چه کسانی پشت پرده شایعه جنگ هستند؟

رسانه های خبری آمریکا بر شیپور جنگ می دمند و سیاستمداران پرچم های سفید را تکان می دهند.

زهره نوروزپور: شانزدهم اردیبهشت ماه جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، با انتشار یک بیانیه از سوی کاخ سفید اعلام کرد که نیروی تهاجمی برای خاورمیانه و به منظور ارسال پیام واضح به ایران اعزام کرده است که هر گونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدانش را با ' نیروی ضربتی' مواجه خواهد کرد. آمریکا این تصمیم را در پی برخی نشانه ها، تحرکات وهشدارها گرفته است. ما در پی جنگ با ایران نیستیم اما کاملا آماده ایم تا هر گونه حمله از سوی عوامل ایران بویژه سپاه پاسداران یا دیگر نیروهای نظامی وابسته به ایران را پاسخ دهیم. بولتون در حالی این بیانیه را منتشر کرد که بزرگترین ناو جنگی آمریکا آبراهام لینکلن در راه آب های خلیج فارس بود.

این پیام آتشی در خرمن رسانه های خبری آمریکا و جهان بود. پس از آن رجزخوانی جنگ میان واشنگتن و تهران بیشر از گذشته شدت بخشید. طرفین یکدیگر را تهدید به مقابله به مثل کردند.

اما تحلیلگران داخلی و خارجی معتقد بودند که آمریکا تنها بر حسب تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز برای دفاع از خود این ناو جنگی را به خاورمیانه اعزام کرده است. گاردین در اینباره نوشت که این ناو حرکت عادی خود را طی کرده است.

تغییرات در صف آرایی نظامی آمریکا روالی عادی دارد و برخی مقامات آمریکایی نیز به رغم اینکه تنها لحن بیانیه بولتون و اعلان چنین برنامه‌ای از سوی او را عجیب می‌دانند ارسال این واحدهای نظامی به منطقه را امری عادی می‌دانند.

این روزنامه در ادامه نوشت: گردش ناوهای جنگی هواپیما بر و هواپیماهای بمب‌افکن روالی عادی است. در حال حاضر در منطقه مقر فرماندهی نظامی آمریکا که خاورمیانه و افغانستان را در بر می‌گیرد هیچ یک از این‌ها وجود ندارد.

اما چه شد که این هیاهو به پا شد و کمی بعد از سوی خود آمریکا خاموش گشت؟

خبرگزاری خبرآنلاین هفته گذشته در تحلیلی به مساله صدامیزاسیون شدن ایران از سوی آمریکا پرداخت، و اینکه در تهاجم نظامی ایالات متحده به عراق، رسانه های خبری آمریکا چه نقش مستقیمی برای اهداف بوش ایفا کردند. (اینجا)

روندی که در هفته گذشته نیویورک تایمز و واشنگتن پست علیه ایران به کار گرفته بودند. تیترها یکی پس از دیگری محکم تر بر طبل جنگ می کوبید. این در حالی بود که مقامات آمریکا کاملا خلاف رسانه های خبری آمریکا اعلام موضع می کردند.

از رئیس جمهور آمریکا که درخواست او از ایران دستمایه طنز کاربران شبکه های اجتماعی شد، تا پمپئو و برایان هوک که تا کنون سخنی مستقیم و واضح از جنگ نزده اند  و تا بحال اعلام امادگی درباره مذاکرات کرده اند.

مایک پمپئو در مصاحبه خود با شبکه سی ان بی سی اعلام کرد که کاخ سفید از فرصت مذاکره با تهران استقبال می‌کندو به دنبال جنگ نیست.

همچنین برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با ادعای اینکه آنچه واشنگتن انجام می‌دهد جنبه دفاعی دارد، گفت که دولت ترامپ خواهان توافقی بهتر با ایران است.

 برایان هوک، در گفت‌وگو با روزنامه ساندی تایمز به تکرار ادعاهای بی‌اساس و گزافه‌گویی‌های خود علیه کشورمان پرداخت و مدعی شد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

هوک با بیان اینکه نگران درگیری احتمالی با ایران نیست، مدعی شد که اقدامات آمریکا صرفاً پاسخی به آن‌چه تجاوزات ایران می خواند، است.

وی با بیان این که تمام آن چه آمریکا انجام می‌دهد، دفاعی است، مدعی شد که ایران همچنان تأمین کننده تروریسم در جهان است. اگر آنها بدون تسلیحات هسته‌ای این‌گونه رفتار می‌کنند تصور کنید که اگر یک سلاح  داشته باشند، چگونه خواهند بود.

