استاندار آذربایجان شرقی: آذربایجان شرقی از استان‌های هم‌طراز عقب مانده است

استاندار آذربایجان شرقی اذعان کرد که این استان در مقایسه با دیگر مناطق همطراز در ایران، از قافله توسعه عقب مانده است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، محمدرضا پورمحمدی خود اظهار داشت: باید قبول کرد که از استان های دیگر عقب مانده ایم و باید با تلاش مضاعف، فاصله ایجاد شده را جبران نماییم.

وی در عین حال با اشاره به دشواری های موجود بر سر راه توسعه آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه با وضعیت اقتصادی نامناسب، تحریم ها و تهدیدات امریکا مواجه هستیم که این امر کار را برای ما سخت کرده است.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه تکلیف ما انجام وظیفه است و نتیجه کار برایمان در اولویت قرار ندارد، افزود: کار و تلاش در چنین شرایط دشواری اجر بیشتری داشته و در صورت موفقیت، شیرینی اش دوچندان می شود.

وی با اشاره به اینکه شاخصهای توسعه در آذربایجان شرقی طی ۲۰ سال گذشته رو به کاهش بوده است، گفت: مشکلات یاد شده سهم استان از تولید ناخالص داخلی را از ۳.۹۶ در سال ۷۹ به ۳.۲۸ درصد تغییر داده است.

پورمحمدی آذربایجان شرقی را مهاجرفرست ترین استان کشور خواند و گفت: ادامه روند مهاجرفرستی و برون کوچی نتایج اقتصادی و اجتماعی زبیانباری برای استان و منطقه به همراه داشته است.

وی بخش عمده حاشیه نشینی در تبریز را ناشی از مهاجرفرستی این استان اعلام کرد و گفت: طی ۲ دهه گذشته سهم جمعیتی آذربایجان شرقی از ۶ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.

پورمحمدی اغلب اقشار مهاجرت کننده از استان را نیروهای جوان تحصیل کرده، کارآفرین و صاحب سرمایه خواند و اظهار داشت: با این روند فرصت سرمایه گذاری، تولید و اشتغال نیز با چالش مواجه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی، با اشاره به نرخ بیکاری استان یادآور شد: این موضوع به دلیل رفاه اجتماعی و فرصت های بالای شغلی و توسعه اقتصادی نیست بلکه کوچ نیروهای فعال و کارآمد به دیگر مناطق کشور عامل کاهش نرخ بیکاری بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: ۲۳ درصد از جمعیت بیکار استان را فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار تشکیل می دهند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود از وضعیت بانکهای عامل در استان نیز انتقاد کرد و گفت: در حالیکه سهم سپرده های استان از کل کشور از سال ۸۸ تاکنون از ۲.۶۰ به ۲.۶۸ رسیده است، سهم استان از تسهیلات بانکی در این مدت از ۲.۸ به ۲.۲ کاهش یافته است.

استانار آذربایجان شرقی در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی در مورد دلیل التهاب موجود در بازار گفت: گرانی و افزایش قیمتها اجتناب ناپذیر است اما با پدیده گران فروشی به شدت برخورد می کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش  قیمت مواد اولیه، حاملهای انرژی، حقوق و دستمزد و... افزایش قیمت کالاها و خدمات اجتناب تاپذیر است، اما اینکه عده ای از فضای موجود سواستفاده کرده و محصولات را از قیمت مصوب گرانتر به دست مصرف کننده برسانند غیر قابل قبول است.

وی با اشاره به طرح نظارت بر قیمتها اظهار داشت: متاسفانه تناسبی بین گران فروشی و میزان جرایم وجود نداشته و عامل باز دارنده برای این امر محسوب نمی شود.

عده ای با توجه به التهاب موجود در فضای جامعه فکر می کنند، آتش به خرمن افتاده و هر طور می خواهند چپاول می کنند، در حالیکه امروز را فردایی است و قانون یقه متخلفان را خواهد گرفت.

استاندارآذربایجان شرقی از برخی رفتارهای غیرعادی در جامعه نیز انتقاد کرد و گفت: عده ای منتظرند تا شایعه ای پخش شده و در کمبود ناگهانی یک کالا سهیم باشند که آخرین مورد آن هجوم مشتریان برای خرید ماکارونی به فروشگاههای زنجیره ای بود.

وی بخش عمده التهابات موجود را ناشی از جنگ اقتصادی دشمن خواند و گفت: با این روشها می خواهند ضمن ایجاد نارضایتی به برخی مسائل در کشور دامن بزنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی خویش از فضای استان در آستانه انتخابات مجلس گفت: میزان مشارکت در این استان همواره بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده و با توجه به تعدد کاندیداها پیش بینی ما میزان مشارکت در حد همین مقدار است.

محمدرضا پورمحمدی گفت: با وجود گله مندی مردم از اوضاع اقتصادی نگران کاهش مشارکت در انتخابات نیستیم چراکه شهروندان آذربایجانی نشان داده اند در بدترین شرایط نیز صحنه را ترک نخواهند کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1260401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =