روسیه: آینده برجام به اقدام دنیا مقابل آمریکا بستگی دارد

ایرنا نوشت: مدیرکل اداره کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات (کشتار جمعی) وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: اجرای برجام به تمایل جامعه جهانی برای پاسخگویی مشترک به اقدامات آمریکا بستگی دارد.

 «ولادیمیر یرماکوف» روز سه شنبه به ریانووستی گفت: معتقدیم که آینده برجام و در یک ردیف با آن نظام جهانی عدم انتشار تا اندازه زیادی به آمادگی جامعه جهانی برای جستجوی پاسخ واحد به چالش های جدی از سوی آمریکا بجای تلاش های غیرموجه جلب رضایت واشنگتن بستگی دارد.

وی تصریح کرد: روسیه بدون شک از ابتکار مطرح شده از سوی انگلیس، آلمان و فرانسه برای ایجاد مکانیسم تسهیل همکاریهای مالی قانونی با ایران استقبال می کند.
این مقام روس افزود: در همین حال این ساز و کار را باید راه اندازی کرد و در آن صورت می توان درباره کارایی آن قضاوت کرد، تنظیم این ساز و کار مالی (اینستکس) با توجه به سیاست های آمریکا علیه ایران به درازا کشیده است.

یرماکوف گفت: اظهارات برخی مقام های اروپایی مبنی بر امکان حذف ایران از این ساز و کار که هنوز راه اندازی نشده، نگران کننده است.

تحریم ها مانع اجرای برجام شده است
مدیرکل اداره کنترل تسلیحات و منع گسترش تسلیحات (کشتار جمعی) وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران مانع اجرای برجام شده است.
وی افزود: هرقدر هم که این دیدگاه سودجویانه به نظر برسد اما تهران آنچه را که واشنگتن با تحریم های هسته ای خود سوق داد، انجام می دهد و آمریکا انتقال آب سنگین و اورانیوم غنی شده ایران به خارج را ناممکن کرد.

مقام روس خاطرنشان کرد: به این ترتیب آمریکا در انباشته شدن اورانیوم غنی شده و آب سنگین در ایران مقصر است.
در همین حال یرماکوف گفت که پارامترهای فعالیت های هسته ای ایران کاملا با مفاد برجام مطابقت می کند.

مقام وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: برخلاف ایران که هیچگاه ان.پی.تی را نقض نکرده است و با گام های معین برای تامین شفافیت برنامه هسته ای خود در چارچوب برجام موافقت کرده است، آمریکا با ضربه زدن به توافق های بین المللی که برای تحکیم امنیت منطقه ای و جهانی هدف گیری شده اند، چالش واقعی برای نظام عدم انتشار سلاح هسته ای محسوب می شود.

آمریکا برای استفاده از سلاح هسته ای آماده می شود
یرماکوف در بخش دیگری از سخنانش گفت: استقرار سلاح هسته ای آمریکا در اروپا به معنی آماده شدن برای بکارگیری این سلاح است.
وی با انتقاد از سیاست های برخی کشورهای اروپایی در برابر استقرار سلاح هسته ای آمریکا در این کشورها اظهار داشت: کشورهای اروپایی متمدن با بی خردی خود را در آستانه فاجعه اتمی و نابودی کامل قرار می دهند.

یرماکوف از آمریکا خواست به نظام عدم انتشار سلاح هسته ای بازگردد.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1260087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =