!
    • با نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      ممکنه کمر اقتصاد نشکسته باشه ولی قطعا کمر‌ ملت شکسته!!!
    • NL ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      کمر مردم که خرد شده... کمر اقتصاد رانت خوارها و اختلاس گر ها و کاسبان تحریم البته کلفت تر و تنومند تر شده...
    • DE ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      فقط به این نظر دارم میخندم
    • GB ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      71 23
      تحریم ها قطعا اثر گذاشته است، اما کمر اقتصاد نشکسته. البته بی تدبیری مسئولین در شدت اثر تحریم ها نقش مضاعف کننده داشته است. به نظر من مردم هم در التهاب کنونی اقتصاد و بازار بی تقصیر نیستند که این به علت جهل آن ها از شرایط است.
    • بی نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      دقیقا از اقتصاد ایران چی مونده ؟تولید؟قدرت پول؟صادرات؟قدرت خرید مردم ؟نرخ بیکاری پایین؟ دیگه چی باید بشه که بشکنه
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      شما از اون آسایشگاهی که هستی تشریف بیار کشور خودت , ببین تحریمها با مردم چه کرده ؟؟؟
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      63 33
      شما از اون آسایشگاهی که هستی تشریف بیار کشور خودت ؛ ببین تحریمها با مردم ایران چه کرده !!
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      53 45
      از اقتصاد ايران و بنگاههاي توليدي چند تيم فوتبالي براي سر گرم كردن جوانان باقي مونده كه اخيرا اين مسابقات هم شده محل تخليه خشم و نفرت جوانان
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      71 21
      دوست عزيز اگر كامنت مناسبي نداري لطفا چرنديات نذار....مگر اقتصادي هم باقي مانده
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      14 47
      یاللعجب.... این بنده خدا پایان نقل قول نزدیک به 20 علامت تعجب گذاشته و در واقع نظر کاملا انتقادی به این جمله داشته و عجیب اینکه ملت همیشه در صحنه و عجول متوجه این موضوع نشدند !!!
    • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      18 43
      واقعن نفهمیدید این کامنت نیست؟! این یک جمله از متن اصلی است با کلی علامت تعجب!!! خود کسی که این کامنت رو گذاشته اعتراض کرده به متن اصلی! اونوقت همه به اون پریدید؟
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      15 25
      بابا طرف مسخره کرده ؛
    • کامبیز IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      6 68
      شما با پول رانت رفتی امریکا ! داری از امنیت و رفاه کشور شیطان بزرگ لذت میبری و اینطوری نمکدان میشکونی ؟! برو مک دونالدتو بخور حاجی ..دوره این دورویی ها گذشته .
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      11 26
      هیچوقت به یک ایرانی تحریم شده سخن طعنه آمیز نگو.....چون اکثرا جدی میگیره!!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    طرح نوین یعنی خرد کردن کشورهای خاورمیانه که قابلیت دفاع از خود را ندارن تا راحتتر بتوان منابع سوخت این منطقه را برای همیشه کشید بالا. خیلی دوست دارم یک اجنبی روزی خریت کنه و پاش رو به خاک ایران بماله.
  • GB ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    تحلیل ضعیفی بود. همه چیز گفتی و هیچ چیز نگفتی. اینکه بر عراق چه گذشت که معلوم است. سوال این است که ایران چه تفاوت ها و شباهتهایی با عراق دارد که پرداخته نشد.
  • حمید ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    اگر شما بعنوان یک ایرانی و در ایران زندگی می کنید چطور ادعا دارید که تحریمها اثری نداشته است از زمانی که زمزمه تحریمها شروع شده تا حالا قیمتها در خرد و کلان چندین برابر شده و کمر مردم زیر بار فقر ناشی از بالاتر رفتن قیمتها در حال خورد شدن است. شاید هم شما از قشر مرفهین بی درد هستید که تحریمها که هیچ حتی جنگ هم کوچکترین تاثیر بر آنها ندارد همانگونه که در سالهای جنگ این توده مردم بودند که نابود می شدند.
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      تحریم اثر نذاشته دولت اثر گذاشته
  • US ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    توان دفاعی فعلی ما قطعاً با توان نظامی عراق سابق قابل قیاس نیست . اگر مردم از حکومت در جنگ محدود احتمالی آمریکا و متحدین آن پشتیبانی و حمایت همه جانبه نمایند قطعاً آمریکا و متحدینش مشروط به اینکه از سلاحهای متعارف استفاده نمایند قادر نخواهند بود در کوتاه مدت رژیم ایران را ساقط نمایند و جنگهای چریکی و بمب گذاری و عملیات انتحاری سطح منطقه و پایگاهها و منافع حیاتی جنگ افروزان و حامیان مالی و لجستیک آنها را فرا خواهد گرفت . رژیم ایران بنحوی در داخل و سطح منطقه و جهان برنامه ریزی و هزینه مالی سنگین نموده که هر حرکت و اقدامی خلاف منافع حیاتی خود چه در داخل و چه در خارج از مرزهای خود با هزینه های سنگین انسانی و مالی مواجه شود و دشمن را از فکر حمله بازداشته و یا در صورت شروع حمله در کوتاه مدت آنرا متوقف نماید .
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      خخخخ اره همیمنجوری در باد اسلحه قراضه ها و خواب قدرتتون بمانید
    • استاد بزرگ IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      به نظرم شما سربازی نرفتی اونایی که سربازی رفتن با شلیک اسلحه کلاشینکف و گیر کردناش و بقیه مشکلاش کاملا اشنا هستن
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      دادش مارك سانديس و تي تاپي كه ميزنيد بگو تا ماهم هپروتي بشيم
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      98 77
      دیگه روی مردم حساب نکن ؛ مگر آقایان و آقازاده هاشون بجنگند ؛ چون مردم 8 سال جانانه جنگیدند و الآن نتیجه اش را میبینند !!!!!!
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      جنگجو تو كجا بودي با اين همه شجاعت...ما يه بار جنگيديم بسه ديگه حالا تو برو جلو ما پشتتيم.
  • محمد IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    امیدوارم که اینطور باشه. بنظر نمیرسه از این فلاکتی که توش هستیم بدتر بشه!!
    • رسول IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      بی غیرت که میگن شمایید
    • امیر IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      42 83
      بی غیرت شما هستی آقا رسول من همون نسل سوخته دهه پنجاهی هستم ما 8 سال نجنگیدیم که امثال آقای خاوری با دلار های ما بره اونور آب قمار بازی کنه.تاوان هزینه اشغال سفارت رو مردم دادن آقا زاده ها دارن درسش رو اونجا میخونن.تو کشوری که خط قرمزش اختلاس نیست و مردم هیچ امیدی به فردا ندارن انتظار نداشته باش موافق حمله نباشن متاسفانه.
  • AT ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    مرگ یه بار شیون یه بار
    • GB ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      41 7
      تو خارج نشستی میگی بمب تو سر مردم بخوره
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    امریکا فقط به فکر منافع خودش است ولو با کشتار همه مردم دنیا در تاریخ 300 ساله امریکا این کشور 286 بار لشکر کشی کرده است ولی انچه مشخص است مسئولین ما به فکر منافع ملی مملکت نیستند اگر بودند بهترین مغزهای مملکت را به امریکا فراری نمی دادند خداکمک کند و این فشارها باعث شود رانتخواران و دزدان دستشان از بیت المال کوتاه شود و البته منابع مملکت هم بدست بیگانگان نیفتد
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      23 13
      موندم کجای این حرف ناحسابه این همه مخالف داره؟
  • استاد بزرگ IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    نظرها رو که نگاه میکنم خیلی از مطالب از وطن پرستی و مبارزه با امریکا صحبت میکنن که در واقع این امر بسیار پسندیده و مورد قبول همگان است اما این را باید گفت که همین افراد کافیست دوماه فقط چند ماه درامدی نداشته باشند یا دولت حقوق همین افراد را پرداخت نکند بعد ببینیم ایا حاظر هستند این حس مبارزه با امریکا را همچنان در خود حفظ کنند یا خود جهت استیلای حق خود اقدام خواهند کرد لطفا منطقی برخورد کنید نه شعاری و احساسی
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      کافر همه را به کیش خود بیند جناب استاد صغیر. بچه های این انقلاب بارها نشون دادن برای دفاع از عقایدشون حاضرند حتی از جون خودشون مایه بذارن نمونه اش عراق و سوریه. مهم نیست شما و اربابانتون چقدر زور میزنید جمهوری اسلامی به حیات خودش ادامه خواهد داد. ۴۰ ساله هی میگید این بار دیگه جدیه و کارشون تمومه. شتر در خواب بیند پنبه دانه. بعد از این هم نه اسرائیل نه آمریکا جانتان هیچ غلطی نخواهند کرد.
    • سیدعلی IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      70 36
      سلام استاد بزرگ، اگر خاطرات رزمندگان و شهدا رو بخونیم می بینیم با شرایطی گاه به مراتب سخت تر از این جنگیدند ولی ذلت رو نپذیرفتند. این انسانها هنوز هم هستند و خدارو شکر زیاد هم هستند.
  • علی US ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    برجام رو امریکایی ها با وجود کارشکنی فرانسه تصویب کردن ولی سودی از اون نبردن و ما اجازه ندادیم امریکایی ها هم در پروژهای نفتی و غیر نفتی ایران سهیم بشن. این یک اشتباه استراتژیک بود. تازه ملوانان ره گم کرده اونها رو به زنجیر کشیدیم. حالا جنگ ویرانگر و فروپاشی ایران در چند قدمی ماست. به نظر من تنها راه برای عبور از این بحران صبر استراتژیک و وحدت ملی است. اما افرادی کوته بین و احتمالا جاسوس مانع این وحدت میشن. کاسبان تحریم کشتی رو سوراخ کردن و همه داریم غرق میشیم. امیدوارم مسئولین بالای نظام بدونن دارن چی کار میکنن.
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      علی جان ؛ سهم آمریکا در قراردادهای پس از برجام کم نبود. قرارداد چند میلیارد دلاری بویینگ و نیز ایرباسهایی که موتورشان با شرط جنرال الکتریک بودن؛ قرار بود خریداری شود. چند برابر قراردادهای نفتی که ایران امضا کرد
    • سیدعلی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      84 20
      سلام عجب دست پیش می گیرین. دولت که می گفت سایه جنگ رو از سر کشور برداشته، چطور دوباره برگشته؟ دهن منتقدان رو هم که بستند. برجام هم که تصویب شد. ماهواره هایی که ساخته شده بود، مدتها پرتابشون به تعویق افتاد. آمریکا از برجام اومد بیرون و فرصت چند هفته ای دولت به اروپا هم که شد یکسال. دیگه چی باید میشد که نشد؟ منصف باشید. نکنه تولیدات نظامی رو هم باید متوقف می کردیم؟
    • علی US ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      9 98
      پشت کلمه نفوذ، ورود شرکتهای امریکایی به ایران ممنوع شد. خرید از بوئینگ هم خالی بندی بود. به زبون عامیانه میخواستن قسطی بخرن. کی هی موشک هوا کرد و روش شعار نوشت. کی ملوانان امریکایی رو کد بسته تحقیر کرد. چرا مسئولیت کاراتون رو نمیپذیرید. من طرفدار امریکایی ها نیستم ولی رفتار ما عملا مغایر برجام بود. حالا بنده هم موافق باج دادن به اونها در این شرایط نیستم. گفتم باید مقاومت کنیم. ولی همه با هم. نه اینکه یک عده نجومی دارن میرن بالا و اکثریت مردم دارم میخورن زمین.
