چالش‌ها و خبرسازی‌های بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر پیش از شروع به کار آن از راه رسیده تا حواشی بر اصل غلبه کند و همانند ماه‌های اخیر اهمیت سینما زیر سایه برخی مسائل قرار بگیرد.

سمیه علیپور: ‌پیش فروش بلیت‌های جشنواره فیلم در تاریخ پنجم بهمن ماه در حالی آغاز شد که تکلیف فیلم‌های بخش مسابقه و سایر بخش‌های این جشنواره به درستی روشن نشده و سینماگران همچنان در تعلیق پذیرفته شدن اثرشان و یا اعتراض نسبت به ارسال فیلمشان به بخش نوعی نگاه قرار داشتند.

هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فجر شامل سیدعلیرضا سجادپور، بهمن حبشی، پوران درخشنده،‌ حسن نجاریان، پژمان لشگری‌پور و جهانگیر الماسی کار بازبینی فیلم‌های فجر را از ابتدای دی آغاز کرده بودند،‌ اما بنا به دلایلی که یکی از آن‌ها به زعم مدیران سینمایی تاخیر در آماده کردن فیلم‌هاست، همچنان تا روزهای اولیه بهمن سرگرم دیدن آثار هستند.

اضافه شدن بخش نوعی نگاه به جشنواره فجر در شرایطی که حتی مهدی مسعودشاهی دبیر این دوره از جشنواره در نشست خبری خود سخنی به میان نیاورد، اعتراض گروه‌های مختلف فیلمسازان و به خصوص سینماگران سرشناس ایرانی همانند سیروس الوند، علیرضا داودنژاد و تهمینه میلانی را به همراه داشت.

براساس آخرین اخبار اعلام شده در مورد این دوره از جشنواره فجر 16 فیلم سینمایی 1359» سامان سالور، «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی،‌ «پایان‌نامه» حامد کلاهداری،‌ «جرم» مسعود کیمیایی،‌ »یه حبه قند» سیدرضا میرکریمی، «آسمان محبوب» داریوش مهرجویی، «راه آبی ابریشم» محمد بزرگ‌نیا، «33 روز» جمال شورجه،‌ «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی، «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا، «عملیات سکوت» حمید بهمنی، «خاک و آتش» مهدی صباغ‌زاده، «آلزایمر» احمدرضا معتمدی، «آقا یوسف» علی رفیعی، «ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان، و «گلچهره» وحید موسائیان به بخش مسابقه جشنواره راه یافته است.

همچنین نام شش فیلم «قصه پریا» فریدون جیرانی، «یکی از ما دو نفر» تهمینه میلانی، «مرهم» علیرضا داودنژاد، «کوچه ملی» مهرشاد کارخانی، «پرتقال خونی» سیروس الوند و «اسب حیوان نجیبی است» عبدالرضا کاهانی در میان آثار بخش نوعی نگاه مشاهده می‌شود؛‌ بخشی که حواشی بسیاری ایجاد کرده و ماهیت نامشخص آن نگرانی و اعتراض سینماگران را به همراه دارد.

داود رسولیان قائم مقام اداره کل نظارت و ارزشیابی در گفت‌و گو با خبرآنلاین با رد این نظریه که فیلم‌های بخش نوعی نگاه به دلیل اصلاحیه وارده شده به آن‌ها به این بخش ارسال شده‌اند تاکید کرد این دوره از جشنواره فیلم فجر به فیلم‌های سیاسی توجه دارد.

متن کامل سخنان رسولیان را اینجا بخوانید.

سیروس الوند نیز در اعتراض به پذیرفته شدن فیلمش در بخش نوعی نگاه به خبرآنلاین گفت: «این نوع پذیرش فیلم را نوعی توهین به خودم تلقی می‌کنم نه احترام. تا جایی که مربوط به من می‌شود تلاش می‌کنم تا «پرتقال خونی» در جشنواره حضور نداشته باشد.»

متن کامل سخنان الوند را اینجا بخوانید.

نام

سمت و زمینه فعالیت

اظهارات

مهدی مسعودشاهی

دبیر جشنواره

امسال شاهد حضور گسترده فیلمسازان و هنرمندان در جشنواره هستیم که به لحاظ تنوع مضمونی و ساختاری، فصل جدیدی را در سینمای این مرز و بوم رقم زده‌اند و سینماگران ما توانستند در فضایی آزاد و بدون دغدغه تولیدات خود را به مهمترین رویداد سینمایی کشور برسانند. از سوی دیگر با توجه به کثرت آثار و اشتیاق تماشاگران برای دیدن جدیدترین فیلم‌ها و محدودیت بخش مسابقه سینمای ایران، متاسفانه نمی‌توان از تمام این ظرفیت در این بخش بهره گرفت. بنابراین برای احترام به فیلمسازان و مخاطبان، شرایط مناسب برای به نمایش درآمدن اکثر آثار ارزشمند تولید شده سال جاری که با رویکردی متفاوت و متنوع ساخته شده‌اند در جشنواره فراهم شده که بخش نوعی نگاه در راستای این امر است. فیلم‌های بخش نوعی نگاه در این شرایط می‌توانند فرصت ارزیابی توسط مخاطبان را به دست آورند و از ظرفیت‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی مهترین رویداد سینمایی بهره گیرند.

علیرضا سجادپور

مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی

من تعجب می‌کنم از برخی اعتراض‌ها که از ناحیه بعضی از فیلمسازان نسبت به تاسیس بخش نوعی نگاه صورت گرفته. البته اکثر فیلمسازان مرتبط با موضوع نسبت به تاسیس این باکس جدید در جشنواره ابراز خوشحالی کردند، اما برخی‌ها هم اعتراض‌هایی داشتند که این اعتراض‌ها واقعا موجب شگفتی و تعجب من است به این دلیل که ما باید جشنواره و رئیس جشنواره را برای ایجاد چنین ستونی تقدیر و تحسین کنیم که با گشودن آن شجاعانه تصمیمات جشنواره را به معرض نقد می‌گذارد چرا که جشنواره معمولا تنها بخشی از فیلم‌ها را برای مسابقه انتخاب می‌کند، اما امسال نیز که تعداد فیلم‌ها از عدد شگفت‌انگیز90 فراتر رفته و فقط حدود 20 فیلم دربخش مسابقه امکان دیده شدن دارند، راحت‌ترین و بی‌دردسرترین کار برای جشنواره این بود که بقیه فیلم‌ها را به کناری بگذارد اما جشنواره با شجاعت، مبادرت به گشودن ستون نوعی نگاه کرد تا برخی از فیلم‌های انتخاب نشده را در این بخش به صورت گسترده به نمایش بگذارد. این نمایش محدود نیست بلکه گسترده است و بلیت‌فروشی خواهد شد و مردم و دست اندرکاران نیز به همان اندازه بخش مسابقه، این آثار را خواهند دید.

تهمینه میلانی

کارگردان «یکی از ما دو نفر»

من اصلا متقاضی حضور در جشنواره نبودم و نمی‌دانم چرا اسم فیلمم در میان آن آثار اعلام شده، قرار دارد.

محمد نیک‌بین

تهیه‌کننده «یکی از ما دونفر»

اگر این فیلم در جشنواره روی پرده برود پیگیری می‌کنم که چه اتفاقی افتاده است. ضمن اینکه در حال حاضر هم برای حضور این فیلم در جشنواره بیست ونهم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهم.

علیرضا داودنژاد

کارگردان «مرهم»

ایجاد بخش‌های جدید در جشنواره‌ها وابسته به سلیقه مدیران بوده و قرار گرفتن آثار در این بخش‌ها نیز نشأت گرفته از نگاه سلیقه‌ای مدیران سینمایی است. نگاه سلیقه‌ای به شدت به سینما ضربه وارد می‌کند و انتخاب این فیلم‌ها در بخش "نوعی نگاه" کاملا سیاسی است و نگاه سیاسی به مراتب مضرتر از نگاه تجاری است، نگاه صرفا تجاری ممکن است سینما را در سطح پایین نگه دارد اما نگاه صرفا سیاسی سینما را از چشم مردم می‌اندازد. حرف‌هایی درباره حذف قسمت‌هایی از فیلم با من زده شده بود اما آقای سجادپور با مسئولیت خودش از حذف قسمت‌هایی از فیلم صرف نظر کرد. قطعا این انتخاب جای اعتراض دارد اما امروز فیلم‌ها انتخاب شده‌اند و در شرایط فعلی نمی‌دانم چه باید کرد.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =