۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰

محاسن گردش نخبگان در کشور

حسین سبحانی‌نیا
محاسن گردش نخبگان در کشور

طرح جدید مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات، طرح خوبی به نطر می آید. هرچند که مخالفانی دارد که به هر نحوی سعی در ایراد آن دارند.

بحث کاهش تجربه و سوابق در مجلس ممکن است تاحدی ایراد شمرده شود. اما من در کل این  طرح را برای گردش نخبگان در کشور و همچنین حضور نیروهای جوان و با نشاط در مجلس، مناسب می‌بینم.

صرف داشتن تجربه نمی‌شود که افراد به مدت طولانی در مجلس بمانند. نمایندگان سه دور در مجلس هستند. این موجب پیدا کردن تجربه می‌شود.

گردش نخبگان در کشور محاسن زیادی دارد. لذا معتقدم، این امر مثبت و به نفع مجلس و دولت است. امید و نشاط را در کشور، بین نیروهای باانگیزه و علاقه‌مند افزایش می دهد.

بله درست است که این مورد در قانون اساسی وجود ندارد. در مورد ریاست جمهوری، منع دو دوره متوالی وجود دارد. اما این‌که بگوییم چون در قانون اساسی نیست پس مجلس  نمی‌تواند قانون‌گذاری کند، حرف اشتباهی است. مجلس می‌تواند قانون‌گذاری کند. اگر از مجرای صحیح‌اش تایید شود و شورای نگهبان هم آن را تایید کند، قانون می‌شود.

این مسئله حتی هیچ مغایرتی با قانون اساسی ندارد. تا حالا خیلی موارد بوده، چه در مورد تحصیلات چه موارد دیگر، که شورای نگهبان مشکلاتی داشت. اما به تدریج  به این جمع‌بندی رسید که کار مثبتی است و آن‌ها را تایید کرد.

طرح استانی شدن انتخابات هم که در دست شورای نگهبان است، چند دوره در گذشته ایراد شد؛ احتمال آن که این طرح هم در این دوره مورد بحث قرار بگیرد و در دوره بعد تایید شود، کم نیست.

نمایندگان می‌توانند آن نشاط نمایندگی، تلاش برای ارائه طرح و پیشنهاد و بودن در عرصه کشوری و منطقه‌ای را در سه دوره حضورشان مطرح کنند. بالاخره یک دوره تنفس لازم است تا اگر بعد از آن همچنان انگیزه‌ای بود، وارد شوند. اگر هم نبود که نیروهای جدید و تازه‌نفس دیگری وارد عرصه می‌شوند.

* نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

۲۳۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =