توصیه ایزدی به تربیون داران : اقدام امروز  ایران در راستای منافع ملی بود

ایرنا نوشت: استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اقدام امروز دولت در تعلیق برخی تعهدات برجامی گفت: اقدام دولت ایران ذیل بند 26 برجام صورت گرفته است و اقدامی در چارچوب این سند است، در صورت اصلاح رفتار طرف مقابل، رفتار ایران هم قابلیت برگشت پذیری دارد.

 شورای عالی امنیت ملی امروز در بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد: ایران از این تاریخ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.
شورای عالی امنیت ملی در این بیانیه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول یکسال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.
در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده؛ به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده، و تاکید شده است: در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

** اقدام ایران در چارچوب برجام است
ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت وگویی، پیرامون اقدام دولت جمهوری اسلامی در توقف اجرای برخی تعهدات برجامی گفت: اقدام امروز جمهوری اسلامی قاعدتا نباید خروج از برجام تلقی شود. چرا که در بند 26 برجام این حق به ایران داده شده که هر موقع آمریکا تحریم ها را برگرداند و از عمل به تعهدات خود سرباز زد ایران به بخشی یا کل تعهدات خود عمل نکند. در واقع حرکت امروز دولت جمهوری اسلامی اجرای بند 26 برجام است.
وی با طرح این مسئله که احتمال دارد طرف مقابل تفسیر خود را از اقدام دولت ایران ارائه کند، افزود: هر کس هر تفسیری بکند متن بند 26 برجام صراحت کامل دارد و کسی نمی تواند اقدام ایران را مغایر با برجام تلقی کند. این اقدام دولت ایران کاملا در چارچوب برجام انجام شده است.
ایزدی با اشاره به بازگشت پذیر بودن اقدام دولت ایران گفت: در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده است که اگر طرف مقابل نقض گسترده ای که در مورد برجام انجام داده است را اصلاح کند ایران هم دوباره همه تعهدات برجامی خود را اجرا می کند.
وی افزود: در واقع اقدام ایران، دراز مدت نیست بلکه بستگی به رفتار و عملکرد طرف مقابل دارد. اگر اروپا رفتار خود را اصلاح کند ایران هم از این مسیر برخواهد گشت اما در صورت عدم اصلاح، ایران قدم های بعدی را برخواهد داشت.
استاد مطالعات آمریکای دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران چاره ای جز این نداشته است، گفت: ایران یک سال صبر پیشه کرد اما در مقابل آمریکا هر روز تحریم و فشار جدیدی علیه کشورمان اعمال کرد و بابت این رفتار خود هیچ هزینه ای پرداخت نکرده است.
ایزدی افزود: کاری که دولت ایران انجام داد تعریف هزینه برای رفتارهای غیر قانونی دولت آمریکا و همچنین بی عملی و انفعال دولت های اروپایی است. از این به بعد دشمنی با ایران، برای دشمنان هزینه خواهد داشت. بنابراین از این منظر اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران کاملا عقلانی است.

** عامل این رفتار ایران آمریکا است
وی با ذکر این نکته که طبق اعلام وزیر امور خارجه هفته گذشته آمریکا فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده را منع کرد، گفت: با این اقدام دولت آمریکا، تهران دو راه بیشتر پیش رو نداشت. راه اول این بود که غنی سازی را متوقف کند تا اورانیوم غنی سازی شده از 300 کیلوگرم افزایش پیدا نکند که ایران نمی توانست این کار را انجام بدهد.
وی ادامه داد: راه دوم این بود که میزان اورانیوم غنی سازی شده را افزایش بدهد که راه دوم را انتخاب کرد. آمریکایی ها ایران را به این مسیر هل دادند و کاری کردند که ایران چاره ای جز انتخاب این مسیر نداشته باشد.

** آمریکا طمع کرد
ایزدی در تحلیل رفتارهای غیر قانونی دولت آمریکا گفت: برجام هم برای آمریکا و هم برای اروپا گزینه مناسبی بود. اما آمریکایی ها طمع کردند و فکر می کردند می توانند شرایطی ایجاد کنند که هم برجام را داشته باشند و هم امتیازات جدیدی از ایران بگیرند. وی افزود: البته در داخل آمریکا برخی بودند که از همان ابتدا به سیاستمداران آمریکایی می گفتند که شما این کار را نمی توانید انجام بدهید و ایران امتیاز جدیدی به شما نخواهد داد و امتیازات هسته ای را هم از دست می دهید.
ایزدی ادامه داد: همین محموعه بعد از اقدام دولت ایران خطاب به سیاستمداران آمریکایی اعلام می کنند که پیش بینی آن ها تحقق پیدا کرده است چرا که ایران در یک سال گذشته امتیازی نداده و با کاری که امروز ایران کرد امتیازات هسته ای هم در حال از بین رفتن است.
این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: بنابراین ایران کار درستی انجام داد و چاره ای جز این نبود. بعد از این اقدام دولت ایران هر کشوری که در داخل مجموعه برجام تعریف می شود برای اقدامات ضد ایرانی و برجامی خود هزینه باید پرداخت کند. اگر ایران هزینه تعریف نمی کرد روند فشارها ادمه می پیدا می کرد. با اقدام ایران در حال حاضر احتمال اینکه اروپا رفتار خود را اصلاح کند وجود دارد.وی افزود: تصوری در اروپا شکل گرفته بود که اگر به ایران امتیاز بدهند فرقی نمی کند چرا که ایران در برجام می ماند. این محاسبات اروپایی ها باید اصلاح شود.

** صاحبان تریبون های عمومی مواظب موضع گیری خود باشند
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در داخل کشور دشمن نفوذ دارد و دست به تبلیغات و عملیات روانی می زند، گفت: افرادی که تربیون های عمومی را در اختیار دارند متوجه وضعیت کشور باشند و بدانند که این اقدام ایران در راستای منافع ملی بوده و زودتر باید اتفاق می افتاد.
وی ادامه داد: ایران یک سال منتظر اقدام اروپایی ها ماند اما اروپا اقدامی نکرد. مردم باید متوجه باشند که با رویکرد گذشته اروپایی ها حرف مسئولان ایرانی را بی اثر تلقی می کردند. مسئولان ما می گفتند صبرمان به لب رسیده اما اروپایی ها جدی نمی گرفتند. این رویه به هیچ وجه برای ایران مناسب نبود.
وی در پایان تاکید کرد: با این اقدام روند اصلاحی در سیاست حارجی شروع شده است و این روند با سرعت بیشتری باید ادامه پیدا کند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1257831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =