وقتی ایران بیشتر از آلمان مهاجر می‌گیرد

تحریم‌های آمریکا در حوزه‌های مختلف پیامدهای زیادی به همراه داشته است.

نیو صدر: با نزدیک به یک‌میلیون پناهنده، ایران یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست، اما حالا تحریم‌ها و پیامدهای اقتصادیش، ادامه این روند و آینده زندگی صدها هزار نفر را به خطر انداخته است.

تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا در یک سال گذشته، وضعیت خطرناکی در مناطق مختلف به وجود آورده؛ ورود و تولید برخی‌ داروها در کشور با محدودیت‌های مختلفی روبه‌رو شده، اجرای برخی پروژه‌های زیست‌محیطی با کمبود فناوری مواجه شده و ... حالا برخی از مسئولان هشدار دادند که با ادامه تحریم‌ها آینده حضور برخی از شهروندان افغانستانی در ایران مبهم است.

در همین رابطه عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه گفته بود: «وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد، درآمدهای نفتی ما کم شود که البته موفق نخواهند شد و فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید، ایران مجبور می‌شود سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کند و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و از برادران افغان بخواهیم که کشور را ترک کنند. نمی‌خواهم تنش یا نگرانی در بین اتباع افغان ایجاد کنم ولی می‌خواهم صحنه را ترسیم کنم. اگر آمریکا بخواهد به سیاست تحریم ادامه دهد، مسئولیت آن به عهده آمریکا خواهد بود.»

البته بعد از حواشی مختلفی که در رابطه با این اظهار نظر یا هشدار به وجود آمد، عراقچی توضیح داد که منظورش از این حرف‌ها درخواست کمک از کشورهای اروپایی برای باز کردن درب‌هایشان به روی مهاجران افغان باشد.

ایران، چقدر پناهنده‌ پذیرفته؟

ده‌ها سال است که ایران از کشورهای همسایه میلیون‌ها نفر پناهنده پذیرفته و در این میان بیشترین آمار پناهندگان هم از کشور افغانستان است.

در این سال‌ها تعداد پناهنده‌های این کشور در ایران نوسان زیادی داشته به طوری که در اواخر دهه ۶۰ تعداد پناهنده‌های رسمی افغانستانی در ایران به اوج خود و نزدیک به ۳میلیون نفر رسید، اکنون تعداد پناهنده‌های این کشور نزدیک به یک‌میلیون نفر است.

آمار مرکز پناهندگی سازمان ملل در این رابطه از این قرار است:

ردیف

سال

تعداد پناهندگان افغانستانی در ایران

۱

۱۹۸۰

۳۰۰هزار نفر

۲

۱۹۸۵

۱میلیون و ۹۰۰هزار نفر

۳

۱۹۹۰

۳میلیون و ۶۱هزار نفر

۴

۱۹۹۵

۱میلیون و ۴۲۹هزار نفر

۵

۲۰۰۰

۱میلیون ۴۸۲هزار نفر

۶

۲۰۰۵

۹۲۰هزار نفر

۷

۲۰۱۰

۱میلیون و ۲۷هزار نفر

۸

۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

۹۵۱هزار نفر

البته این آمار نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون تعداد پناهنده‌های افغان در ایران روندی افزایشی  داشته و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ این تعداد ثابت بوده. گفتنی است آمار براساس آمار غیررسمی تعداد پناهنده‌های افغانستانی در ایران، چند برابر آمار سازمان ملل و حدود ۳میلیون نفر است.این در حالی است که براساس آمارهای جهانی کشور آلمان که از مدعیان پذیرش مهاجر در اروپاست،‌ میزبان حدود ۹۰۰ هزار مهاجر است.

در مقایسه با دنیا چقدر پناهنده داریم؟

از سویی اطلاعات بانک جهانی هم نشان می‌دهد که در مقایسه با دیگر کشورها، حضور این تعداد پناهنده در کشور باعث شده تا ایران هفتمین کشور مهاجرپذیر در دنیا و سومین کشور مهاجرپذیر منطقه در سال ۲۰۱۷ باشد.

این در حالی است که به علت شروع جنگ‌های مختلف در سال‌های گذشته تعداد پناهنده‌های دنیا به شدت افزایش پیدا کرده و بخش زیادی از جمعیت آنها در سال‌های گذشته به اروپا و کشورهای مختلفی مهاجرت کرده‌اند. به همین دلیل ترکیه هم اکنون مهاجرپذیرترین کشور دنیاست.

تعداد پناهندگان کشورهای مختلف منطقه

ردیف

نام کشور

تعداد پناهندگان

۱

ترکیه

۳.۵ میلیون نفر

۲

پاکستان

۱.۴ میلیون نفر

۳

عراق

۳۰۰هزار نفر

۴

سوریه

۶۰۰هزار نفر

۵

عربستان

۱۴۸ نفر

۶

مصر

۲۰۰هزار نفر

۷

افغانستان

۷۵هزار نفر

.

ایران برای حمایت از پناهندگان افغان، به کمک نیاز دارد

حضور این جمعیت زیاد از پناهندگان کشورهای مختلف در ایران، با اظهار نظرهای اعضای سازمان ملل هم روبرو شده،حدود یک سال پیش فیلیپو گرانی، کمیسیونر سازمان ملل گفته بود: «ایران با استفاده از سیاست‌های مترقی خود به نمونه‌ای در جهان تبدیل شده، اما این کشور برای میزبانی از یکی از بزرگترین گروه‌های پناهندگی دنیا به حمایت بیشتری نیاز دارد.»

این دقیقا، مشابه اظهار نظر معاون وزارت امور خارجه در رابطه با تاثیر تحریم‌های آمریکا در زندگی پناهندگان افغانستانی در ایران است.

او در این رابطه توضیح داده بود: «هم اکنون ۴۶۸ هزار دانش آموز افغان که رایگان در مدارس ایران تحصیل می‌کنند؛ در حالی که هر کدامشان سالانه ۶۰۰ یورو هزینه دارند. هم اکنون ۲۳ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل هستند؛ در حالی که سالانه ۱۵ هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می‌شود. کشورهای اروپایی باید به وظایف خود در ارتباط با مهاجران از جمله مهاجران افغانی در ایران عمل کنند، آنها دو راه پیش‌رو دارند یا این‌که در تامین هزینه‌های مربوط به این مهاجران به ایران کمک کنند و یا این‌که بخشی از این مهاجران را به خاک خود راه دهند و آنها را در خاک خود بپذیرند.»

۴۷۲۳۷


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1259151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    1 0
    میان ماه من تا ماه گردون//تفاوت از زمین تا آسمان است.