گرد و خاک، بحران جدی پل‌دختر پس از سیل/ نگرانی از شیوع سالک در مناطق سیل‌زده

دوازدهم فروردین بود، روزی دیگر از تعطیلات نوروزی ۹۸ آغاز می‌شد و مردم لرستان در تب‌وتاب عیددیدنی، دید و بازدید و حضور در طبیعت در این روزهای پایانی، ولی رودخانه کشکان همه را واردار به دیدوبازدید از خود کرد.

عید بود و سال نو ولی کسی نمی‌دانست چرا کشکان سر ناسازگاری دارد و نمی‌خواهد زلالی آبش را همگان دوباره به نظاره بنشینند، انگار قهر کرده و کسی به او توجه نمی‌کند.

پنج روز از عید گذشت و خروشش ترسی در دل مردم انداخت ولی بازهم کشکان به هدفش که خودش می‌دانست و بس نرسید. ولی دوازدهم شد و نهیب این رود زمین و زمان را به لرزه انداخت و همه ایران باتمام وجود نظاره‌گرش شدند و تلافی عقده‌های چندین و چندساله خود را سرهمه خالی کرد و به جای آبادانی، ویرانی و دهشت را به مردم هدیه داد، مردمی که در خونگرمی و مهمان‌نوازی شهره عام و خاص بودند و هدیه نوروزی‌شان بی‌خانمانی شد.

بیش از ۴۰ روز از سیل پلدختر می‌گذرد و هنوز مردم دل‌نگرانند، دل‌نگرانی از روزهایی که پیش رو دارند، روزهایی که به قول خودشان شاید بدتر از خروش کشکان باشد...

نبود منبع درآمد، خانه‌های ویران، کشاورزی ازبین رفته و ده‌ها و ده‌ها دل‌مشغولی دیگر امروز به مهمترین دغدغه‌ مردم پلدختر تبدیل شده که البته با همت مسئولین کشوری، استان و صدالبته مهربانی‌های وصف‌ناپذیر مردم سراسر کشور امیدواریم هر چه سریع‌تر رفع شود.

این گزارش به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده پرداخته است.

گرد و خاک، بحران جدی پلدختر پس از سیل
یک شهروند پلدختری در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده این شهر می‌گوید: پاک‌سازی کامل شهر انجام نشده و گردوغبار در بسیاری از ساعات روز مردم را اذیت می‌کند.

اسد پارسایی با تاکید بر اینکه گروغبار مشکلات تنفسی را برای مردم به‌وجود آورده است، افزود: بعد از سیل و جمع‌آوری گل و لای منازل و خیابان‌ها، گرم شدن هوا را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با بحران گرد و خاک سطح کوچه و خیابان‌های شهر مواجه‌ هستیم.

این شهروند اظهار کرد: این پدیده تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان خصوصا کودکان، کهنسالان و کسانی که فاقد خانه هستند به شمار می‌آید.

مشکلات بهداشتی در کمپ‌ها و چادرهای امدادی
مرادی یکی دیگر از شهروندان پلدختری گفت: بسیاری از مردم به دلیل نداشتن سرپناه ناگزیرند در کمپ‌ها و چادرهای امدادی زندگی کنند.

وی اظهار کرد: ساکنان کمپ‌ها با مشکلات بهداشتی و رفاهی بسیاری مواجهند و اغلب آنها شرایط زندگی مناسبی ندارند.

این شهروند به محور قدیم خرم‌آباد پلدختر نیز اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های انجام شده عبور و مرور در این محور انجام می‌شود ولی روند بازسازی آن مشخص نیست به چه طریقی بوده و بسیار کند است.

مرادی تاکید کرد: ارتزاق بسیاری از مردم شهرستان از طریق این محور انجام می‌شود و انتظار می‌روند سرعت بازسازی آن بیشتر و بیشتر شود.