  • مومیایی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    بنده ی خدا با طعنه و شوخی نظرش رو گفت که 10 تا علامت شک و تردید هم جلوش گذاشت که منظورش رو بهتر متوجه شیم ولی هموطنان از شدت عصبانیت منظورش رو متوجه نشدند
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      60 19
      این مومیایی خیلی بامزس 24 ساعته از فقر و فلاکت حرف میزنه ولی بدیهیه که کاملا شکم سیره که 24 ساعته اینجا پلاسه،قشنگ جانشین صالحی برای رضا پالونی هستی
    • مومیایی IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      3 73
      جناب ۲۳:۵۲ بدان که دروغگو دشمن خداست
  • سالار IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    عمو مگه ما اقتصاد داشتیم ضمنا بیا بازار ایران ببین خرد شده یا نه
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    74 55
    خدا کنه زودتر راحت شیم خسته شدیم
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
      20 52
      حداقل اينه كه از دست حرافان و محتكرين مسكن و خودرو رها ميشويم
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    18 63
    چمدانها را ببنديد الفرار
  • اکبر IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    83 18
    وقتی یک قدم مقابل دشمن عقب رفتی قدمهای بعدی پشت سر هم عقب میروی.اکثر تحلیلگران امریکا و اروپا از اقدامات مظلومانه ایرانیها شگفت زده شده اند. قطع فروش نفت حتما اعلام جنگ و شروع جنگ نظامی است کدام جنگ اقتصادی؟ باید ایران تنگه هرمز را ببندد نه اینکه کمی از برجام خارج شود. باید یک هفته به انها فرصت داد برای بستن تنگه هرمز. مردم در فشار اقتصادی له شده اند و وضع بسیار بدتر خواهد شد و مسئولین ما این را خوب نفهمیده اند
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    57 8
    شرایط ایران دقیقا حالت کیش و ماته اگر هیچ حرکتی نکنه چه در داخل و چه در خارج وجه و اعتبار کشور بخاطر حرفهای تندی که زده شده خدشه دار می شه و به نوعی ایران برای مذاکرات بعدی هیچ چیزی برای عرضه نداره و حرف ترامپ به دموکراتها درست از آب درمیاد اگر حرکتی کنه چه نظامی و چه خروج از برجام موجب حمله نظامی آمریکا میشه
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    45 29
    قشر بی دردی که به منابع نامحدود متصل هستن حتی نمیدونن قبض اب و برق چی هست برای اکثریت مستضعف تصمیم میگیرن و نتیجه شده حال و روز امروزمان از یک سو گرانی و تورم و رکود شدید از سویی گمانه زنیهایی از جنگی خانمانسوز ما مردم عادی هم از داخلی خوردیم همه از اجنبی
  • شهلا IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    اگر اقدام جدی صورت نگیرد وضع ما از عراق بدتر می شود چون او اجازه فروش نفت در مقابل دارو و غذا داشت و ما این اجازه را هم نداریم. بهتر است دولت برای مردم قبر بکند تا وقتی خیل بیماران و گرسنگان مردند دستپاچه نشود.
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      18 73
      والا من یک قبر ندارم تا از این وضع اقتصادی خودکشی کنم، فکر آقازاده ها افتادم
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 46
    آمریکا کشتی تجاری کره شمالی را با تمام اقلام مصادره کرده است، فردا روز نوبت ما هست. دیروز کل کشتی را که در سال ۲۰۱۸ توقیف شده بود را به خاک آمریکابردند.
  • آرش IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 24
    اشتباه استراتژیک ایران عدم مذاکره در امور منطقه با آمریکای اوباما بود الان اصلا وقت مناسبی برای مذاکره نیست
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    24 1
    تحریمها اثرشون قابل مقایسه با سیاستهای اقتصادی دولت نیست. کاهش ارزش پول ملی دست دولت بوده نه امریکا وگرنه ارزش پول کشورهای جنگ زده بهتر از ما نبود. ما چهل ساله تحریمیم، اما دولت از بی اطلاعی مردم سوء استفاده کرد و فشارهای اقتصادی رو گردن امریکا انداخت. در دولت قبل ارزش پول سقوط کرد اما با سیاستهایی اون رو پنهان کردند تا مردم رای بدن و حالا گندش در اومده.
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    38 25
    چرا اغلب کامنت های دلواپسانه از آی پی انگلستان ارسال می شه ؟
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      6 2
      چون بهم ربط دارن بعد اینهمه سال نفهمیدی یعنی!!!!