این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد که دولت ترامپ خواهان توافقی بهتر با ایران است، نه جنگ با این کشور.

پس چه کسی بر شیپور جنگ کوبید؟

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به نیویورک پیش از این اتفاقات پشت پرده این رجزخوانی جنگی را از شبکه خبری محبوب ترامپ (فاکس نیوز) فاش کرد و گفت ترامپ به دنبال جنگ نیست بلکه تیم بی ، دسیسه کرده است که رئیس جمهور آمریکا را به جنگ بکشاند. (اینجا)

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوی آمریکا نیز اقرار کرده است که اگر به بولتون گوش دهم با همه دنیا باید بجنگم! این نشان می دهد که حتی ترامپ از مشاوره های مشاور جنگ طلبش راضی نیست. کما اینکه در این مدت پنتاگون نیز موضع صریحی دراینباره نگرفت و این وزارتخانه نیز اعزام ناو خود به خاورمیانه را تدافعی و عادی اعلام کرد.

این عقب نشینی رجزخوانی جنگی، از سوی مقامات آمریکا و اینکه در مصاحبه های متعدد اصرار بر گفتمان مذاکره دارند تا گفتمان جنگ، نشان می دهد که دست هایی پشت پرده این وضعیت را اداره می کنند.

در همین باره ایلان گلدنبرگ مدیر اندیشکده امنیت نوین آمریکایی در توئیت خود نوشت: رسانه‌ها باید ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به خاورمیانه را مسئولانه گزارش دهند.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: کوبیدن بر طبل جنگ با ایران را متوقف کنید، چیزی که جنگ‌طلبان آمریکا می‌خواهند. ٣ سال در بخش ایران پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) کار کردم و می‌دانم این تحرکات فاصله بسیار زیادی با یک تحرک مهم (منتهی به جنگ) دارد.

وی افزود: انتقال یک سیستم پاتریوت به خاورمیانه ارزش تیتر اول شدن در نیویورک‌تایمز را ندارد، مخصوصاً که چند ماه قبل چهار سیستم کامل پاتریوت از منطقه خارج شده‌اند. درمورد انتقال ناو هواپیمابر هم بزرگنمایی شد، مخصوصاً که درنظر بگیریم اصلاً از قبل برنامه‌ریزی شده بود که در این زمان آنجا مستقر شده باشد.

گلدنبرگ گفت: پس واقعاً چه اتفاقی افتاده است؟ یک نفر در کاخ‌سفید تصمیم گرفته رسانه‌ها به صورت عجیب‌وغریبی به این بحث انتفال تجهیزات بپردازند تا به ایران فشار وارد شود. علت این می‌تواند باشد که آمریکا نگران حمله ایران علیه نیروهایش در منطقه است. این چیزی ست که احتمالاً وزارت دفاع می‌خواهد. یا ممکن است هدف این فشارها بازگشت به میز مذاکره باشد. این چیزی است که به نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد. یا این می‌تواند به منظور شروع یک بحران باشد. این چیزی ست که بولتون می‌خواهد.

مدیر اندیشکده امنیت نوین آمریکایی اظهار داشت: به‌هرحال رسانه‌ها باید مسئولانه اخبار را منتشر کنند و فقط به خوراک رسانه‌ای نگاه نکنند، به اتفاقات منطقه هم نظری داشته باشند. چیزی که الان بوجود آمده بحرانی روبه‌تزاید بواسطه حضور ناوی است که قرار بوده آنجا برود، یک سیستم پاتریوت و چند ب -۵۲. این تحرکات حتی نزدیک به اتفاقات چندسال قبل نیست که ما شروع به انتقال نیروها از جنگ داعش به شرق آسیا کردیم.

گلدنبرگ افزود: حرف آخر برای خبرنگاران. به واقعیات نگاه کنیم. به برآوردهای اطلاعاتی، مخصوصاً درمورد انگیزه‌ها و راهبردهای ایران با شک عمیق نزدیک شوید. ابزاری نشویم برای کوبیدن بر طبل جنگ.

موضع گیری گلدنبرگ قطعا برای رسانه های خبری آمریکا حجت نیست، چراکه بستگی به آن دارد که آنها چه خطی مشی سیاسی را در قبال ترامپ برای انتخابات 2020 در نظر گرفته اند. نیویورک تایمز و واشنگتن پست کمر به تخریب او بسته اند و از ترامپ و تیم او یک چهره جنگ طلب به مردم آمریکا ارائه می دهند. اما فاکس نیوز می گویدترامپ به دنبال جنگ نیست. رسانه های آمریکایی در حال تعیین سرنوشت سیاسی ترامپ هستند، ترامپ نیز با درخواست مکرر خود از ایران می خواهد این چهره را به یک ادم صلح طلب بدل کند.

در این وضعیت کنونی رسانه های خبری داخلی و افکار عمومی کشور باید دقت نظری بر این دست اخبار داشته باشند چرا که مقامات این کشور صحبت دیگری با ایران دارند نه جنگ! بلکه این جنگ داخلی آمریکایی هاست که دامن ایران را نیز گرفته است. و دست آویز اهداف تیم بی، باید مراقب بود؛ توپ در کدام زمین افتاده است؟

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1259195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    6 13
    تمام این حرف ها به کنار چرا وعده مسئولین مبنی برخروج از برجام درصورت خروج آمریکا از آن عملی نشد آیا این نشانه ترس از شرایطی که امکان دارد پیش آید نیست یعنی به عواقب حرف خود فکر نکرده و نسنجیده سخن می گویند تندروهایی که کاندید ریاست جمهموری هم بودند چرا ساکت هستن ادامه شرایط فعلی قطعا قشر متوسط جامعه را بشدت ضعیف خواهد کرد
    • حسینقلی خان مستشار IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      5 10
      اگر از من بپرسی میگم به خاطر شما مردمه. خروج از برجام باید زمانی اتفاق بیفته که شما با سلول سلول بدنتان باور کنید که این توافق اشتباه بوده. به نظر من هنوز برای خروج از برجام زوده چون هنوز هستن عده ای که خوب شیر فهم نشده اند. زمانی که شیر فهم شدن بدون لحظه ای درنگ از برجام خارج میشیم.
  • DE ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    22 14
    آمریکا بدنبال جنگ با ایران نیست مگر آنکه ایران شیطنت بکند و دست به موشک پرانی .بزند در آنصورت دیگرآنچنان طولی نمی کشدکه به جنگ دوطرفه منجر بشود زیرا که آمریکا و متحدانش در کوتاهترین مدت با پیشرفته ترین تسلیحات ، نقاط خاصی را می زنندو بعدش پایان نظام !
    • مهرداد IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      13 12
      بخدا لازم نیست در مورد هر چیزی نظر بدیم، آمریکا چند نقطه رو بمباران میکنه و بعد پایان نظام!! اگه اینجوری بود که تا الان هزار بار حمله کرده بود
  • CA ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    7 3
    پس چرا وزیر خارجه ایران در مصاحبه با رسانه های آمریکایی از نگرانی هایش از جنگ میگوید؟
    • AE ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      1 8
      چون ترسوست و باید برود آنجایی که رییس جمهور گفت تا از ترس نلرزد.
  • AE ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    5 1
    اینم سوال داره آخه از روز روشن‌تره که فقط اصلاح‌طلبا شایعه جنگ میشه جنگ میشه راه میندازن البته چاره ای ندارن کاسبان جنگ باید یجوری از کساد کاسبی شون جلوگیری کنن دیگه.
  • علی CH ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    8 0
    کسینجر میگه کسایی که صدای طبل جنگ رو نمیشنون کر هستند! راست میگه
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    11 1
    بخدا مردم ایران هم به جنگ راضی اند.تا تکلیف یکسره بشه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    12 0
    نه ما بدنبال جنگيم نه امريكا ولي جنگ ناخواسته احتمالش بسيار زياد است دو طرف ژنرال هاي تندرو بسيار دارند
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      3 0
      الان جنگ سر گردان شروع شده دو طرف ميزنند ميگن ما نبوديم كسي مسوليت انرا نمي پذيرد
    • دادخواه IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      4 0
      فكر كنم ايران و امريكا مخفيانه توافق كرده اند جنگ غيبي كه به جنگ شبح مشهور است را در خليج فارس و درياي عمان شروع كنند بدين معني كه همديگر را نميزنند ولي ديگران را ميزنند و كشورهاي مفت خور حاشيه خليج فارسو ميدوشندبه بهانه تامين امنيت
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      4 0
      در جنگ اشباح هركي به هركيه اين اونوميزنه اون اينو ميزنه در داخل هم بزودي شاهد اينگونه وضعي خواهيم بود چراكه در بحث مسكن و خودروي چند ماهي است شروع شده ولي در اين جنگ همه بازنده هست جنگ باخت باخته
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      3 0
      استوانه هاي نظام مخترع جنگ اشباح اقتصادي
  • احمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
    0 0
    امریکا نوچه اسرائیل هست ایران تنهابه رسمیت شناختن غده سرطانی طعم ارامش والسلام علیکم