نگران شیوع سالک در مناطق سیل‌زده هستیم
دکتر محسن اسدبیگی رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره گفت: نگران شیوع بیماری سالک در مناطق سیل‌زده هستیم.

وی اظهار کرد: طی بازدیدی که از پلدختر انجام شد کانکسی که برای خانه بهداشت فرستاده شده هنوز نصب نشده است.

وی با بیان اینکه اسکان در چادرها آسیب‌هایی را به دنبال دارد، تصریح کرد: در هماهنگی سایر دستگاه‌ها مشکل داریم. ناهماهنگی در زیر ساخت‌ها وجود دارد که این امر مشکل‌ساز است.

این مسئول بیان کرد: چادر زده شده اما یک سرویس بهداشتی و حمام آنجا تعبیه شده که همه جمعیت برای استفاده از آن با مشکل مواجه هستند.

رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: دستگاه‌های پشتیبان با سایر دستگاه‌ها پیش نرفته‌اند و این موضوع به عینه مشهود است.

اسدبیگی اظهار کرد: دفع فاضلاب در منطقه‌ای که چادر زده شده باید انجام شود.

وی بیان کرد: آب هنوز آنجا مشکل دارد، اگر آب به حد کافی نباشد مشکل پیش می‌آید.

رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: خدمات بهداشتی در مناطق سیل زده ارائه می‌شود ولی باید زیر ساخت بهداشتی انجام شود.

اسدبیگی اظهار کرد: مشکلات بهداشتی به طور جدی وجود دارد و باید شهرداری و آب و فاضلاب همکاری کنند.

وی تصریح کرد: اقلام بهداشتی و دارو در حال توزیع بوده و کارهای مختلفی در حال انجام است اما اگر زیرساخت‌ها آماده نباشد این کارها موقت است.

رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به شیوع شپش، افزود: تاکنون در این راستا موردی گزارش نشده اما نگران ما از شیوع سالک است.

اسدبیگی بیان کرد: برای مراقبت از زنان اکیپ خاص در آنجا مستقر است و از نظر اقلام مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیشترین نگرانی ما در مورد سالک و وبا است ولی اقدامات خوبی در راستای آگاهی مردم برای جلوگیری از وبا انجام شده است.

رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه باید هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی باشد، تصریح کرد: برای توانمندسازی آموزش و کاری که می خواهد انجام گیرد از طریق کانون سلامت اعلام شود.

این مسئول اضافه کرد: کانون سلامت باید در این مناطق راه‌اندازی ‌و کارها در این کانون اولویت‌بندی شود.

اسدبیگی با بیان اینکه باید کانکس‌ها راه‌اندازی شود، ادامه داد: افرادی که می‌خواهند به عنوان داوطلب اقدامی را انجام دهند زیر نظر این کانون خواهد بود.

انجام بیش از ۶۰۰۰ مورد غربالگری در مناطق سیل‌زده لرستان
فاطمه زهرا توکلی مدیرکل بهزیستی لرستان نیز از انجام بیش از ۶۰۰۰ مورد غربالگری در مناطق سیل‌زده استان خبر داد.

وی بیان کرد: تیم‌های اعزامی بهزیستی استان در مناطق سیل‌زده کارها و اقدامات خوبی انجام داده و نتایج مثبتی نیز به دست آورده‌اند.

این مسئول ادامه داد: ما به کمک تمامی دستگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی، آموزش‌وپرورش و استانداری لرستان در مناطق سیل‌زده نیاز داریم.

توکلی با تأکید بر اینکه باید از تمامی ظرفیت‌ها در راستای خدمات‌دهی مطلوب به مناطق زلزله‌زده استفاده کنیم، تصریح کرد: گروه‌های داوطلبی محلی در معمولان پای کار آمده‌اند و اتفاقات خوبی نیز رخ داده است.

وی عنوان کرد: هم نقاط تهدید داریم هم قدرت ولی باید تهدیدها را با کمک هم به فرصت تبدیل کنیم و حجم کار بسیار بالاست.

توکلی یادآور شد: بسیاری از سرپرستان خانوار تحت پوشش بهزیستی استان که دارای مشاغل خانگی بودند شغل خود را از دست دادند و باید اقدام جدی در این رابطه انجام گیرد.

کار را تعطیل نکرده‌ایم
محمدرضا آذرخش مدیرکل فنی و حرفه‌ای لرستان نیز گفت: از ۹ استان برای تعمیر لوازم‌خانگی مردم در پل‌دختر و معمولان حضور داشتند.

وی عنوان کرد: این تیم‌های متخصص از استان‌های همدان، سمنان، آذربایجان شرقی و غربی، مرکزی، اردبیل، زنجان، کرمانشاه و کردستان به‌نوبت دسته‌بندی و در پل‌دختر مستقر شدند.

این مسئول اظهار کرد: هر تیمی چند روز در شهرستان مستقر بودند و لوازم برقی مردم را از قبیل جاروبرقی، یخچال، آبگرمکن، ماشین لباسشویی و ... تعمیر می‌کردند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای لرستان تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد لوازم قابل تعمیر بودند که آن‌ها روشن و تحویل مردم داده ‌شد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای لرستان بیان کرد: در حال حاضر تیم ما در شهرستان‌ها مستقر هستند و در کنار مردم هستیم.

آذرخش ادامه داد: تا این لحظه بیش از ۱۵۰۰ مورد برای تعمیر لوازم مراجعه داشته‌ایم.

وی گفت: علی‌رغم فرارسیدن ماه مبارک رمضان کار را تعطیل نکرده‌ایم تا زمانی که زندگی در پل‌دختر به حالت عادی برگردد.

آذرخش تصریح کرد: در حال حاضر یک تیم از ما در پل‌دختر و یک تیم در معمولان حضور دارند.

پرداخت ۱۱ میلیارد غرامت سیل به کشاورزان
دکتر عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز از پرداخت ۱۱ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان سیل‌زده استان خبر داد.

وی اظهار کرد: حدود ۶۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در جریان سیل، طوفان و تگرگ از بین رفته است.

این مسئول بیان کرد: صندوق بیمه کشاورزی قرار است ۱۱ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان آسیب‌دیده از سیل اخیر پرداخت کند.

بازدار ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان این خسارت پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه بخش کشاورزی در سیلاب اخیر بیشترین خسارات را متحمل شد، افزود: در این زمینه نیاز است نگاه ویژه‌ای در جبران صدمات وارده به این بخش شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا هیأت دولت مصوباتی برای جبران خسارات داشته است.

دغدغه اصلی مردم مناطق سیل‌زده، معیشت و بیکاری است
علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز گفت: دغدغه اصلی مردم مناطق سیل‌زده، معیشت و بیکاری است..

وی خاطرنشان کرد: در بحث امدادرسانی، اسکان اضطراری و...‌ زمان گذشته و وارد فاز جدیدی شده‌ایم.

آشتاب اضافه کرد: دغدغه اصلی مردم این منطقه معیشت و بیکاری است که اگر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشود با سیل مهاجرت روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر اقدامی که از سوی ما صورت گرفته این است که کارگرانی که به‌واسطه سیل بیکار شده‌اند بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. تمام فرایند زمان‌بر برای دریافت بیمه بیکاری حذف شده و ظرف مدت یک ساعت کار آن‌ها انجام می‌شود.

آشتاب اظهار کرد: به دنبال احیای اشتغال آسیب‌دیده ناشی از سیل هستیم که طرحی تهیه شده و اطلاعاتش برای معاونت اشتغال فرستاده خواهد شد و به‌نوعی به دنبال مشارکت مردم هستیم.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم اگر مردم در ساخت‌وساز منطقه باشند ما به مدت ۱۰۰ روز حقوق آن‌ها را تأمین خواهیم کرد، وزارت کار برای این امر آمادگی را دارد.

این مسئول بیان کرد: در بحث بازسازی ۳۸۸۰ فرصت شغلی پیش‌بینی‌شده است و اگر اعلام آمادگی کنند حقوق ۱۰۰ روز آن‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در بحث تسهیلات برای اینکه اشتغال آسیب‌دیده آنجا ترمیم شود ۱۵۰ میلیارد اعتبار گذاشته‌اند برای واحدهای

که آسیب‌دیده‌اند و هم برای کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری جدید انجام دهند.

وی با بیان اینکه اگر روی بحث درآمدزایی آنجا کار نشود آسیب آن زیاد خواهد بود، تصریح کرد: در حوزه اشتغال و تقویت درآمد خانواده‌ها باید کار شود.

۱۵ روستای شهرستان ۱۰۰ درصد زیر آب رفته‎اند
نعمت الله دستیاری فرماندار پلدختر نیز گفت: ۱۵ روستای شهرستان ۱۰۰ درصد زیر آب رفته است. بحث سیل یک پدیده نادری است که ما نه اصلا تصور و نه آمادگی آن را داشتیم.

این مسئول تصریح کرد: بزرگانی که در قید حیات هستند چنین سیلی را به خاطر ندارند و زمان آنها چنین سیلی اتفاق نیفتاده است.

فرماندار پلدختر خاطرنشان کرد: ۱۲ و ۱۳ فروردین خیلی از روستاها در مسیر کشکان بوده و مردم ساکن در آنها توجیه و در جریان وقوع بودند اما تصور این حجم و دبی آب را نداشتیم.

دستیاری اضافه کرد: این بارندگی رحمت خدا بود اما آب رودخانه کشکان حدود ۶۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود. سیل استان لرستان با سایر استان‎های کشور یک تفاوت داشت اینجا سیلی اتفاقی افتاد که همه چیز را با خود برد.

فرماندار پلدختر ادامه داد: بر اثر سیل ۱۵ روستا به طور ۱۰۰ درصد زیر آب رفتند اما اطلاع رسانی طوری بود که در پلدختر و معمولان دو نفر کشته داشتیم. حجم خسارت چنان بالاست که ۷ هزار نفر بیکار شدند که از این تعداد ۵ هزار نفر در حوزه کشاورزی و دو هزار نفر در باقی حوزه‎‏ها است.

فرماندار پلدختر خاطرنشان کرد: جاده پلدختر به خرم‎آباد برای ما نه تنها جاده مواصلاتی بوده بلکه حیاتی است و خیلی‎ها از این جاده‎ها ارتزاق می‎کنند و باید زودتر بازسازی شود.

دستیاری اضافه کرد: این مسئله باعث شده خیلی مردم در تنگنا قرار گیرند به طوری‎که ۱۳۵۰ موتور تلمبه را این رودخانه با خود برده است و خیلی از کشاورزان برای آبیاری مزارع و باغات خود در مضیقه هستند. اقلیم شهرستان مانند خوزستان است و به شدت به طرف گرما می‎رویم و این موضوع بر خسارات وارد شده مضاعف شده است.

فرماندار پلدختر ادامه داد: حدود ۵۰۰ هکتار از باغات زیر گل و لای بوده و نجات آنها ضروری است. بحث اشتغال نیروهای بیکارو استمهال وام‎ها از مطالبات مهم مردم است. ۱۱۰۰ واحد تجاری ما تخریبی و تعمیراتی هستند و وسایل آنها را آب با خود برده است.

اختصاص چهار هکتار زمین برای احداث واحدهای مسکونی جدید
مهندس رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز از اختصاص چهار هکتار زمین برای احداث واحدهای مسکونی جدید در پلدختر خبر داد و گفت: چهار هکتار زمین جهت آماده‌سازی برای احداث واحدهای مسکونی جدید پلدختر به بنیاد مسکن اصفهان واگذار شده است.

وی بیان کرد: این ۴ هکتار برای صاحبان واحدهای تخریب شده درحریم و بستر جدید رودخانه کشکان اختصاص یافته است.

خالقی یادآور شد: در سیل ۱۲ و ۱۳ فروردین در پلدختر و استان واحدهای مسکونی زیادی دچار خسارت شده که با تاکیدات دکتر خادمی استاندار لرستان و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کار بازسازی آنها باید به سرعت انجام شود.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۴۰ واحد مسکن مهر نیز آماده و در اختیار فرمانداری پلدختر قرار گرفته است.

خالقی یادآور شد: این واحدها با صلاحدید فرماندار در اختیار افرادی که واحد مسکونی خود را در جریان سیل از دست دادند به صورت اجاره قرار داده خواهد شد.

توزیع نامناسب اقلام امدادی موجب بی‌اعتمادی می‌شود
قاسم ولی‌زاده سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز با تأکید بر لزوم ساماندهی مناسب در توزیع اقلام امدادی و کمک‌های خیران، اظهار کرد: توزیع نامناسب اقلام امدادی موجب بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مناطق سیل‌زده می‌توان نقاط ضعف و قوت اجتماعی را یافت، تصریح کرد: یکی از کمیته‌های قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده کمیته اجتماعی و مشارکت‌های مردمی است که کارگروه معنوی نیز ذیل آن تعریف می‌شود.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه در جریان سیل ۳۸۰ منزل تخریب و ۲ هزار منزل غیر قابل سکونت بوده اما ۱۲ هزار چادر توزیع شده است، افزود: در این راستا باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی در سطح این مناطق انجام داد و رسالت دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی بیشتر می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که توزیع نامناسب اقلام امدادی بین سیل‌زدگان باعث بی‌اعتمادی در جامعه شود، اظهار کرد: خیرین نیز با همکاری دستگاه‌های اجرایی اقلام امدادی توزیع کنند.

۴۰۰ واحد مسکونی در پلدختر تخریبی است
مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز گفت: ۴۰۰ واحد مسکونی در پلدختر تخریبی است.

وی افزود: ۳۱۰۰ واحد در شهر پل‌دختر از سیل اخیر آسیب‌دیده که ۴۰۰ واحد آن تخریبی است.برای ۱۰۰ واحد مسکونی تخریب شده از سیل اخیر که در حریم رودخانه بوده زمین مناسب تأمین شده است.

این مسئول عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات و کمک‌ بلاعوض، واحدهای آسیب‌دیده از سیل را بازسازی خواهد کرد.

رضایی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ فقره کمک‌هزینه اسکان اضطراری به سیل‌زدگان سطح استان پرداخت شده است. کمک‌هزینه اسکان اضطراری برای واحدهای تخریبی شهری ۱۲ میلیون و واحدهای تخریبی روستایی ۶ میلیون تومان است.

کمک بالغ بر ۱۶۰ میلیاردی مردم به سیل‌زدگان
صارم رضایی مدیرعامل جمعیت هلال احمر نیز به کمک ۱۶۰ میلیاردی مردم به سیل‌زدگان لرستان اشاره کرد و افزود: در این مدت ۷۲۶ سورتی پرواز به مناطق سیل‌زده انجام شده است.

وی با ذکر این مطلب که در حوزه داوطلبان جمع آوری و بسته بندی و توزیع اقلام امدادی به سیل‌زدگان استان انجام شده است، اضافه کرد: تعامل با سازمان‌های غیردولتی، اجرای پروژه‌های داوطلبی و کاروان‌های سلامت با همکاری معاونت بهداشت و درمان و انجام طرح گلریزان در حمایت از نیازمندان از دیگر فعالیت‌های هلال‌احمر است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه در جریان سیل اخیر ۵۰ مورد اسکان اضطراری در سطح لرستان انجام شد به تشکیل اردوگاه اسکان اضطراری در نورآباد الیگودرز و سه نقطه شهر پلدختر اشاره کرد و افزود: استقرار ۱۴ فروند بالگرد و انجام ۷۲۶ سورتی پرواز به مناطق سیل‌زده لرستان از دیگر کارهای هلال‌احمر لرستان است.

این مسئول با بیان اینکه تیم‌های عملیاتی ۱۱ استان به مناطق سیل‌زده اعزام شدند، ادامه داد: ۱۶۳ خودروی عملیاتی بارگیری و ارسال محموله‌های امدادی را انجام دادند، در حوزه داوطلبان ۴۴ هزار تخته پتو و ۱۱ هزار متر زیرانداز جمع‌آوری شد؛ مردم نیز ۲۱۸ میلیارد تومان به سیل‌زدگان لرستان کمک کردند.

حجم پسماندهای پلدختر بالا رفته است
علی الشتری‌نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر نیز می‌گوید: حجم زباله‌های شهرستان بالا رفته است. با توجه به سیل اخیر حجم پسماندها در شهر و روستاها بالا رفته است.

این مسئول با بیان اینکه در شهر شهرداری و روستاها و بخش‌ها، دهیاری و بخشداری مسئول ساماندهی پسماندها هستند، افزود: در این خصوص اخطارهای لازم داده شده و مکاتباتی نیز داشته‌ایم.

الشتری‌نژاد با اشاره به اینکه عمده این زباله‌ها ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی هستند، ادامه داد: متاسفانه در این حادثه بعضی از امکانات آسیب دیدند و ممکن است حتی خودروی جمع‌آوری پسماند را سیل برده باشد. برای همین نیاز به یک همکاری وسیع جهت جمع‌آوری زباله‌های عادی منطقه داریم و البته شرایط پسماندهای ویژه متفاوت است و باید به صورت اصولی دفع شوند.

وی گفت: نیروهای موجود در منطقه به تنهایی جوابگو نیستند و باید تمامی افراد همکاری کنند. این اقدامات در کوتاه‌مدت قابل انجام بوده و برای بلندمدت پاسخگو نیست و نیاز به سایر کارها مانند تفکیک از مبدا و مدیریت پسماند داریم.

مشغول تعمیر شبکه هستیم
همچنین حمیدرضا کرم‌وند مدیرعامل آبفا لرستان گفت: سیل به شبکه فاضلاب شهر پلدختر آسیب جدی وارد کرد و خسارت سنگینی بر جای گذاشت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تدبیری که اندیشیده شد و برنامه‌ریزی عملیاتی و مهندسی خوبی که داشتیم اجازه برگشت فاضلاب به داخل شهر داده نشد.

کرم‌وند ادامه داد: هم اکنون تیم‌های عملیاتی با چند پیمانکار مشغول تعمیر شبکه فاضلاب شهر پلدختر هستند. در گزارشی که شبکه بهداشت نیز نبود آلودگی فاضلاب در این شهر آورده شده است.

وی بیان کرد: فاضلاب از مسیری که در شهر وارد نشود به سمت تصفیه‌خانه هدایت شد که برگشت آن را نداشتیم.

تنها یک روستای شهرستان پلدختر فاقد گاز است
مهندس لطفعلیان مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر تنها یک روستای شهرستان پلدختر فاقد گاز است.

وی بیان کرد: در جریان سیل ۵۳۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه‌های گاز شهرستان پلدختر وارد شد.

 لطفعلیان با اشاره به اینکه تمامی سعی ما سرعت بخشیدن در گازرسانی به روستای گل گل به عنوان تنها روستای باقی‌مانده بدون گاز در جریان سیل عنوان کرد: پیمانکار گازرسانی به این روستا را مشخص کردیم و قرار است ایستگاه تقلیل فشار در منطقه واشیان نصب و راه‌اندازی شود.

 مدیرعامل شرکت گاز لرستان یادآور شد: برای بهره‌برداری از این ایستگاه هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 لطفعلیان در خاتمه گفت: با راه‌اندازی این ایستگاه و وجود ایستگاه دیگر در یک روستای دیگر تحت هیچ شرایطی گاز شهر پلدختر و روستاهای آن قطع نخواهد شد.

خدمات‌رسانی به ۵۰ هزار سیل‌زده لرستانی
عبدالوحید ملک‌آرا مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان نیز اعزام ۱۵۰ تیم بهداشتی و درمانی به مناطق سیل‌زده و خدمات‌رسانی به ۵۰ هزار نفر را از اقدامات انجام شده در قالب طرح «شهید رهنمون» اعلام کرد و گفت: اعزام ۱۵۰ تیم بهداشتی و درمانی به مناطق سیل‌زده استان و خدمت‌رسانی به بیش‌از ۵۰ هزار نفر همراه با توزیع دارو، شیر خشک، اقلام بهداشتی، واکسن و سم‌پاشی توسط تیم‌های عملیاتی بسیج جامعه پزشکی لرستان و دیگر استان‌ها به مردم این مناطق به‌صورت رایگان ارائه شده است.

دو ماه برای وصل پایدار آب روستاها نیاز داریم
مهندس علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آبفار لرستان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر ما با دو مشکل عمده قطع و وصل برق و ماشین آلات راهسازی مواجه هستیم که این دو عامل باعث شده در بسیاری از موارد آب روستاهای شهرستان پلدختر قطع شود یا فشار کافی نداشته باشد.

وی یادآور شد: با قطع شدن برق عملا آبرسانی توسط ایستگاه‌ها تعطیل می‌شود و چندساعت طول می‌کشد تا آب دوباره به مشترکین برسد.

این مسئول عنوان کرد: ماشین‌آلات راه‌سازی نیز در بسیاری از موارد شبکه‌های انتقال شرکت را شکسته و باعث قطعی آب روستاهای پلدختر می شوند.

وی با بیان اینکه آب تمامی روستاهای سیل‌زده پلدختر به صورت موقت وصل شده‌اند ولی کار را تعطیل نکرده‌ایم، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان پلدختر و چگنی به صورت اصولی وصل شده‌اند.

کاکاوند ادامه داد: به هیچ وجه در روستاهای پلدختر مشکل کمبود آب نداریم. سیل اخیر ۲۶۲ میلیارد تومان خسارت به شبکه‌های آبرسانی و زیرساخت‌های شرکت آبفار استان وارد کرده است.

 وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار و در مدت دوماه تمامی سیستم و شبکه‌های آبرسانی شهرستان پلدختر و چگنی به صورت اصولی وصل خواهند شد.

شبکه‌های پایدار و مقاوم جایگزین شبکه‌های موقت
همچنین فریدون خودنیا مدیرعامل برق لرستان در این‌یاره گفت: با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی فشرده شبکه‌های توزیع برق پایدار و دائمی جایگزین شبکه‌های موقت احداث شده در زمان سیل می‌شود.

وی افزود: بخش اعظمی از شبکه‌های توزیع برق که در زمان سیل احداث شده بود به‌صورت موقت و برای تامین روشنایی و رفع مشکلات مردم اجرا شده بود.

این مسئول اظهار کرد: به‌منظور تامین برق پایدار خصوصاً جلوگیری از مشکلات احتمالی تابستان پیش رو جلسات منظمی را برای عبور از فصل گرما و مدیریت نمودن بحران‌های قریب‌الوقوع برگزار کردیم.

خودنیا گفت: در اثر سیل فروردین ۳۸۰ کیلومتر از شبکه‌های فشار متوسط برق به‌طورکلی تخریب که در آن زمان تنها دغدغه ما برق‌دار کردن منازل و کمپ‌های احداث شده بود.

وی ادامه داد: با وارد آمدن ۱۱۹ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های برق استان معقولانه نبود ما شبکه موقت احداث کنیم و بار بزرگ دیگری را بر دوش شرکت توزیع تحمیل کنیم ولی وظیفه و حس انسان‌دوستی بر ما حکم می‌کرد تحت هر شرایطی روشنایی را به مردم تقدیم کنیم و این مهم در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد.

خودنیا گفت: با توجه به بازدیدهای مکرر به‌عمل‌آمده پس از سیل محل احداث شبکه‌های جدید که بیشتر در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور دیده شده طراحی و مهندسی شد.

مدیرعامل برق استان بیان کرد: در اکثر مسیرهای جدید شرایط به گونه‌ایست که امکان حمل تجهیزات مخصوصاً تیرهای برق با تریلر و جرثقیل ممکن نیست و جابجایی‌ها یا توسط همکاران با تحمل مشقت‌های فراوان انجام می‌شود و یا از تراکتور اهالی روستاها استفاده می‌شود.

خودنیا در پایان گفت: نیروهای پرتوان شرکت پس از سیل تاکنون بدون وقفه مشغول جایگزینی شبکه‌های جدید به‌جای شبکه‌های موقت هستند و کوهستانی بودن منطقه خصوصاً در مسیر ویسیان به معمولان و پل‌دختر کار را برای ما سخت کرده و احتمال می‌رود تا پایان سال ۹۸ درگیر شبکه‌های در حال احداث باشیم.

زیرساخت‌ها باید به‌صورت اساسی بازسازی شود
گودرز امیری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز از خسارت ۸۰ هزار میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌های استان خبر داد و گفت: به دلیل اطلاع‌رسانی، همکاری مدیران و مشارکت‌های مردمی سیل تلفات جانی نداشت، ولی متأسفانه خسارات مالی زیادی به استان وارد شد به‌گونه‌ای که در بخش زیرساخت‌ها بالغ‌بر ۸ هزار میلیارد تومان و کشاورزی ۱۵۰۰ میلیارد تومان آسیب‌دیده‌ایم.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که سیل برای استان به وجود آورد ۱۲۰۰ روستا و ۱۸ شهر همزمان در کل استان درگیر آن شدند که با همت و تلاش مسئولان استانی و ملی کارها موقتاً انجام شد، اما زیرساخت‌ها باید به‌صورت اساسی بازسازی شود که این نیاز به تامین اعتبار دارد.

معاون اقتصادی استانداری بیان کرد: نیازها و خواسته‌های استان در جریان این حادثه به مرکز گزارش و بخشی از آنها در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد که از طریق بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه مسکن روستایی و تجاری به اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهادهایی را وزارت کشاورزی به دبیرخانه هیئت دولت ارسال کرده که هنوز به تصویب نرسیده است. در حوزه صنعت و کار باید برنامه مدونی ارائه شود و به تصویب هیئت‌وزیران برسد تا همه دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن شوند.

امیری بر ضرورت تفویض برخی اختیارات به استان‌ها مخصوصاً مناطق سیل‌زده تأکید کرد و گفت: جهت تسریع انجام کار خصوصاً در تسهیلات حمایتی و امدادی تفویض اختیارات ضرورت دارد.

به هر حال پلدختر که پس از دوران مقدس با تقدیم شهدای گرانقدر به هویزه ثانی مشهور شده الان نیز شهره عام و خاص شده ولی در خسارات سیل. هر چند مردم نوع‌دوست کشور این شهر را تنها نگذاشته و نمی‌گذارند ولی مردم این شهرستان مطالبه اصلی‌شان اقدام فوری و ضربتی مسئولان استان و حتی کشور در بازسازی مناطق سیل‌زده تا قبل از شروع فصل گرما و رفع مشکلات فعلی است و چشم امیدشان به همگان است، نگذاریم این امید به ناامیدی تبدیل شود.

* فعال رسانه‌ای لرستان

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1259918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =